fbpx
skip to Main Content
Erik Spilling og Pål Try.

Bygger ny racing-buss

– Nå er vi i gang. Med Bent Salmaker med på laget skal dette bli bra. Det sier Pål Try som sammen med Svein Frustøl skal bygge ny racing-buss, og hvor Bent Salmaker fra Søgne har fått oppdraget med å trylle frem en smakfull og elegant innredning.

 

– Vi kjøpte en buss som vi skulle bruke når Try og Frustøl Motorsport var på tur, men når Kjetil Nygård, som har bygget om bussen, mente at vi burde gå for noe enda bedre, ja, da ble det slik, ler Pål Try.

Bussen de nå skal skifte ut ble kjøpt av Setesdal Bilruter, og har i en årrekke gått i rute mellom Kristiansand og Hovden. Alt i alt har den trillet gode 1,5 millioner kilometer opp og ned riksvei 9.

Den nye bussen har gått som rutebuss, og alt av seter og interiør skal ribbes før ombyggingsjobben kommer ordentlig i gang.

Innlagt vann

Kjetil Nygård gikk sammen med Jan Erik Nordhagen, Raymon Kimestad, Erik Spilling, Thomas Langfeldt, Tore Follerås og Pål Try, og ribbet hele bussen. Da kun skallet stod tilbake, startet jobben med å lage soverom, bad med dusj, toalett og vask, og kjøkken med innlagt vann. Bent Salmaker gikk i gang med å legge gulvtepper og kledning. Dashbordet fikk ny look. Rally-seter kom på plass der hvor det tidligere hadde stått tradisjonelle busseter.
– Jeg må jo si at resultatet ble bra. Meget bra, faktisk, hvor alle har levert, sier Pål Try, som berømmer Bent Vidar Aske som markedsfører seg under navnet Bent Salmaker.

Noe for seg selv

Salmaker har et øye for detaljene som er noe helt for seg selv, mener Pål Try. Da arbeidsgjengen var på jakt etter en samarbeidspartner som kunne innrede bussen, innhentet de informasjon om løsninger og fargevalg hos svenske leverandører, noe de aller fleste i racing-bransjen har for vane når en ny racing-buss skal lages til.
– Jeg kjente Bent fra før. Han hadde gjort en flott jobb med båten, og vi var ute og tok en prat. De løsningene han skisserte, var noe helt for seg selv. Når han attpåtil kunne levere til en rimeligere pris og med en kvalitet som ingen andre kunne matche, var jo valget svært enkelt, sier Pål Try.

Lekkert bad med vannklosett, vask og dusj.

Over en halv million kroner

Try viser oss rundt i bussen. Kvalitetstepper på gulvene, med én farge på gulvet og en annen på sidelistene, et dashbord som på alle måter fremstår som noe helt annet enn et tradisjonelt buss-dashbord, og seter som er svært gode å sitte i. Try berømmer også fargevalgene som Bent Salmaker foreslo på vegger og tak.
– Kjøp av bussen og alt som ble gjort for å oppgradere den i samsvar med de behovene vi hadde, kom på rett i overkant av en halv million kroner. Bare se her hvor flott jobb Aske har gjort. Det er Kjetil Nygård som har stått som byggesjef, humrer Pål Try.

Nytt prosjekt

Nå skal gjengen i gang på nytt. Den gamle bussen er solgt til Thomas Voie, et ungt racing-talent fra Kristiansand. I slutten av november var arbeidsgjengen i gang med å ribbe alt av innhold. Så kommer jobben med å bygge opp igjen fra scratch. I slutten av februar, begynnelsen av mars, regner Nygård med at de er ferdig.
– Da skal busse til Sverige, hvor en leverandør skal gå i gang med å levere teltet som skal stå langsetter hele bussen. Det er her vi oppholder oss og mekker på bilene mellom heatene. Teltet blir på over seks meter, så da har vi godt med boltreplass, sier Kjetil Nygård.

Bent Salmaker lagde setene som stod i den gamle bussen, selvsagt med logoen til Try og Frustøl Motorsport brodert inn i seteryggen.

– Det er artig å se på Kjetil når han går i gang. Når bussen er ribbet innvendig, hopper og freser han rundt med en svær vinkel i hånden, skjærer hull i gulvet til vanntank og septiktank. Deretter går han i gang med å få på plass kjøkken, benker og skap, dusj og toalett og det som skal til. I soveromsavdelingen blir det soveplass til ni personer, humrer Pål Try.

Kjetil ville ha en buss som hadde færre kjørte kilometer bak seg. Denne nye har gått 500 000 kilometer, en tredjedel av den gamle.
– Han sa også vi kunne få en enda finere buss, og når Bent Salmaker gjorde det klart at han ønsket å kneppe ytterligere opp noen hakk når det gjaldt fargevalg og løsninger på innredning og det hele, ja, da var ikke valget vanskelig, bedyrer Try.

Kjetil Nygård har bygget om noen busser før, den nye racing-bussen blir hans syvende store prosjekt.

Artikkelen var først publisert i Fritidsnytt.

Back To Top