
Elektrisk stemning hos Gumpen Nyttekjøretøy
Klare for det grønne skiftet
Varebiler med stikkontakt har for lengst gjort sitt inntog hos Volkswagenforhandler Gumpen Auto Vest på Setesdalsveien. ID.Buzz Cargo er plogspissen som har banet vei.
– Terskelen for å velge elektrisk har blitt mye lavere etter at varebiler på strøm er blitt fullverdige alternativ til fossilt, samstemmer Joacim Bjerke, Even Myhrstad og Arnfinn Haukom Olsen.
Stemningen er tilnærmet lystig, for ikke å si elektrisk, når avisens utsendte møter trekløveret som utgjør salgsavdelingen på nyttekjøretøy hos Gumpen Auto Vest. Om det er elektrifiseringen av bilparken, solide salgstall eller det vakre vårværet som er årsak til det høye stemningsleiet skal være usagt. Mest sannsynlig er det en kombinasjon.
– Både rekkevidde og evnen til å trekke tung henger er på nivå med fossile utgaver hos ID. Buzz, dessuten kan den fås i alle mulige varianter. Etter at den ble tilgjengelig med firehjulstrekk ble den plutselig interessant for enda flere, mens noen fremdeles går for bakhjulstrekkeren, forteller Myhrstad. ID.Buzz ble Norges mest solgte varebil uansett klasse i 2024.
Skreddersøm
Skreddersøm er et begrep som faller lett i munnen hos de tre når de skal legge ut om alt som kan tilbys av for eksempel innredninger for ulike behov. Murere, snekkere, rørleggere og anleggsarbeidere har alle sine preferanser for å gjøre arbeidshverdagen så smidig som mulig.
– Hos oss heter det «One Stop Shop», noe som innebærer at vi håndterer bilen fra bestillingen mottas til den leveres til kunden, og alt skjer i vårt system hos Møller i Oslo, forklarer Joacim.
Kundefokus
Gumpen Auto Vest hører inn under kategorien «Stor Forhandler», noe som innebærer ekstra fokus på næringslivskunder som skal nyte godt av en total ivaretakelse med hensyn til rådgivning, service og assistanse 24/7.
– Vi har egne mekanikere og service-folk som er spesialister på Volkswagen nyttekjøretøy og vi kan tilby «Fast Track» på verkstedet slik at ventetiden blir minimal for kunden. Vi har egen bemannet servicebil som kan utføre mindre arbeider ute hos kunden, og vi kan hente bilen på vedkommendes arbeidsplass når den skal til service på verkstedet, og levere den tilbake etterpå. Vi ser at det er noe kundene våre setter pris på, forteller Joacim.
– Vi føyer oss etter kunden, lyder det nokså unisont fra de tre. Even og Joacim har lang fartstid i bilbransjen, mens Arnfinn har bakgrunn fra Foss Bad og Marnar Bruk. Det viser seg å være gunstig når han nå har skiftet til varebilbransjen:
– Jeg har gjennom årene i byggevarebransjen truffet mange brukere av varebiler og vet jo litt om behovene, poengterer han. Han kaller ID.Buzz et ekte kinderegg ved at den kan fås skreddersydd etter behov.
At det er god økonomi i å velge elektrisk, legger de tre heller ikke skjul på. Både med hensyn til anskaffelse og drift. Det er ikke engangsavgift på elbiler, og næringslivskunder får refundert merverdiavgiften slik at ID. Buzz koster fra rundt 570 000 kroner for bakhjulstrekkeren, og rett under 600 000 kroner for utgaven med trekk på alle fire (ekskl. mva).
Diesel er ikke død
Servicekostnader og driftsutgifter vil også bli lavere i forhold til fossile biler. Det betyr ikke at diesel er ute av bildet. Både Transporter, Caddy, Crafter og pickupen Amarok leveres med dieselmotorer. Velkjente modeller som har en trofast tilhengerskare.
Likevel; selv en klassiker som Transporter (70 år!) kommer nå i elektrifisert utgave.
– Den er på vei og bestillinger tikker inn hele tiden, avslører Joacim. E-Transporter er et nummer større enn ID.Buzz og rommer inntil 6,8 kubikk. Den koster fra rundt 600 000 kroner (ekskl. mva). Foreløpig er den å få med bakhjulstrekk, siden vil den kunne tilbys med trekk på alle fire.
Med et vidt spekter av varebiler, fra «pizzabilen» Caddy, til den store Crafteren, er Volkswagen Nyttekjøretøy klar for å imøtekomme behovene fra kravstore næringslivskunder.
Gumpens nyttekjøretøyavdeling hadde i 2024 en markedsandel på 44 prosent lokalt. At det satses kraftig på det grønne skiftet har vært med på å nå et slikt resultat.
Sorry. No data so far.