Nyttekjøretøy for røffe forhold
Ford Ranger Raptor Double Cab pick-up:
Den er svær, og rett og slett ganske ekstrem. Og den må være et funn for alle som har oppgaver å utføre på bygg og anlegg der fremkommeligheten skaper utfordringer.
Samtidig oppfører den seg pent som en komfortabel cruiser på motorveien og i byen, til tross for at den er skodd med usedvanlig grove «Snow and Mud» knastedekk. Forbedret fjæring er mye av forklaringen.
‘-Ford Racing Suspension, det nye fjæringssystemet til Ford med Fox Pro dempere er nå tatt i bruk på Raptor, det gir en helt annen komfort enn i tidligere utgaver av Ranger som har bladfjærer, forklarer Terje Hansen, nyttekjøretøy ansvarlig hos Bay Auto i Sørlandsparken.
Noen kompromisser er det ved å ta i bruk det nye fjæringssystemet; nyttelasten er noe redusert og er på 640 kilo, mens maks tilhengervekt er 2500 kilo, mens vanlig Ranger med bladfjærer trekker ett tonn mer.
– Det er noe av prisen for å skape en bil som er den tøffeste i terrenget, samtidig som den gir fullverdig personbilkomfort, understreker Terje Hansen.
Downsizing
Raptor bygger på den amerikanske utgaven med modellbetegnelsen F 150 Raptor, en megapickup med lasteplan og 3,5 liters motor som leverer langt over 400 hk.
-Den hadde kostet langt over millionen med avgiftssystemet vi har i Norge, derfor er det en 2-liter bi-turbo rekke-firer diesel som yter 213 hk i den «norske» utgaven. Den kan vi tilby fra under 599 000 kroner eks mva på grønne skilter. Prøvebilen, utstyrt med dieselvarmer, metallic lakk og ekstra lydisolering er priset til 625 000 kroner eks mva. Vinterdekk koster rundt 28 000 kroner, forklarer Hansen.
-Med et moment på sterke 500 Nm har den veldig bra trekkraft og den er ingen sinke på veien. Men det er først og fremst utseende og kjøreegenskapene som er unikt med Raptor, her snakker vi om bakkeklaring på solide 28 cm, bilen kan vade gjennom 85 cm vann og den har lavgirserie og elektrisk differensial på bakakselen, påpeker Hansen.
Konge på haugen
Raptor har rulledeksel som dekker lastekassen og sikrer lasten mot regn, støv og skitt, ekstra dimensjonerte tauekroker foran og bak, solid skliplate foran og ditto beskyttelsesplater under bilen. Stigbrett gjør det enkelt å entre førerplassen, for her stiger du virkelig opp.
I mangel av vinterføre, tar vi turen til massedeponiet ved Ålefjær hvor mye nedbør har gjort hele hele området om til en diger søledam. Siden Raptor’en skal kunne vade gjennom 85 cm vann så tar vi sjansen på å legge utpå i det brune vannet som gjør det umulig å se hvor dypt det egentlig er. Stopper opp, setter bilen i AWD og trykker oss frem til passende kjøremodus med knapp på rattet. Bilen kommer i gang som den naturligste ting av verden. Så er det tid for bytur.
By og land hand i hand
10-trinns automaten skifter nesten umerkelig og gjør bykjøring til en stressfri opplevelse. Men skal du inn i trange parkeringshus kan det bli litt utfordring, bilen er svær… På motorveien blir vi positivt overrasket over at det går såpass stille for seg selv i 100 km/t. 10 trinns automat byr på lave turtall selv i høye hastigheter, noe som bidrar til et relativt beskjedent forbruk for den tunge bilen.
Dekkene, i dimensjon 285x70x17 er såkalte All Terrain dekk som leveres standard, de skal takle det meste du kan støte på der veien slutter. Kjøremodusene er Normal, Sport, Grus/gress/sne, Leire, Fjell og Baja. Baja er navnet på ørkenen hvor Raptor har blitt grundig testet.
Personbilkomfort
I kupeen får vi personbilfølelse med elektrisk regulerbare seter i semsket skinn som gir skikkelig støtte og stor grad av komfort. Ryggekamera, nøkkelløs tilgang og start, skiltleser, navigasjon, filskiftvarsler, cruise kontroll og 2-sone klima er noe av standardutstyret. Det som skiller den fra en «vanlig» bil er at bak oss er det et stort rom uten seter. Baksetet følger med i handelen, og setter du det inn blir Raptor transformert til personbil på hvite skilter. Greit om du er villig til å punge ut nær en halv million avgiftskroner. Etter 30 år er det gratis, men da er bilen blitt veteran…
Ford Raptor er nok særlig tiltenkt oppgaver på bygg og anlegg hvor arbeidsforholdene er røffe. At bilen er lett å last på planet vil for mange være en fordel. Så er det alltid noen off road entusiaster som nok vil få vann i munnen når de ser den svære doningen på veien – eller aller helst, i villmarka.