
Nye Ford Mustang mach-e:
Populær så det holder
– Nærmere hundre var innom første dagen, og vi har allerede solgte et tresifret antall Ford Mustang mach-e. Det sier salgssjef Erik Dåsnes hos Bay Auto, om bilen som har det som skal til for å bli en svært populær bilmodell.
Det vakte voldsom oppsikt da Ford Motor Company i sin tid kunne fortelle at man ville lansere en elektrisk drevet Ford Mustang. Helt siden Ford lanserte Ford Mustang i 1964, har modellen vært utrolig populær, og Mustang har utviklet seg til å bli et ikon av en bilmodell. Mye takket være at Mustang ble en bil som mannen i gata hadde råd til, og som hadde en sterk motor og et design som appellerte.
Bullit og Steve McQueen
Det gjorde ikke noe hva populariteten angår da filmen Bullit med Steve McQueen i hovedrollen brukte bilen til noen heftige bilscener i San Fransiscos gater, og det toppet seg ytterligere da Carroll Shelby innledet et samarbeid med Ford og de kraftfulle Shelby-modellene så dagens lys. Da nye Mustang mach-e ble sendt rundt til Ford-forhandlerne i fjor, strømmet et bilinteressert publikum til. Bare hos Bay Auto alene, var det over tusen personer som tok turen innom for å ta den nye modellen i nærmere øyesyn.
Solgt et tresiffret antall biler
Ikke bare var det mange som ville se bilen, det var også mange som ville kjøpe den.
– Vi har solgt et tresiffret antall mach-e allerede, og i romjulen fikk vi den første bilen i butikken og som skal alternere mellom Ford-forhandlerne på Sørlandet slik at flest mulig kan få sett den, fremholder Erik Dåsnes.
Om få uker vil de første bilene bli levert til de som har kjøpt bilen.
– Så nå er det stille før stormen, smiler Dåsnes. Skjønt stille, ryktet har gått om at Mustang mach-e er å finne i lokalene, og det har nok en gang vært en jevn og stor strøm av interesserte innom.
Lang rekkevidde
Så hva er det som har gjort at så mange vil kjøpe bilen? Erik Dåsnes peker på flere forhold: Man kan har to batteripakker å velge mellom: en 75 kWt med 440 kilometers rekkevidde, eller en 99 kWt med over 60 mils rekkevidde på en «tank». Dermed er også rekkeviddeangsten som mange har gått med og som har forhindret at man velger en el-bil, blitt ryddet av veien.
Tre kjøremodus
Videre kommer Mustang mach-e i flere varianter; med tohjulstrekk eller firehjulstrekk (AWD). Så kan man også velge mellom tre kjøremodus; aktiv (normal), stille (avslappet og lettere) og utemmet (tyngre og mer sporty). Dashbord- og interiørbelysningen skifter farge alt etter hvilket kjøremodus man har valgt (blå med energi trener, turkis med dynamiske bølger, orange med dynamiske linjer).
Mustang mach-e kommer i to utstyrsnivåer, og allerede på innstegsmodellen, er det så mye utstyr inkludert i prisen at Mustang mach-e skiller seg kraftig ut i forhold til konkurrentene.Og endelig, prisen. Toppmodellen av Ford Mustang mach-e koster 599.000 kroner levert fra forhandler. Da er «alt» av utstyr inkludert i prisen. Til sammenligning: Ca 600.000 kroner er hva innstegsmodellen til konkurrentene begynner på.
Hengerfeste og skiluke
I tillegg: Ford Mustang mach-e kan du få med hengerfeste og skiluke, rekkeviddemåler og et navigasjonsanlegg, spesielt utviklet for norske forhold. Tilhengervekten er på 750 kilo. Rekkeviddemåleren baserer seg på både værvarselet, utetemperaturen, topografien (om det er mye bakker og svinger på strekningen man skal kjøre), og annen trådløs informasjon. Bilen kommer også med tre ulike kartsystemer, og for å sikre en så optimal navigasjon som mulig, har anlegget en skybasert teknologi som gjør at navigasjonen skal oppdage endringer som ikke er på kartene, for eksempel hvis det er veiarbeid på strekningen som skal kjøres.
– I februar starter vi utleveringen av biler til kjøperne. Det kan bli et artig første halvår, smiler Erik Dåsnes.Og bare for å ha nevnt det, til høsten/tidligvinteren kommer det nok en modell: Mustang mach-e GT med en batteripakke som yter 487 HK, har 860 Nm og en akselerasjon fra 0-100 på 3,7 sekund!

