fbpx
skip to Main Content
Forventninger til nytt merke: Rune Røinås tror Carthago premium bobiler vil slå an blant norske bobilentusiaster.

Tysk premium hos Sør-Caravan

Utvider sortimentet:

Carthago bobiler henvender seg til kresne kunder med sans for luksus og gjennomtenkte løsninger. Nå er merket blitt hyllevare hos Sør-Caravan på Kjerlingland i Lillesand.

 

– Dette er innstegsmodellen, forteller Rune Røinås, selger hos den forholdsvis nyetablerte Caravan forhandleren på industriområdet Skytterheia kloss til E18. Vi har tatt plass i den minste modellen i sortimentet, en C-tourer som er lesset med mye flott ekstrautstyr og som gjør at prislappen viser drøye 1,7 millioner for den nesten åtte meter lange bilen med totalvekt på 4,5 tonn. Utgaven vi sitter i har Mercedes chassis, motor og drivverk, noe som fordyrer den med noen hundretusen i forhold til utgaven med Fiat komponenter.
– Den er veldig stillegående og automatkassen girer veldig mykt, så mange legger de ekstra kronene til for å få den med Mercedes komponenter forklarer Røinås.

Dobbel funksjon
Han viser oss noen av fasilitetene og de smarte løsningene som gjerne skal til for å kunne trives på få kvadratmeter. Noe av hemmeligheten er at de forskjellige komponenter har en dobbel funksjon. Døra til kjøleskapet slår begge veier slik at det er enkelt å komme til innholdet enten du står på kjøkkenet eller i salongen. Dekslet over oppvaskkummen tjener som avlastningsbenk når den settes inn i en slisse i veggen, og døra inn til toalettrommet tjener som dør mellom soveavdeling og salongen når den er i åpen stilling. Ganske så finurlig, altså.

Registrert for fire
Bilen er registrert for fire og det er like mange sengeplasser, to i en stor dobbeltseng i soveavdelingen bak i bilen, og to i en senkeseng foran.
– Men det er helst to personer som ferierer i bobil, ofte par på femti +, mange pensjonister, men i bransjen ser vi at det stadig blir yngre kjøpere også, opplyser Rune. Han registrerer også at bobilsesongen utvides og at noen bruker bilene om vinteren.
– Alle bobiler i dag er isolert, men i forskjellig grad. Du får gjerne det du betaler for. Carthago hører blant de med stor grad av vinteregenskaper, og kunden kan velge mellom Truma luftvarmer eller Alde vannbåren varme. I sistnevnte er det varmekabler i golvet, forklarer han.

Sykkelgarasje
Prisene for Carthago spenner fra 1,3 – 3 millioner kroner og fås i utgavene C-Tourer, C-Line, E-Line og S-Pluss. C-Tourer er altså innsteget, og bilen vi har blitt presentert har en del ekstra utstyr, her å nevne skjult 32 tommer TV i veggen, Mercedes sitt avanserte MBUX multimediasystem og egen sykkelgarasje med plass til to elsykler med tilhørende transportpakke som letter inn-og utlasting av disse. Mercedes diesel motoren yter 170 hk og kreftene kommer gjennom en 9-trinn automatkasse.
Bilens egenvekt er 3125 kilo og totalvekten 4,5 tonn. Det betyr at det kreves utvidet førerkort for å kjøre denne.

Skreddersøm
-Vi har allerede solgt noen Carthago den korte tiden vi har hatt den i vårt sortiment, og vi har flere interessenter. Litt spesielt i år er at november måned har vært utrolig bra med hensyn til salg, jeg har aldri opplevd noe liknende tidligere, beretter Rune Røinås med mange års fartstid i caravanbransjen. Han har ett råd til de som tenker å anskaffe bobil:

– Bestill nå, for levering til neste år, så kan du få bilen slik du ønsker med hensyn til farger på interiør og stoffer, type chassis og type varmesystem. Rett og slett mer mulighet for å få det skreddersydd om du er tidlig ute. Etter nyttår er det løpet kjørt, avslutter Rune Røinås.

 

Nesten som hjemme: Salong, kjøkken, bad og soverom på rekke og rad. Lekkert er det også.
Lyst og lekkert: LED lysstriper har gjort sitt inntog i bobilene, også Carthago. Senkesengen over førerhytta er pent integrert i taket når den ikke er i bruk. Slik utnytter man plassen maksimalt.
Mye på lite plass: Fra sove avdelingen ser vi dusjen, kjøkkenet og videre inn i salongen.
Smart: Plass for to elsykler i «garasjen». Transportskinne er kjekt når så tunge tohjulinger skal bukseres ut og inn.
Sov godt: Sover du dårlig her kan du i alle fall ikke skylde på sengen.
Back To Top