
Prøvekjørt: Citroën ë-C3 Aircross
Komfortabel familiefrakter på budsjett
Da vi prøvekjørte Citroën ë-C3 i fjor ble vi imponert over den gode komforten en bil i småbilsegmentet kunne by på. Nå er Aircross versjonen her – med samme grad av komfort men nå er den blitt voksen og har funnet sin plass i kompaktklassen. Se bilder nederst.
Aircross har vokst i både lengde, bredde og høyde i forhold til «opphavet» – uten at det har ført til voksesmerter så langt vi kan se. 30 cm lengre akselavstand gir både romsligere bakseteplass og økning i bagasjevolumet på 150 liter slik at det rommer voksne 460 liter i nykommeren. Nevnes må også at hybridutgaven, som ikke selges i Norge, kommer som 7-seter. Det sier mye om den innvendige plassen.
Også prisen har vokst, rimeligvis, men ikke avskrekkende mye. Da ë-C3 ble introdusert i fjor hørte den med blant de billigste bilene på markedet med en startpris på rett under 220 000 kroner. Aircross er priset til 279 900 kroner for topputgaven Max som tas inn til Norge. Da får du en greit utstyrt bil med ting som navigasjon, varme i seter og ratt, oppvarmet frontrute, trådløs mobillader og med de sikkerhet- og førerstøttesystemer som er vanlig på dagens biler. Cruisekontrollen er dog ikke adaptiv så her må man passe avstanden til forankjørende selv.
Deler plattform med flere
Bilen bygger på samme SPA plattform (Smart Car Platform) som forgjengeren og som Citroën deler med flere modeller fra Stellantis, som Opel Frontera og Fiat Grande Panda. Det betyr samme batteri på 44 kWt brutto og samme effektuttak på 113 hestekrefter og 124 Nm. Det gir nokså nøkterne tall når det kommer til ytelse, 0-100 skal gjøres unna på 12,9 sekunder og toppfarten er begrenset til 132 km/t. WLTP rekkevidden er oppgitt til 303 kilometer.
Vi fikk en demobil til disposisjon noen timer hos Mobile i Sørlandsparken. Det meste kjennes likt med førsteutgaven ë-C3 når vi finner plass bak rattet. Fysiske knapper til klima anlegget blir aldri feil, og det stilig integrerte instrumentpanelet øverst i dashbordet har vi sans for. Det fungerer egentlig som et Head Up Display men er altså flyttet fra frontruta til en stripe i dashbordet, godt lesbart også når sola skinner. Komfortable seter som justeres manuelt sammen med rattet gjør det enkelt å finne en god sittestilling.
Komfortfjæring
Kjøremessig oppleves Aircross enkel og komfortabel. Gunstig svingradius gjør den lett å manøvrere i trange bygater, og komfortfjæringen gjør kjøring selv på røffe grusveier til en behagelig opplevelse. Det er Citroën sin paradegren, dette med litt ekstra omtanke for fjæringssystemet, her kalt Progressive Hydraulich Cusions, noe som innebærer støtputer i demperne som gir noe som kan minne om «flyvende teppe» opplevelse. Noen motorjournalister kaller systemet for «fattigmanns-luftfjæring». Kanskje et poeng, det.
Bilen oppleves kvikk nok i byen, mens på motorveien merker vi tydeligere at det er mindre krefter enn vi er vant med i elbiler. Ikke at det er noe problem, men å akselerere fra 80 km/t og videre opp gjør ikke at man trykkes inn i seteryggen akkurat. Og leter du etter «Sport» knappen, så finner du ikke den, det er ikke valgbare kjøreprogrammer i ë-C3. Ellers oppleves bilen retningsstabil, og støynivået er behagelig lavt. Gjennom alle svingene i Høvåg gikk det også fint, bilen er presis og lett å kontrollere også under slike forhold. Her må vi nevne det vesle rattet som nesten er firkantet, det er tykt og godt å holde i og bidrar til å gi en god kjøreopplevelse.
Plassmester
Plassforholdene er det andre trumfkortet i Aircross. I baksetet får jeg god plass til bena når jeg har justert forsetet for mine 176 cm, og høyden til taket vil rekke for de fleste. Flatt golv gjør at selv en tredjeperson i midten sitter rimelig greit. Bagasjerommet er fleksibelt ved at en plate kan plasseres i to nivåer. Velges øverste nivå får man tilnærmet flatt golv når bakseteryggene (splitter 40/60) slås ned og man har 1600 liter bagasjeplass til disposisjon lett tilgjengelig.
Rekkevidde på rundt 30 mil begrenser nok kundegruppen, men for de som er ute etter en bil som skal fungere i det daglige, bør det være greit nok, Mindre batteri betyr dessuten kortere tid ved ladestolpen, lading fra 20-80% skal kunne gå på 26 minutter.
Aircross kan trekke henger, dog begrenset til 350 kilo. Den tar 80 kilo på taket og nyttelasten er ifølge vognkortet oppgitt til 412 kilo inkludert passasjerer.
Vi tror Citroën ë-C3 Aircross først og fremst vil fri til kunder ved at den byr på svært god plass og høy grad av komfort til rimelig pris. Kort rekkevidde og begrenset motoreffekt er nok til å leve med for kundegruppen som bilen henvender seg til.
Fakta:
- Pris: 279 900,-. (MAX utstyrsgrad som tas inn til Norge)
- Motortype: Elektrisk 113 hk/124 Nm.
- Drivlinje: 1A, forhjulsdrift
- 0-100km/t: 12,9 sek
- Toppfart: 132 km/t
- Batteri: 44 kWt brutto
- Hurtiglading 100 kW 20-80%: 26 minutter
- Forbruk blandet: 18,4 kWh/100km
- Rekkevidde WLTP: 303 km (blandet kjøring)
- Dimensjoner (L/B/H): 440/185/166 cm
- Akselavstand: 267 cm
- Bakkeklaring: 19,3 cm
- Egenvekt: 1504 kilo
- Nyttelast: 412 kilo
- Tilhengervekt: 350 kilo
- Taklast: 80 kilo



