fbpx
skip to Main Content
Klassiker i ny drakt: Selger Kjetil Urdal har allerede solgt flere Knaus bybobiler med pop-up tak.

Hjemme under åpen himmel

Klassiker i ny drakt:

Husker du Volkswagens campingbiler med hevetak fra 60-tallet? Nå er trenden med pop-up tak tilbake, men i ny og forfinet drakt.

– Det er mye nostalgi i dette, men dagens moderne utgaver av bobiler med hevetak er noe helt annet enn campingbilene som rullet for 40-50 år siden, understreker Kjetil Urdal, selger hos Sør-Caravan på Kjerlingland i Lillesand.

Nå heter det ikke campingbil lenger, men bobil. Eller, i dette tilfelle, bybobil, på grunn av den kompakte størrelsen. Det dreier seg om en Knaus Boxtar 600 Street som kan by på ikke mindre enn fire sengeplasser takket være dobbeltseng i andre etasjen som byr på utsikt 2,70 meter over bakken. I tillegg er det et «vanlig» soverom med dobbeltseng bak i bilen.
– Soveavdelingen oppe i høyden består av thermotak som er isolert og som gjør at sesongen kan utvides betraktelig. Knaus har brukt lang tid på å utvikle konseptet, forklarer Urdal som allerede har solgt fire stykker til tross for prisen som så vidt bikker millionen.­
–Men da får kunden en fullt utstyrt bil, altså, minner han om.

Sov under stjernene
Campingbilene på 60-tallet hadde hevetak for å oppnå ståhøyde i bodelen når man lå i ro. Slik er det ikke lenger. I Knaus’en er det full ståhøyde hele tiden, hevetaket er kun tiltenkt ekstra soveplass. For å komme til soverommet i høyden, klatrer man opp en sammenleggbar stige gjennom en luke over sittegruppen. En løsning som nok passer best for yngre brukere. Vel installert i dobbeltsengen er det imidlertid lite man skal savne, luftventilasjon og varme hører med, likeså usb-uttak for de om er avhengig av elektronisk underholdning. Men det spørs om ikke det å sove under en stjernestrødd himmel er mer attraktivt. Veggene i thermo-teltet kan nemlig åpnes slik at det nesten blir som å sove under åpen himmel. Skulle insektene blir vel nærgående, er det myggnetting som fikser den utfordringen.
– Jeg pleier si at det er som å sove hjemme, men under åpen himmel. Her har du alle bekvemmeligheter; gode madrasser og varme og ventilasjon. Og bilen ellers inneholder alt du trenger på en ferietur, minner Urdal om.

Utekjøkken inne
Fullt utstyrt kjøkken med stort kjøleskap, bad med toalett og dusj og sittegruppe for fire hører med som i bobiler flest. Bare at her er det gjort ekstra kompakt siden det er en bybobil som måler 5,99 i lengde, kort nok til å kunne parkeres på en litt romslig P-plass i byen. Vi fikk fort sans for den store åpningen på høyre side takket være skyvedørsløsningen.

Det innebærer at du kan stå på det vesle kjøkkenet og ha følelsen av å stå i friluft når middagen skal tilberedes, likevel under tak om en regnbyge skulle dukke opp. En stor myggnetting kan trekkes for hele åpningen om insektene skulle bli nærgående. Innebygd markise gir i tillegg ly både for sol og regn når måltidet skal inntas på campingmaner – altså på utsiden av bilen.

Kjøres med B-førerkort
Kjetil Urdal ser for seg at konseptet med pop-up-tak nok vil appellere særlig til yngre brukere.

-Og er de to på tur, så kan de gjøre om soveavdelingen bak i bilen til en stor garasje ved enkelt å fjerne dobbeltsengen og heller prioritere plass til sykler og annet utstyr for en aktiv ferie, tenker Kjetil Urdal.

Bybobilen, som også fås uten pop-up- tak, bygger på Fiat chassis, er utstyrt med en 2,3 liter diesel motor som utvikler 160 hestekrefter koblet til en 9-trinns automatkasse. Egenvekten er på 3010 kilo og tillatt totalvekt 3,5 tonn. Det betyr at den kan lastes med inntil 490 kilo før man når grensen for å kjøre med vanlig B-førerkort. Og obs! Det er viktig å være oppmerksom på denne begrensningen. Blir man tatt med overvekt i kontroll langs veien, kan ferieturen fort få et helt annet utfall enn hva som var planen. Holder man seg innenfor vektgrensen, noe som bør være enkelt om man er to på tur, så skulle det meste ligge vel til rette for ferie med utsikt til stjernene fra soverommet.

Back To Top