
AgderVeteran
Gjorde bilen 170 kilo lettere
Porsche-entusiasten:
– Av alle ting fant jeg denne på finn.no, smiler Thomas Steen. Han står foran et sjeldent eksemplar av en veteranbil, en Porsche 911, 1976-modell.
Da Thomas Steen så drømmebilen på Finn.no, var det bare å finne frem kalkulatoren. Familien var i etableringsfasen. Et tidligere husvære var blitt solgt, et nytt var kjøpt, og det var noen kroner igjen på konto. Da alt lå greit til rette rent økonomisk, var det bare å slå til.
– Det var jo litt galskap, gliser han, vel vitende om at han hadde to andre Porsche 911 stående hjemme i garasjen.
– Der ligger de i tusen deler, og bilen ble vel kjøpt i en stille erkjennelse av at det kunne ligge litt frem å få de ferdig restaurert. Som familiefar er det jo begrenset med tid å bruke på å restaurere opp to gamle biler.
Samboer med forståelse
Han er så heldig at jeg har en samboer som utviste stor forståelse.
– Hun sa jeg burde slå til på Porschen som lå ute på Finn.no. Jeg gikk i tenkeboksen og dagen etter ble jeg møtt av ei flott dame i døren. Hun hadde da kjøpt flybillett til meg slik at jeg kunne fly opp til Mo i Rana hvor bilen stod for å hente den. Snakk om å ha ei flott dame, du, gliser Thomas.
Interessert i bil har Thomas alltid vært, og etter at han hadde rundet 20, kjøpte han sin første Porsche. Skjønt, det var faren, Steen, som kjøpte Porschen i Tyskland, og hvor Thomas ble med for å hente bilen hjem.
Porsche-smilet
Kjøpet gjorde at interessen tok helt av, og for Thomas sin del er det Porsche som gjelder.
– Først og fremst er det uttrykket Porschen har når det gjelder design og form som gjør susen. Porsche-smilet går jo igjen i gamle Folkevogner og gamle Porscher. Porschen er en design-ikon som er universelt gjenkjennelig. Det er utrolig moro å se hvilken oppsikt bilen får.
Det er faktisk ikke så rent få eksempler at når det er veteranbiltreff, er det barn som stopper opp for å se på Porschen selv om det kan stå andre tøffe og stilige veteranbiler ved siden av.
– Det sier jo sitt, mener Thomas. Lyden, kjøreopplevelsen og designet.
Han sier videre at Porsche utmerker seg med en særegen mekanikk.
– Det er ikke mange bilprodusenter som lager biler hvor motoren henger ut over bakhjulene. Med en luftkjølt motor, blir det jo en særegen lyd som kan få hårene til å reise seg på armene. Så det blir summen av alle faktorene som GJØR en Porsche: Lyden, kjøreopplevelsen, lukten og designet.
Thomas har modifisert sin Porsche. Han har satt inn en litt større motor, fjernet aircondition-aggregatet, byttet ut de tunge amerikanske støtdemperne med lettere dempere, og har summa summarum gjort bilen 170 kilo lettere. Understellet er blitt byttet ut med nyere deler.
– Så nå veier bilen rundt 1.060 kilo og har 220 hestekrefter. Med tanke på lav vekt og at kraften er så direkte, blir fartsopplevelsen desto høyere, sier han.
