Citroën løfter C5 Aircross
Med ny front og oppgradert interiør befester C5 Aircross seg som den mest komfortable bilen i sin klasse. Den nye fronten viderefører den nye designlinjen til Citroën, med mer strukturerte linjer som bidrar til at C5 Aircross ser bredere og tøffere ut enn tidligere.
C5 Aircross tar med seg den nye bruken av de kjente vinklene, som nå går som to linjer gjennom hele grillen og ut i kjørelysene. Disse har fått en form som vi kjenner fra dagens ë-C4 og den nye store C5 X som kommer senere i år.
I tråd med dette har også C5 Aircross fått nye baklykter, der man har beholdt størrelsen, men fremhevet den tydelige lyssignaturen.
Nytt interiør
For fører og passasjerer er det også tatt grep som øker komforten, og som har gitt kupeen et nytt løft. Det mest i øyenfallende er den nye 10-tommers berøringsskjermen, som gir enklere og bedre tilgang til informasjon og de ulike betjeningsfunksjonene. I tillegg er den store 12,3 tommers førerinformasjonsskjermen fullt konfigurerbar direkte i synslinjen og kan levere den informasjonen som føreren ønsker til enhver tid.
Nye C5 Aircross får også den nye generasjonen seter som er utviklet i tråd med Citroën Advanced Comfort. Dette er de samme setene som finnes i ë-C4 og den kommende C5 X. Den tykkere og forbedrede stoppingen, gir optimal sittekomfort over lang tid. Forsetene er selvsagt oppvarmet, og kan leveres med massasje.
Det oppgraderte interiøret har også fått en ny midtkonsoll, som nå har fått e-Toggle-systemet for girskift, slik vi skjenner fra andre Citroën-modeller, og tilgang til å styre hybridens kjøreprogrammer og Grip Control for optimal fremkommelighet. I tillegg finner du et stort oppbevaringsrom, tilkobling og trådløs lading av mobiltelefon.
Fleksibel og komfortabel
En viktig del av DNAet til Citroën er komfort. C5 Aircross beholder selvsagt sitt avanserte hjuloppheng som inkluderer Progressive Hydraulic Cushions – et system som sørger for at fører og passasjer kan oppleve følelsen som Citroën kaller «flyvende teppe» – og som filtrerer bort dårlige veier og ujevne underlag.
Som den eneste SUVen i segmentet, tilbyr også C5 Aircross bakseter som kan flyttes i lengderetningen og individuelt justere ryggvinkel. Dette gjør at bagasjevolumet enkelt justeres fra 460 til 600 liter for hybridversjonen av C5 Aircross.
For Norge er det selvsagt den ladbare versjonen av Citroën C5 Aircross Hybrid som er viktigst. Den leveres med 225 hestekrefter, 320 Nm med dreiemoment fra en drivlinje som lar deg kjøre inntil 55 kilometer helelektrisk.
Nye C5 Aircross er på plass i Norge til sommeren.