fbpx
skip to Main Content
PÅ TILBUDSIDEN: Daglig leder Vemund Hansen og salgssjef Håvard Nuland er i handlehumør og gir utstyrspakke for 50 000 kroner til alle om kjøper ny bobil ut august. Her med en Bürstner bybobil som skal være perfekt for et par på ferie, mener de to.

Kompakt feriehus på hjul

Bybobiler er, som navnet antyder, bedre egnet til å ta seg frem i byen, også på smale vestlandsveier med sine nokså beskjedne ytre mål enn de større utgavene uten «by» i betegnelsen.

– En ideell bobil for et par på ferie, påpeker Håvard Nuland, salgssjef hos Kroken i Sørlandsparken. Han sikter til en Bürstner bybobil som måler rett under seks meter i lengde og 205 cm i bredden.

Utgangspunktet for modellen er en Fiat Ducato varebil som er innredet for campingbruk. Det gir noen fordeler i forhold til mer tradisjonelle bobiler som har campingpåbygg på et chassis.
– For noen kan en bobil av denne typen fungere som varebil ved at dobbeltsengen bak i bilen enkelt kan fjernes når turen går til Ikea for å handle stort, smiler Nuland og viser frem et stort lasterom når senga som er montert på tvers er tatt vekk.

Takler vinter
Tilgangen til varerommet er enkel med tradisjonell dobbeltdør bak som på varebiler flest.
– Dessuten har den en fordel på vinterføre ved at det er godt trykk på forhjulene som den trekker på. Mange utvider sesongen til vår og høst, også til vinter. Det er egentlig ikke noe problem med dagens bobiler som er godt isolert, og utstyrt med frostfri vanntank og spillvannstank. Denne utgaven har i tillegg gulvvarme som gjør det lunt, forteller han. Lykkelig som liten fristes vi til å si om bilen, som til tross for kompakte mål, rommer det meste som skal til for å gjøre ferien med bobil så komfortabel som mulig og som naturlig hører med i en moderne bobil. Her er fullt utstyrt kjøkken med kjøleskap, bad med dusj og toalett, og en sittegruppe som gir plass til fire personer når forsetene vendes mot salongdelen. Soveplass er begrenset til to i dobbeltsengen bak.

9-trinn automat
Bürtner Eliseo C 600, som er bilens fulle navn, er utstyrt med en 2,3 liter dieselmotor koblet til en 9-trinns automatkasse, noe som skal gi greit kraftoverskudd og behagelig kjøring med bilen som har egenvekt på 2780 kilo.

Totalvekt er oppgitt til 3300 kilo, hvilket innebærer at den kan kjøres med vanlig «B»-førerkort. Nyttelast på 520 kilo bør rekke greit for to personer på ferietur.
Bilen kan også leveres i en forlenget versjon som måler 6,36 meter i lengde. Da får man senger montert på langs, og bilen vil oppleves romsligere både i kjøkken, på bad og i salong, men da forsvinner jo også noe av bybobilegenskapene som mange er opptatt av. Pris for den korte utgaven er 929 900 kroner, mens den lange faktisk er 20 000 kroner rimeligere. Det skyldes at den lengste har noe enklere interiør og eksteriør. I sommer har Kroken en kampanje der utstyr for 50 000 kroner følger med for alle som kjøper ny bobil. Fem års garanti gis på alle nye bobiler hos Kroken.

Ny i kundemottaket:
Stig Slåtten tok plass i luka merket «Kundemottak» hos Kroken i mai og er for lengst blitt varm i trøya. Til tider kan det gå varmt for seg.
– Mai er jo høysesong. Da kokte det, så det ble en flying start, kan du si, opplyser den blide og sindige mannen som har en variert bakgrunn med mange års erfaring fra blant annet reisebyråvirksomhet.

– En viss forskjell fra reisebyrå er det vel å jobbe her?

– Same, but different! Det handler i begge tilfelle om å få til gode løsninger for kundene, men produktene er jo forskjellig, påpeker Stig som altså er i førstelinja hos Kroken Caravan. Det er til ham kundene som har behov for hjelp til ett eller annet, henvender seg.

– Jeg blir bindeleddet mellom kunden på ene siden, og til verkstedet eller delelageret på den andre. Bobiler og campingvogner krever selvsagt vedlikehold og ettersyn, og noen ganger er det behov for reparasjoner. Større reparasjoner prøver vi å legge til høst og vinter når det ellers er roligere dager slik at vi kan ha jevnt med beskjeftigelse gjennom året, forklarer han.

Back To Top