fbpx
skip to Main Content
Mia Bergmann, nordisk sjef i Herbalife.

Snik-slanker hverandre

Fakta:

Den ferskeste undersøkelsen er gjennomført i januar 2021 av YouGov for Herbalife Nutrition. Den er gjennomført på tvers av de nordiske landene, Sverige, Norge, Danmark og Finland, av et representativt utvalg mellom 18 og 74 år. Undersøkelsen har tatt sikte på å avdekke holdninger og vaner tilknyttet trening og kosthold. Den hadde 4 161 respondenter i Norden, og 1 017 respondenter i Norge. Den er derfor representativ i de fleste fylkene.

Selv om de færreste av oss har ambisjoner om å bli 24 timers utøvere, har over 7 av 10 i Agder lyst til å være mer fysisk aktiv. Døgnet vårt ser imidlertid ut til å inneholde alt annet enn aktivitet. Vi dropper frokosten, skulker treningen, gomler i oss sjokolade og alkohol på kvelden, og legger oss sent.

 

– Jeg forstår godt at folk er bekymret, og spesielt nå når vi alle prøver å finne tilbake til gode vaner, sier Mia Bergmann, nordisk sjef i Herbalife.

I følge en undersøkelse av YouGov på vegne av Herbalife Nutrition starter over tre av ti i Agders befolkning dagen med å droppe frokosten en eller flere dager i uken. Videre spiser over 1 av 5 varmmat eller hurtigmat til lunsj – til vi så, etter middag, spiser sjokolade (21%), kake (8%) og drikker øl eller vin (18%) på kvelden.
– Dette kan bli en veldig ond sirkel i hverdagen. Når vi i tillegg legger oss alt for sent, kan det bli vanskelig å finne motivasjon og energi til å gjøre noe med det. Vi ser at over 30 prosent av folk fra Agder sover 6 timer eller mindre. Det er for lite, sier Bergmann.

Snik-slanker hverandre

Vi er likevel ikke bare bekymret for oss selv. Flere enn én av fem i Agder er redd partneren snik-spiser, og åtte prosent prøver til en viss grad å snik-slanke samboeren sin ved å ta vedkommende ut på tur eller trening, servere kalorifattig mat eller lignende, uten at personen er klar over det.
–  Dette er et litt artig funn fordi undersøkelsen viser også at 13 prosent av folk fra Agder skjuler enkelte måltider som gatekjøkkenmat, snacks eller nattmat for samboeren sin. Det vil si at vi skjuler måltider fra hverandre, samtidig som vi prøver å snik-slanke hverandre, sier Bergmann.

I stedet for å ha en agenda hjemme, mener Bergmann at du heller bør ha en åpen dialog med partneren din om kostholdet deres og hva slags mål dere har.
– Vær ærlig og heller motiver hverandre istedenfor å gå bak hverandres rygg, sier hun.

Derfor hopper vi over treningen

Kostholdet er imidlertid ikke det eneste problemet i hverdagen. Undersøkelsen avdekker også unnskyldninger folk i Agder forteller seg selv for å droppe fysisk aktivitet – med god samvittighet. For liten tid (24%), for dårlig vær (27%) og for lite energi (38%) er de mest brukte unnskyldningene for å hoppe over treningen.
– Jeg forstår godt at det kan føles vanskelig å få til trening etter jobb, og kanskje har du barn som trenger hjelp til lekser også, men en liten gåtur eller noen raske øvelser på stuegulvet gjør ofte susen, sier Bergmann og legger til:

– Du kan også prøve og tenke over småting i hverdagen som gjør at du får litt trening her og der. Vi ser at 63 prosent av folk fra Agder velger inaktive transportmidler i hverdagen på distanser man egentlig kunne gått. Første steget kan jo være å faktisk gå disse distansene.

I følge Bergmann skal det ikke så mye til for å snu denne onde sirkelen.
– Planlegg kostholdet ditt og prøv å få til litt mosjon her og der. Det handler om å plukke de laveste eplene først, enten det er å velge trappen fremfor heisen, gå eller sykle til jobben, lage en shake på morgenen, holde sjokoladen til helgekosen eller hva det måtte være. Vi har nok stress i hverdagen, og helsen trenger ikke være en av dem, avslutter hun.

Slik har folk fra Agder planer om å forbedre hverdagshelsen:

  • Prøve å være mer fysisk aktiv: 65%
  • Prøve å spise sunnere: 46%
  • Prøve å spise mindre: 41%
  • Øke antall skritt jeg går: 39%
  • Legge en plan for kostholdet mitt: 18%
  • Lage en treningsplan: 18%
  • Drikke mindre alkohol: 8%
  • Melde meg inn på et treningssenter: 5%
  • Bruke måltidserstatningsprodukter: 5%
Back To Top