Fant roen i Kristiansand – mottok utmerkelse for butikken sin
Lillemarkens har 50 års jubileum i år. En av de butikkene som har vært der lengst, er Miabell Undertøysalong. Den prisbelønnede butikken lever i beste velgående.
– Vi skulle egentlig bare bo her i 1,5 år, men så trivdes vi så godt, sier Sofie Monica Aronsson, hele 15 år senere.
Flyttet fra Stockholm
Mannen hennes ukependlet fra Stockholm til Kristiansand. Hun pendlet til Uppsala.
– Med små barn ble tiden de tilbrakte i barnehagen ekstremt lang. Jeg sa at enten bytter du jobb, eller så flytter vi til Kristiansand.
Hun visste ikke hvor i Norge Kristiansand lå, men nå er hun glad for at de gjorde det valget.
– Der var det mer stress. Her er det roligere. Jeg gikk inn til Manpower og sa at jeg trengte jobb. Vil du begynne å jobbe klokken tre, spurte de. Senere samme dag, stod jeg her, minnes hun og ler.
Butikkdrift ligger i genene
Nå har hun kort vei til jobben ettersom hun bor rett over kjøpesenteret. Selv om Sofie hadde bakgrunn fra omsorgsyrket, var hun likevel ikke ukjent med handelsyrket.
– Omsorgsyrket er virkelig annerledes, men både min far og besteforeldre drev klesforretninger, og har løpt rundt i butikklagre siden jeg var liten. Litt har jeg i blodet.
Forrige bestyrer hadde drevet butikken i 26 år. Rett før pandemien overtok Sofie driften.
– Før jeg tok over, appellerte vareutvalget noe mer til eldre kunder. Jeg har tilpasset sortimentet for å få en bredere kundegruppe, også til yngre folk.
Badetøy hele året
Vår og sommer selger de mest badetøy, noe de har året rundt.
– Vi er en av de få butikkene som selger badetøy hele året. Det er alltid noen som trenger nytt badetøy til sydenturen eller spa-oppholdet. Nå på høsten og vinteren selger vi mest morgenkåper, ull og silke og så klart undertøy.
Hjemmekoselig
Som de fleste andre spesialforretninger, har Miabell merket konkurransen fra nettbutikker. Mye av grunnen til at butikken har holdt seg relevant i markedet, er at Sofie har klart å skape en hjemmekoselig atmosfære med tapet på veggene, tepper på gulvet og rolig jazz på høyttalerne.
– Jeg har forsøkt å skape en lun og avslappet plass hvor det føles trygt å prøve undertøy.
Hun forteller også at Lillemarkens har en stabil kundemasse.
– Det beror på at her finnes en variasjon i nisjebutikker i tillegg til kjedeaktører. De fleste andre kjøpesentre har jo kun kjedebutikker. Her finner man også selvstendige butikker man ikke finner alle andre steder.
Stolt over å være spesiell
Aronsson er glad for at Miabell ikke er en kjedebutikk.
– Da hadde det ikke vært like personlig. Her er det jeg som plukker ut hva vi skal selge og ha i butikken. Det gjelder å stikke seg litt ut og tilby noe som ikke alle andre har. Mange av merkene jeg fører er ganske små og viser til et svensk eksempel som bare har fire modeller i hele kolleksjonen.
Hun er også en forkjemper for å fremheve bærekraftige og miljøvennlige alternativer og viser frem produkter av bomull, viskose, modal og silke, før hun forteller om hvor streng kvalitetskontroll flere av produsentene holder.
– Her finnes dessuten BH´er i 70 ulike størrelser. Det finner du ikke i en kjedebutikk.
Høydepunktet gjennom 15 år? Aronsson kunne i 2019 hente en pris i Paris som ble utdelt til de beste undertøysforretningene i Europa.
– Den er jeg stolt over.