
Maks av det meste
Den ruver på veien og byr på raust med både plass og komfort, siste skudd på stammen fra kinesiske SAIC Motor. Vi ser ikke bort fra at eieren tar plass i en av de gedigne kapteinstolene i andre rad og overlater rattet til sin privatsjåfør.
Nå, ja, de fleste som velger denne digre elektriske MPV’en som strekker seg godt over fem meter i lengde er neppe tilgodesett med egen sjåfør, vi tenker at bilen først og fremst vil være interessant for store familier siden den byr på sju sitteplasser med sine tre seterader. Med alle seter i bruk er riktig nok bagasjeplassen begrenset. Da er det kjekt at bakerste rad kan forskyves i lengderetning for å prioritere enten passasjerer eller plass til bagasje.
Det finnes en del sjusetere på markedet. Felles for de fleste er at tredje seterad nærmest blir for en nødløsning å regne, i alle fall om voksne skal ta plass bak. Inn-og utstigning blir gjerne også en krevende øvelse.
Anerledes dmed Maxus Mifa, såfremt tredje seterad skyves til bakre posisjon. Da er det faktisk god plass selv for godt voksne. Tilgangen til bakerste seterad skjer mellom de to kapteinstolene i midten, nesten så man får litt buss-følelse.

Skjermstyrte kapteinstoler
Kapteinstolene er et kapittel for seg i denne bilen. Her er det komfort som er prioritert, med mulighet for å legge ned seteryggene til sovestilling. Det er massasjeprogrammer, varme og ventilasjon og ellers raust med plass. Alt styres via skjermer som er skjult i armlenet på hver stol når de ikke er i bruk. Oppklappbare flybord hører med, det samme med koppeholdere. Det meste ligger til rette for å komme uthvilt frem til målet.
Vi fikk noen timer med en demobil hos RSA i Sørlandsparken. Vi stiger opp i den høyreiste bilen og kan glede oss over god oversikt ut gjennom store glassflater. Elektrisk justerbare komfortseter i skinn gir luksusfølelse også på første rad. Førermiljøet er rent og ryddig med fravær av fysiske knapper som er erstattet av en pekeskjerm i midten der det meste av funksjoner styres. Vel, vi er i utgangspunktet skeptisk til å måtte inn i menyer på skjerm for å stille inn radiokanal eller å velge kjøremodus. Det handler om trafikksikkerhet. Alt av komfortfunksjoner stilles også via skjermen. Heldigvis er det innfelte «knapper» under skjermen til å stille temperatur og vifte. Knapper på rattet til blant annet lyd og valg av assistentsystemer avhjelper også.

Romskip
Et glasstak som dekker det meste av bilen gir ekstra romfølelse i den fra før av romslige kupeen. Elektriske skyvedører gir enkel tilgang til de to kapteinstolene og videre bakover til tredje seterad. Alt skulle ligge til rette for at opp til sju personer kan ha det greit underveis.
Hvordan er den å kjøre? Jo, vi opplevde at komfort er stikkord også i denne sammenheng. Lavt støynivå samt trygg og stabil styring noterte vi underveis mot Lillesand. Det vil si, det var etter at vi fant ut i menyen hvordan vi skulle slå av den overivrige førerassistenten. Det ble rene pipekonserten når den advarte mot å komme for nær den gule midtstripa eller kantmarkeringen – selv om det var god margin. Utidig napping i rattet opplevdes også unødvendig inngripende, så løsningen ble å kjøre med assistenten slått av.
Mifa 9 veier drøye 2,5 tonn og er utstyrt med motor som utvikler 245 hestekrefter/350 Nm. Det gjør den ikke til en vinner ut av lyskrysset, men det er neppe interessant for dem som går for en slik bil. Komfort er som nevnt i høysetet her. Tre kjøreprogram er tilgjengelig; Normal, Sport og Eco. Vi opplevde aldri at vi manglet krefter på vår varierte prøvetur som gikk på alt fra motorvei til grusveier.

Maks utstyr
Maxus Mifa 9 er priset til 749 500 kroner, ferdig utstyrt. Da er en premium pakke til 80 000 kroner inkludert. Det betyr mye utstyr, og fra en lang liste nevner vi panorama soltak, elektriske skyvedører, ryggekamera med fugleperspektiv, rattvarme, ladeplate for mobil, ambient belysning med 64 farger, og massasje i setene i første og andre rad. Omfattende sikkerhetspakke er også inkludert. Tillegg for metallic lakk kr 9 875,-.
Med batteri på 90 kWt er oppgitt WLTP rekkevidde 440/595 kilometer kombinert/bykjøring. Hurtiglading 30-80 % skal kunne gjøres på halvtimen. Det står til godkjent.
Maxus Mifa 9 vil neppe briljere høyt på salgsstatistikken. Dette er bilen for dem som har behov for mye plass til passasjerer, og for hvem utsøkt komfort har høy prioritet. At bagasjeplassen lider når alle seter er i bruk må man ta med i regnestykket. At den trekker henger opp til ett tonn kan da komme godt med.
Vi blir ikke overrasket om vi etter hvert vil se en del Mifa’er med taxi-skilt på taket. Muligheten for å ta med inntil syv passasjerer vil nok veie tungt.
På et senere tidspunkt vil Mifa 9 komme i en versjon hvor de to kapteinstolene er byttet ut til fordel for vanlig sofasete med plass til tre passasjerer. Dermed blir bilen en 8-seter, og det til en rimeligere pris.

