fbpx
Annonse:
KRAFTKAR: Explorer Utstråler Kraft Og Hinter Om At Her Kommer Kongen Av Landeveien. Fronten Minner Ikke Så Lite Om Range Rover. Det Er Neppe Negativt.
KRAFTKAR: Explorer utstråler kraft og hinter om at her kommer kongen av landeveien. Fronten minner ikke så lite om Range Rover. Det er neppe negativt.

Storvokst amerikaner med ladekabel

Ford Explorer Plug-in hybrid

Det meste er svært på sjette generasjon Explorer, Amerikas mest solgte SUV. Innenfor fem meters lengde og to meters bredde er det blitt plass til sju seter, 12 koppeholdere (!) og 14 høyttalere sammen med en tre-liters V6 bensinmotor. Big is beautiful.

 

Du tenker kanskje at dette er oppskriften på en SUV som får enhver miljøaktivist til å se rødt, men så enkelt er det ikke. Explorer i sjette generasjon er utstyrt med ladekabel, noe som skal gi en utslippsfri rekkevidde på 40 km under gunstige forhold. Forbruk under blandet kjøring er oppgitt til 0,31 l/mil, noe som selvsagt forutsetter et kjøremønster som for det meste består i småkjøring i hverdagen med hyppig bruk av ladekabelen. Demobilen vi fikk disponere noen timer hadde pådratt seg et gjennomsnittsforbruk på 0,89 l/mil siden ny. Nesten tre ganger høyere enn oppgitte tall, altså, men som salgssjef hos Bay Auto, Erik Dåsnes, påpekte; en demobil kjøres ofte hardt av potensielle kjøpere for å teste hva den er god for, då vi formoder at «Sport»-innstillingen har vært i flittig bruk mye av kjøretida. Dessverre fikk vi ikke sjekket forbruket på vår testtur, men vi antar det vil ligge på 0,6 – 0,7 på mila under langkjøring. Det er absolutt innafor når bilen veier nærmere 2,5 tonn.

Kraftverk

Hele 457 hk systemeffekt fra bensin- og elmotor skal ta bilen fra 0 til 100 på seks sekunder, noe som er ganske imponerende. Kreftene kommer ut til hjulene via en 10-trinns automatkasse, noe som gir en avslappet og komfortabel kjøreopplevelse. Kraftoverskuddet til tross; bilen innbyr ikke til sportslig kjøring på krokete småveier, til det er den for høy og tung. Det er helst ved lange strekk på motorvei den er i sitt rette element. Effektiv støydemping og komfortable seter bidrar til trivsel i mange timer bak rattet.
Likevel; Explorer stopper ikke hvor veien slutter. Sju kjøremodus kan velges: Normal, Sport, Eco, Terreng, Glatt, Tauing, Snø og Grus. Vi forsøkte sistnevnte i en bakkestart på en bratt grusvei og det var selvsagt lett match. Samme øvelse ble foretatt i «Normal». Også det gikk smertefritt. Intelligent firehjulstrekk innebærer at sensorer overvåker hvert hjul og gir krefter der det trengs for å sikre fremkommelighet. Vi antar at du skal forville deg ganske langt ut på viddene for å bli stående fast med Explorer.

Trangt på bakerste benk

Biler med sju seter er selvsagt attraktive for store familier, og romskipet Ford Explorer vil nok treffe blink selv om det blir smått med bagasjeplass når alle sju seter er i bruk. Som toseter er det plass til formidable 2274 liter lastet til taket. Den tredje seteraden bærer litt preg av nødløsning, noe den har til felles med mange sjusetere. Det blir trangt for de to som henvises hit, på grensen til klaustrofobisk, og det vil være nødvendig å inngå kompromiss med de i andre seterad for å få plass til bena. Sitteputen er lav, slik at du sitter høyt med knærene uten særlig lårstøtte. Inn- og utstigning byr også på utfordringer, i alle fall for voksne. Stive ledd og vond rygg passer dårlig her. I sum er nok de to bakerste plassene best for små barn.

Ferdig utstyrt

Pris på demobilen, en svært velutstyrt ST-Line, er 901 400 kr. Ford har gjort det enkelt med hensyn til utstyr. Alt er inkludert, til og med panorama soltak. Eneste som koster ekstra er vinterhjul (33 900,-), hengerfeste (16 990,-) og metallic lakk (12 800,-). Det finnes også en Platinium utgave hvor det er lagt vekt på litt ekstra luksus som du betaler 17 000 kroner for. Ford regner med at ST-Line, som vektlegger det sportslige, blir den som selger mest. Utstyrslisten er lang, vi nevner kort: 20 tommers alufelger, LED-lys, 10-veis elektriske seter i skinn med massasjefunksjon og minne, elektrisk nedfelling av tredje seterad, 3-sones klima, premium lydanlegg fra B&O, samt varme og kjøling i setene foran (varme i andre seterad).

Sikkerhetspakke

Sikkerhetspakken omfatter blant annet ryggevarsler/kamera, antikollisjonsvern med fotgjenger/syklistoppdagelse, adaptiv cruisekontroll og filsentrering. Nytt er autobrems ved rygging, kameraer og sensorer registrerer objekter i bilens ryggebane og bremser automatisk for å unngå sammenstøt. Explorer har oppnådd topp score i Euro NCAP med fem stjerner. Ford Explorer vil nok appellere til de med store plassbehov, og som kanskje har en utfordrende vei til hytta, eller som ønsker å kjøre utenfor allfarvei. At den er svær og veldig amerikansk i fremtoningen appellerer også til en del. Samtidig er den snill i matfatet om du er bedriver mye småkjøring og er flittig med å plugge den i stikkontakten. 40 km på strøm er ikke klasseledende i dag, men vil uansett bidra til lavere forbruk.

Da vi rullet lydløst inn i bobilcampen på bryggekanten i Lillesand for å ta bilder av bilen, var det mange nysgjerrige som stimlet rundt oss. Blant mange spørsmål var det ett som gikk igjen; er den å få på grønne skilter? Til det er å si at det gjør den høyst sannsynlig, men neppe før i 2021. Da blir den plutselig interessant for de som klarer seg med to seter i stedet for sju, men med ekstraordinære behov for plass til ting og tang. Håndverkere og andre næringsdrivende bør følge med.

Fakta:

Pris: 901 400,- (prøvd versjon, ST-Line)
Motor: 3-liters V-6 bensin + el-motor, samlet effekt 457 hk, 825Nm.
Batteri: 13,6 kWh
Rekkevidde på strøm: 42 km
Forbruk bensin: 0.31 l/mil (WLTP)
CO2: 71 g/km
Fart: 0-100 km/t: 6 sekunder. Toppfart: 230 km/t
Dimensjoner (L/B/H): 505/200/178cm
Bagasjevolum: 240/635/2274 liter (7-seter/5-seter/2-seter)
Vekt: 2470 kg
Tilhengervekt: 2500 kg

 

FLEXI: Praktisk med delbar tredje seterad. Denne konfigurasjonen gir seks sitteplasser og plass til mer bagasje enn som 7-seter.

STILFULLT: Interiøret er blitt moderne og hinter om premium. Digitalt førerdisplay og inforskjerm i høydeformat i midten hører med. Det samme gjør el-regulerbare skinnseter.

TRANGT: Adkomsten til tredje seterad krever at man er noenlunde myk i kroppen, og helst ikke for stor. Kraftige vindusstolper gir begrenset sikt ut og enkelte vil nok føle det noe klaustrofobisk der bak.