fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: BYD Han

Premium og sport i skjønn forening

Fakta:
  • Pris: 569 900,-
  • Motor: 2 elektriske, samlet effekt 516 hk/700 Nm
  • Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
  • Batteri: 85,4 kWh, varmepumpe, Blade-teknologi
  • Lading AC/DC: 6,6 kW/120 kW
  • 0-100 km/t: 3,9 sek.
  • Toppfart: 185 km/t
  • Rekkevidde WLTP: 521/662 km (blandet/by)
  • Dimensjoner (L/B/H): 499/191/149 cm
  • Akselavstand: 292 cm
  • Bakkeklaring: 12,5 cm
  • Egenvekt/totalvekt: 2250/2660 kg
  • Bagasje: 410 L.
  • Taklast: 75 kg

Siste skudd på stammen fra kinesiske BYD bør ha mulighet for å oppfylle bildrømmen hos mange. Så står da også bokstavene B-Y-D for Build Your Dreams.

 

Klar, ferdig, kjør! Vi trykker gasspedalen til bunns i det vi svinger ut fra en lomme på den nye motorveien mellom Kristiansand og Mandal, og får noe av samme opplevelse som når vi tar av med charterflyet på vei til Syden. Husker du følelsen av å bli presset bakover i seteryggen rett før lift-off? Slik kjennes det ut i nykommeren også, som med over 500 hestekrefter skal klare sprinten fra 0-100 på rett under fire sekunder. Forskjellen fra flyet er at vi beholder bakkekontakten. Det kan kanskje være lurt å deponere førerkortet på et sikkert sted før du legger av gårde i BYD Han.

Nei, spøk til side, vi summer oss og legger inn lovlige 110 km/t på den adaptive cruisekontrollen, og siden går det meste av seg selv. Dekkstøy og vindsus er knapt hørbart i kupeen som oser premium med komfortable seter kledd i brunt nappa-skinn og ellers høy materialkvalitet på alle overflater. Trives man ikke her bør man vurdere besøk hos psykolog.

PREMIUM PLUSS: Delikat nappa-skinn sammen med utsøkt finish på materialer gjør det lett å finne seg til rette. Setene har el-regulering med minne. Den store skjermen i midten brukes til å styre det meste. Vi kunne ønsket oss flere fysiske knapper.

Ekte langtur-bil

De to i baksetet har heller ikke mye å klage over. Vi sier to, for setet er utformet for to personer, mens tredjemann i midten sitter opphøyd og stanger fort hodet i taket som bygger noe ned på grunn av det åpningsbare glasstaket som er standard som så mye annet i BYD Han. Som den kjekke skjermen i det nedfellbare armlenet i midten hvor man kan styre temperatur, vinkel på seterygg og valg av underholdning. To kjekke koppeholdere er også på plass.  Alt skulle ligge til rette for langtur av den komfortable sorten. Apropos langtur; oppgitt WLTP rekkevidde er 521 kilometer blandet, og 662 kilometer by. Det er blant de bedre i elbilklassen.

FRA BAKERSTE BENK: De to i baksetet er tilgodesett med skjerm innfelt i midtarmelenet. Fra den kan man styre klima, vinkel på seteryggen og underholdning.

BYD Han har to motorer og trekker på alle fire ved behov. Ved normal kjøring på tørt føre er det forhjulstrekk. En egen «Snow» modus kan aktiveres med bryter på midtkonsollen for å få trekk på alle fire hjul. Bakkeklaring på 12,5 cm begrenser dog terrengegenskapene. Ellers er det tre kjøreprogram; «Normal», «Eco» og «Sport». I sistnevnte slippes alle krefter løs og er vel mest tenkt brukt ved spesielle anledninger. «Normal» gir en kjørevillig bil med masse overskudd. Hadde vi blitt eier av en Han ville vi nok valgt «Eco» i det daglige. Da fungerer bilen som en mer «normal» elbil, og rekkevidden blir lenger. Regenerering er også mulig å velge, uten at det blir den helt store bremsevirkningen og aldri til full stopp.

Sedan kontra SUV

Kan det bli suksess med en sporty sedan i Norge hvor vi helst skal hatt SUV med høy sittestilling? Vel, se til Tesla, hva de selger av biler. Her snakker vi om en seriøs konkurrent til det amerikanske merket, og vi tar neppe mye feil om vi tenker at en salig blanding av premium og sport vil treffe mange.

Så er det noen ulemper med hensyn til det praktiske. Bakseteryggene kan ikke felles ned for å utvide bagasjerommet. Det rommer forøvrig 410 liter. Et lite plaster på såret er ski-luke. Den er ikke stor, men et par langrenn-ski bør det være mulig å få tredd inn.

Bilen er godkjent for 75 kilo taklast. Om den blir godkjent for hengerfeste, er foreløpig uklart.

BYD Han har noen likhetstrekk med den store SUV’en BYD Tang, som vi har kjørt tidligere. Den store skjermen i midten er på plass. Den må du inn på for å styre det meste, også klima anlegget. Vi savner fysiske knapper til nettopp det. Noen timer med bilen er ikke nok til å få innblikk i alle muligheter for diverse oppsett. Her er det mye å sette seg inn i. Det grunnleggende er uansett enkelt tilgjengelig. Stort sett er det nok å vite hvor startknappen befinner seg. Så er det (heldigvis!) fysiske knapper for valg av kjøremodus og regenering, og litt annet.

SE DET, SEDAN: Det er liten tvil om at en ekte sedan har et designmessig overtak på en tradisjonell SUV. Dette er bare lekkert. Så får man heller leve med at bagasjeromsåpningen er trang.

Ferdig spekket

Biler fra Kina er gjerne ferdig spekket med utstyr, ulikt europeiske biler som gjerne presenteres sammen med lange lister av «kjekt å ha»-utstyr som gir en pris ganske fjernt fra grunnprisen.  Her er ting som soltak, Head Up Display, 360 graders kamera, stemningslys, oppgradert lydanlegg med 12 høyttalere, og omfattende sikkerhetspakke inkludert.  Det samme med varme/ventilering i alle seter.

Kun metallic lakk til 8 900 kroner og vinterhjul tilkommer prisen på 569 900 kroner levert Drammen.  Det bør gjøre bilen interessant for mange, og særlig det faktum at RSA kan levere biler på denne siden av årsskiftet. Når nyttårsrakettene har frest ut, blir det både moms på beløp over 500 000 kroner samt vektavgift, har myndighetene bestemt. Sammen med en ventet generell prisoppgang kan det fort bli over 50 000 kroner ekstra. Så, da er vel oppfordringen klar: Løp og kjøp!

VELKOMMEN INN: Her skal det være mulig å trives på langtur. Benplassen er raus, det samme er høyden til taket. Setene, ja, de er av den komfortable sorten.
Back To Top