
Volkswagen ID.Buzz GTX
GTX-utgaven av ID.Buzz i lang utgave med tre seterader står høyt på ønskelista både hos store familier og hos næringsdrivende.
Masse plass, fleksibel innredning, firehjulstrekk og solid kraftoverskudd er stikkord. Slektskapet til legendariske Folkevognbussen fra 50-tallet teller også til dens fordel.
Sjelden, eller kanskje aldri, har vi sittet mer bekvemt på tredje seterad, med raus plass til bena og med høy setekomfort for de to som henvises hit. Bakerste benk er så visst ingen nødløsning i den lange Buzzen. Inn-og utstigning er også enkelt gjennom store elektrisk drevne skyvedører på begge sider. At setet kan justeres i lengderetningen gjør det mulig å prioritere enten plass til passasjerer, eller til bagasje. Oppgitt bagasjevolum er mellom 307 og 476 liter med alle syv seter i bruk.

ID interiør vi kjenner
Fra førerplassen kjenner vi oss godt igjen fra andre i den etterhvert ganske tallrike ID. familien. Det er rent og ryddig i førermiljøet, noen vil nok tenke at det kan virke i enkleste laget, og premiumfølelsen er ikke der, men det er oversiktlig med en stor skjerm sentralt plassert i midten, supplert med førerdisplay plantet på rattstammen. Vribryteren for å velge gir er også en gammel kjenning. Fysiske knapper kunne vi gjerne ønske oss, særlig til klima anlegget. Volkswagen holder enn så lenge på haptiske knapper på rattet, noen synes det er kult, andre ønsker seg vanlige fysiske knapper. Smaken er forskjellig.
Setene, kledd i premium setetrekk, justeres elektrisk og de er utstyrt med varme og ventilasjon i demobilen som er en Exclusive versjon, det vil si høyeste utstyrsnivå. Med forlengbar sittepute og armlener som kan slås opp og ned, bør det være en smal sak å finne seg til rette for de fleste. Man sitter høyt i Buzzen, med god oversikt ut gjennom store vinduer og romfølelsen er nesten formidabel med stor avstand til frontruta og høyt til taket.

Kjører bra
Lang utgave gir 25 cm ekstra lengde i forhold til standard, og akselavstanden er strukket til 324 cm. Det betyr selvsagt mye for plassen, men bidrar også til at den nær tre tonn tunge bilen flyter fint under kjøring. Særlig på motorvei føles det stabilt og trygt, godt hjulpet av velfungerende adaptiv cruisekontroll og filholder.
Batteriet i GTX er på 86 kWt, mot 79 i kort utgave. Det skal gi WLTP rekkevidde på 447 kilometer. Den hurtiglader fra 10-80% på halvtimen under gunstige forhold. Med samlet ytelse på 340 hk og 560 Nm mangler det ikke på krefter. Sprinten fra 0-100 skal gå unna på 6,5 sekunder mens toppfarten er 160 km/t. Selv i Eco-modus oppleves bilen sprek nok. Comfort og Sport samt program for krevende føre er også mulig å velge.
I testbakken vår, den bratte med løs grus, sjekket vi bakkestartegenskapene og kunne raskt konstatere at fremkommeligheten er prima. Null hjulspinn ved igangkjøring fra stillestående i bratta, og det uten å koble inn programmet for krevende føre som gir tilgang til permanent trekk på alle fire hjul. Til vanlig trekker Buzzen på bakhjulene mens firehjulsdriften slår inn når det trengs. Det gjorde den tydeligvis i bakkestarttesten. Med fem isofix fester og masse plass så er selvsagt Buzz i lang versjon en opplagt kandidat for store familier. Den fås både som 5-seter og 6-seter i tillegg til syv, så her er det bare å velge.

Interessant for næring
Bilen har også vunnet innpass hos næringsdrivende som har behov for ekstra seter. Entreprenører bruker den til å frakte arbeidere ellom lokasjoner, kommuner bruker den til befaringer, og skoler og ulike institusjoner har også ofte behov for den ekstra plassen som lang Buzz byr på.
Fleksible løsninger gjør det også mulig å bruke den som familiebil i helgene, og som arbeidsbil i uka. Setene i rad to og tre kan enkelt slås ned, eller de kan fjernes helt, og dermed gi plass til verktøy og annet som trengs i arbeidet. Varebilutgaven Cargo er selvsagt også et valg, og velges av mange med behov for mest mulig plass til ting om er relatert til arbeid. ID.Buzz kommer i en en rekke utgaver og konfigurasjoner og bør dekke behovet for de fleste. Exclusive versjonen er «top of the line» og byr på ting som elektriske skyvedører på begge sider, 3-soners klima med tilleggsvarmer, lydisolerende sidevinduer i laminert glass, varmepumpe, tilhengerfeste, Head-up Display, Harman Kardon lyd med 12 høyttalere og subwoofer, samt omfattende sikkerhetspakke.
Med god plass til inntil seks passasjerer, fleksibel innredning, solid kraftoverskudd og firehjulsdrift så tror vi den lange utgaven av ID.Buzz vil favne vidt i det norske markedet. Den viderefører den stolte tradisjonen fra 50-tallets Folkevognbuss på en overbevisende måte.