fbpx
Annonse:
MUSKULØS: Vi Synes DS 7 Er Flott å Se På. Utseendet Hinter Om Overflod Av Krefter. Fronten Er Elegant Med En Spennende Lyssignatur.
MUSKULØS: Vi synes DS 7 er flott å se på. Utseendet hinter om overflod av krefter. Fronten er elegant med en spennende lyssignatur.

Fransk premium

DS 7 Crossback E-Tense 4×4 Plug-in hybrid:

Komfort og særpreg er toneangivende hos luksus-suv’en til franske PSA. Nå er den dessuten delvis strømførende.

 

DS var tidligere ensbetydende med mer påkostede utgaver av Citroën-modeller. Nå er imidlertid DS Automobile skilt ut som eget merke under PSA-paraplyen, hvor vi også finner, foruten Citroën, Opel og Peugeot.

DS 7 bygger på samme plattform som Opel Grandland og Peugeot 3008, men skiller seg ganske markant ut fra disse i design og med mer påkostet utstyr. Vi snakker altså om premiumklassen hvor DS skal bryne seg mot sterke konkurrenter som tyske BMW, Mercedes og Audi.

Hittil har salget av DS-modellene i Norge vært marginalt, mye fordi modellene ikke har vært tilpasset det norsk avgiftssystemet. Det kan det imidlertid bli en endring på med plug-in-versjonen av DS 7. Med over 50 km rekkevidde på strøm etter WLTP-målemetoden, sniker den seg unna alt av statlige engangsavgifter og blir dermed relativt prisgunstig i sitt segment. Vel, startprisen på 603 900 kr er mange penger for de fleste, og demobilen – en svært godt utstyrt utgave, kommer på 726 900 kr. Da er utstyr som massasje, skinn i interiør, panorama soltak, night vision og elektrisk bakluke samt omfattende sikkerhetspakke, inkludert.

Komfortabelt

Vi fikk demobilen hos forhandler Mobile i Sørlandsparken til disposisjon, og det ble et par timer med høy trivselsfaktor, enten ferden gikk på motorvei, hullete grusvei eller landevei hvor svingene kom tett.

Det første som slår oss i det vi setter oss bak rattet, er at dette er veldig fransk. Ikke rart, vi har kjørt lillebror DS 3 tidligere, og her er mye vi kjenner igjen av designelementer, blant annet det gjennomgående diamantmønsteret, som er noe av signaturen til DS.

Det er lett å finne seg til rette i komfortable seter med elektrisk regulering. Rattet kan justeres opp/ned og ut/inn. Sammen med høy sittestilling,som gir godt overblikk, ligger det meste til rette for å kunne trives på tur i DS 7.

Lyden av stillhet

På motorveien mot Lillesand aner vi at ingeniørene hos PSA må ha lagt ekstra vekt på støydemping, for her er verken støy fra motor, dekk eller vind mye hørbart. Krefter mangler heller ikke, med en 1,6 liters bensinmotor koblet med to elmotorer, leveres det ut til sammen 300 hestekrefter, hvilket merkes. Sportsinnstillingen, som gir tilgang til alle kreftene, føles nesten overflødig, og vil neppe bli mye brukt til hverdags. Foruten «Sport», er det valg mellom Hybrid, Komfort, Electric og 4WD. Sistnevnte er en innstilling som tvinger bilen til å trekke på alle fire. Ellers kobles firehjulsdriften inn ved behov. Forutsatt nok strøm på batteriet, vil bilen starte i elektrisk modus. Skal du langt, kan det være greit å velge hybrid modus. Da veksler det mellom strøm og bensin, alt etter belastning. Det er også mulig å kjøre i lademodus slik at bensinmotoren går hele tiden for å fylle strøm på batteriet. Kjekt hvis en planlegger å kjøre inn i f.eks boligfelt hvor det er ønskelig å kjøre utslippsfritt.

Skanner veibanen

Adaptive Scan Suspension er en funksjon som skal sikre komfortabel ferd også på hullete grusveier. Et kamera skanner veibanen for ujevnheter og gir informasjon til det aktive understellet om å tilpasse seg kjøresituasjonen. Etter et kort strekk på «vaskebrett» med bilen kan vi i alle fall underskrive på at vi ikke led overlast på noe vis. Funksjonen er tilgjengelig i «Komfort» modus.
Som vanlig legges noe av prøvekjøringen til Høvåg hvor svingene kommer tett. «Sport» velges for å lokke ut alle hestekreftene. Kraftoverskudd er det i massevis, likevel er ikke DS 7 sportslig i oppførselen. At den veier drøyt 1800 kg kan ikke kamufleres vekk, ei heller at den bygger høyt (bakkeklaringen er voksne 20 cm), men det føles trygt og forutsigbart.Styringen er presis og balansen i bilen betryggende. Bremsene er lette å dosere, og når komforten dessuten er av beste merke, er det lite å sette fingeren på.

Snill i matfatet

Forbruket? Vi fikk ikke målt det på den aktuelle prøveturen og her må vi nok delvis skylde på informasjonssystemet i skjermen som ikke er det enkleste å forholde seg til. Her kreves det tid for å finne ut av ting. Vi har sett bedre løsninger hos andre. Forbruket etter WLTP er oppgitt til 0,32 l/mil. Det er mulig å oppnå om det er mye småkjøring i hverdagen og du er flittig med ladekabelen. 58 km er oppgitt rekkevidde på strøm, noe som er bra i denne klassen. En egen B-innstilling med girspaken gir noe bremseeffekt i for eksempel nedoverbakker, noe som fyller på med strøm til batteriet. I gitte situasjoner kan nok kjørelengden på strøm utvides ut over det oppgitte tallet. Med raus bakseteplass og ditto bagasjerom tror vi DS 7 vil appellere til blant annet familier med stort plassbehov. At bilen er sterkt motorisert, trekker på alle fire, er superkomfortabel og kan dra henger på 1200 kg, burde vel føre til at det blir kø for å sikre seg bilen. Slik er det ikke for øyeblikket. Det blir spennende å se hva fremtiden bringer.

 

STILIG: Du skal være temmelig sær for ikke å finne deg tilrette i slikt interiør. Her er det fransk luksus, rett og slett. Vi kunne ønske oss flere fysiske knapper og mer intuitivt oppsett på pekeskjermen.

PLASS NOK: 555 liter rommer det bak. Slås bakseteryggene ned, er det 1752 liter til disposisjon.

INFORMATIVT: Ved å berøre «lyn-knappen» til venstre, kommer det opp visning av energistrømmen og en masse annet som kan være greit å vite om for spesielt interesserte.