fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Suzuki S-Cross Hybrid

Kompakt SUV går vinterveien

Fakta: Specs
  • Pris: fra 399 800,-. Prøvekjørt: 419 800,-
  • Motor: 1373ccm, 4-syl bensinmotor
  • Effekt: 130 hk/235Nm
  • El-motor: 14 hk
  • Drivlinje: 6A, firehjulsdrift
  • Ytelser: 0-100 km/t: 10,2 sek. Toppfart: 200 km/t
  • Forbruk blandet: 0,61 l/mil’
  • CO2: 139 g/km
  • Dimensjoner (L/B/H): 430/178/158 cm
  • Bakkeklaring: 17,5 cm
  • Bagasjerom: 430/665 liter
  • Egenvekt: 1310 kilo
  • Maks tilhengervekt: 1500 kilo

Blir du stående fast med nye S-Cross fra Suzuki er det antagelig deg det er noe galt med. Ikke bilen.

 

Vi legger trøstig i vei på isete småveier mellom Lillesand og Birkeland på vår testtur med nyeste versjon av kompakt SUV’en fra Suzuki. S-Cross har gjennom en årrekke vunnet manges hjerter for sin evne til å ta seg frem der vinter med snø og is har gjort det utfordrende å ferdes med innretninger på fire hjul.

HAR DET MESTE: Med Saftetech pakke, som prøvebilen var utstyrt med, er det lite vi savner. 2-sone klima, navigasjon, 360 grader kamera og skinnseter gjøre det lett å finne seg til rette.

At den trekker på alle fire er rett og slett avgjørende for at vi i det hele tatt våger å legge ut på turen fra Storemyr til Grimenes og videre til Birkeland. En smal og svingete grusvei som, siden den ikke saltes, beholder sitt vinterpreg lenge etter at asfalten er blitt svart på E18. Et aldri så lite trykk på bremsepedalen bevirker øyeblikkelig intense klakkelyder fra ABS-systemet og forteller i klartekst at her er det glatt. Veldig glatt.  På tross av manglende friksjon føles det ganske trygt å ratte bilen på veien som snor seg gjennom idyllisk vinterlandskap. Vi må bare ha i mente at bremsestrekningen blir mye lengre på dette føret. Vi kjører med piggfrie vinterdekk og savner ikke pigger.

PLASS: Bagasjerommet sluker 430 liter, hvilket er svært bra i denne klassen. Bakseteryggen deler 60/40 men vi savner skiluke.

Gnager seg opp

Så er spørsmålet; skal vi våge å foreta en bakkestart i en av de bratte motbakkene? Fra tidligere har vi erfaring med at det kan by på uante utfordringer om vi blir stående å spinne hjelpeløst før bakketoppen er nådd. Vi må nemlig ned igjen, og å rygge ned en bratt bakke med null friksjon vil ofte ha som konsekvens at en telefon til bilberger er eneste mulige løsning ut av knipa når vi har satt oss fast i fonna i nokså ubehjelpelige forsøk på å styre bilen baklengs nedover.

Vi tar sjansen, stopper midt i bratta, og takket være «hill holder», ruller vi ikke bakover i det vi slipper bremsen. Vi gir forsiktig gass, og opplever at bilen trekker litt til høyre og litt til venstre før grepet sitter, bilen gnager seg i gang og tar oss trygt til topps. Hadde det vært enda mer utfordrende forhold, kunne vi stilt velgerhjulet for kjøremodus til «Snow», som skal gi ekstra grep når det røyner på. Vi kjørte i «Auto» modus som til vanlig trekker på bakhjulene og som automatisk bytter til trekk på alle fire når forholdene tilsier det. Har man rotet seg virkelig langt ut på viddene er det også en «Lock» funksjon som leverer maksimalt dreiemoment til bakhjulene og som samtidig aktiverer differensialsperre.

Med bakkeklaring på 17,5 cm tror vi S-Cross vil lose deg ut av det meste du kan risikere å møte på der hvor det er tillat med motorisert ferdsel.

BAKSETEPLASSEN: står til godkjent med grei benplass og god takhøyde.

Golf-klasse

S-Cross er en fullverdig SUV som størrelsesmessig hører hjemme i Golf-klassen med en lengde på 430 cm og bredde på 178 cm. Bare i høyde skiller den seg fra Golfen med sine 158 cm, mye på grunn av den rause bakkeklaringen.  Det innebærer høy sittestilling, som både byr på lett inn- og utstigning og god oversikt over trafikken. Det vet vi mange setter pris på.

Med gode justeringsmuligheter for sete og ratt er det enkelt å finne en god kjørestilling. Instrumenter og betjeningsfunksjoner er der vi forventer å finne dem. Pekeskjermen i midten fungerer greit, og heldigvis er det enkle fysiske knapper til å betjene 2-sone klima anlegget.  At S-Cross er utstyrt med mekanisk håndbrekk vekker nesten nostalgiske følelser nå som de fleste nye biler kommer med en elektronisk variant. Her åpnes altså muligheten for å sladde med brekket slik vi moret oss med en gang i vår grønneste ungdom da vi lekte oss på snøføre med en tilårskommen boble.

FUNKSJONELT: Pekeskjerm og fysiske knapper i skjønn forening i S-Cross. Vribryter nederst brukes til å velge kjøremodus «Auto», «Sport», «Snow» og «Lock».

Mild hybrid

«Helt nye S-Cross SUV» heter det i annonsen for bilen, og det er mer enn en face lift det er snakk om; nytt dashbord, nye LED lys foran og bak og større batteri er noe av det nye. S-Cross er en såkalt mild hybrid, noe som innebærer at S-Cross ikke kan kjøres på ren strøm, batteriet og elmotoren er mer som en støttefunksjon til bensinmotoren. Det skal i sum gi lavere forbruk og økt respons ved gasspådrag når begge motorene jobber sammen. Etter vår varierte prøvetur som foregikk både på småveier, motorvei og i by i tilsammen 10 mil endte vi opp med et forbruk på 0,62 liter/mil. Oppgitt forbruk er 0,61 liter/mil kombinert. Det mener vi er akseptabelt for en kompaktbil som trekker på alle  fire.

Frapris for S-Cross sniker seg så vidt under 400 000 kroner, men «alle» velger å plusse på 20 000 kroner for en Safetech-pakke som inkluderer en omfattende utstyrspakke med blant annet skinnseter, 2-sone klima, navigasjon, 360 grader kamera, adaptiv cruise, LED lyspakke og p-sensorer foran og bak. Prisen havner med dette på 419 800 kroner.  Det synes vi er gunstig for en 4×4 SUV i Golfklassen med god innvendig plass både til folk og bagasje og som trekker inntil 1500 kilo på kroken.

Vil du spare 15 000 kroner er det mulig å velge bilen med manuelt 6-trinns gir. Kanskje noe å tenke på for de som har barn som skal øvelseskjøre for å ta «lappen» og som ikke nøyer seg med å førerkort for automatgiret bil?

FØRERDISPLAYET: Førerdisplayet viser viktig informasjon og kan konfigureres til ulike visninger.

Sorry. No data so far.

Back To Top