skip to Main Content
STOPPER RUST: Eier og daglig leder Kjell Arne Engedal med tydelig budskap på firmabilen.

– Salting av veien ikke et problem

Kuldegradene strekker seg nedover på gradestokken og bekymringene for hva saltingen gjør med familiens bil er stor. Heldigvis er hjelpen nær.

Engeland Antirust AS er et av firmaene som har valgt å spesialisere seg på behandling som stopper rusten og som holder saltet vekk ifra bilens metall.

Lang erfaring
Kjell Arne Engeland har 38 års erfaring fra bransjen og driver firmaet sammen med sine kone, Reidun.

– Jeg begynte som oppdretter i 1979 for Autosalg på Dalane, der hvor Falck er i dag. Da Kjell Gumpen la ned firmaet fulgte jeg med over på lastebilsavdeling. Her ble jeg lakkerer, selvlært sådan, minnes Kjell Arne.

I 1983 ble han heltidsansatt som billakkerer hos Smiths Auto, hvor han ble værende frem til han ble hentet til Røinås Bilforretning som avdelingsleder og teknisk leder på karosseri- og lakkavdelingen i 1994.

– Etter hvert ble jeg litt lei av å sitte på kontoret og lengtet litt etter å komme på «gulvet» igjen, forteller han om hvordan Engedal Bilskade og Lakk ble til.

I dag huser firmaet tre ansatte.

Litt tilfeldig
For to år siden startet antirust-eventyret ved et tilfeldig kundebesøk. Kjell Arne hadde kjøpt en Volvo Pickup fra 1962 som ble stående på verkstedet da en kunde kom innom for å få et prisoverslag.

– Da han fikk se bilen så sa han at den må jeg behandle med Fluid Film, minnes Engeland og fortsetter:

– Jeg viste ikke hva Fluid Film var, så etter jeg fikk sjekket det ut fant jeg et firma i Stavanger som drev med dette. Først kjøpte jeg det til meg selv, men gutta ble så imponerte av dette at det ene ledet til det andre.

Da NOV–krisa kom merket skadeverkstedet det på koppen. Plutselig kunne skader venter.

– Da ble det naturlig å kikke litt etter andre markeder. Nå har vi agenturet for Kristiansand og alle nærliggende kommuner Fluid Film, forteller Kjell Arne.

ANTIRUST-BEHANDLING: Vidar Fredheim holder her på å ha en behandling på en bil og sprøyter inn Fluid Film inn i kanalene via en slange han trer inn der han kan komme til.

God krypeevne
I mars 2015 leide Engeland lokalet på Bråvannsløkka og så var han i gang.

– Det gikk litt treigt i begynnelsen, men det tok seg fort opp og da ansatte jeg en mann i halv stilling. Høsten 2016 tok det seg opp så kraftig at vi måtte ha hele 14 dagers ventetid, sier antirusteksperten.

– Den beste måten å slippe å bekymre seg for hva saltingen av veiene gjør med bilen er å få en fullbehandling av understellet på bilen, sier Kjell Arne og forklarer:

– Da tar vi av alt av plastdeler under bilen og rengjør skikkelig med trykkluft for så å sprøyte NAS Fluid Film inn i alle kanaler, skjermer og andre krinkelkroker hvor sprøyta og slanger kan komme. Totalt bruker man mellom seks og åtte liter Fluid Film på en bil.

Filmen har en utrolig god krypeevne og kryper inn overalt ved riktig behandling.

– En vanlig Tectyl-behandling hjelper også godt mot saltet, men har rusten først fått tak så griper den om seg. Vår behandling stoppen rusten. Ikke nok med det, men den kryper inn under saltet, om det skulle være noe igjen etter rengjøringen, og fortrenger den, hevder Kjell Arne.

Utvinnes fra sau
Metoden er godt kjent i andre sammenhenger, for eksempel har den vært brukt i ballasttanker i over 40 år. Mange kjenner den nok igjen som Landolinolje.

– Landolinolje skilles ut i rengjøringsprosessen av saueull, og du trenger bortimot to-tre tonn for å få cirka 100 liter Landolinolje. Dette er det nærmeste du kan komme en grønn olje miljømessig, sier Kjell Arne og fortsetter, oljen kan brukes til over 60 forskjellige områder, alt fra motordeler til batteri og skinnsko. Det er også en kjempegod rustløser.

– Vi kan forstå at dette utvinnes fra sauen, for det lukter litt sau på verkstedet når det behandles, ler Kjell Arne.

Hjelper gjerne

Kjell Arne oppfordrer alle som pusser opp biler selv og som er på utkikk etter dette til å ta kontakt. Han deler villig vekk av både kunnskapen og produktene.

– Jeg har også laget en pakke med sprøyte og 20 liters dunk for de som vil gjøre dette selv eller for andre, sier bilentusiasten.

Denne årstiden må mange innom et verksted på grunn av fastrustede deler og skruer på bilene sine, og ikke minst rust på bremser, noe som kan gjøre det farlig å ferdes på veien.

– Ved en behandling som dette utsetter man seg ikke for den faren det kan være og det er heller ikke de store økonomiske utleggene ved å få dette behandlet av Fluid Film, sier Kjell Arne og legger til at han kaller inn kunden etter to-tre år for en lettere etterbehandling slik at behandling fortsetter å ha virkning i mange år til.

Back To Top