
Motor: Nye koster hos Dinitrol
Ruster opp i kamp mot rust
Fra 1. januar er Jon Halvard Grefstad ansatt som avdelingsleder i Sørlandsparken Dinitrolsenter. Forrige driver var Arve Christensen som startet virksomheten på Lund i 1979 og som nå er blitt pensjonist.
– Arve har hjulpet titusenvis bileiere med å ta vare på kjøretøyet sitt ved å tilby profesjonell rustbeskyttelse. Vi har overtatt kundeporteføljen hans samtidig som han hjelper oss i en overgangsfase slik at ting skal gå sømløst for seg, forteller Grefstad.
Med på laget har han Anette Kühn som er gått inn på eiersiden sammen med Tor Atle Andersen. Anette skal ta seg av markedsføringsbiten, da vesentlig på sosiale medier. Tre mann er dessuten i full sving på verkstedet som etter planen skal rustes opp i nærmeste fremtid.
– Det er en kjempegjeng som jobber her! To av dem, far og sønn, har vært med i mange år, mens en er ganske ny og skal på opplæring hos Dinitrol Norge, forklarer Jon Halvard.

Frittstående og kjedetilknyttet
Dinitrol Norge er, som navnet indikerer, en landsomfattende kjede som har knyttet til seg en rekke frittstående verksteder.
-Ja, vi er frittstående, samtidig som vi har fordelen av å ha en tung aktør i ryggen. De tilbyr både opplæring og kurs på sitt senter i Stavanger, og de besøker verkstedene for å holde driverne oppdatert med råd og tips. Og så får vi alt av sprøytemidler og annet fra dem, forklarer Grefstad.
Nå planlegger han, sammen med Anette, å skape mye blest om virksomheten.
– Vi vil invitere til Åpen Dag med fokus på understellsbehandling. Det handler om å bevisstgjøre om viktigheten av å beskytte bilen. Og når det blir vår i luften, da kommer veteranbilene ut av garasjene, og det må vi ta tak i. Det er mange entusiaster med gamle og sjeldne biler på kundelista. Det kan jo bli en publikumsmagnet om vi får samlet disse til events hos oss, tenker han.

Klima og salting gir utfordringer
Brorparten av kundene er folk med «vanlige» biler som har vært inne til førstegangsbehandling. Etter tre år får de innkalling til kontroll og oppfølgende behandling, noe de fleste benytter seg av.
– Er det behov for å rustbeskytte nye biler?
-Det er litt ulikt i hvor stor grad nye biler er beskyttet fra fabrikk eller importør. Med vårt klima her sør med høy luftfuktighet, og ikke minst, mye salting om vinteren, kan det være påkrevet med ekstra behandling mens bilen er ny, påpeker Grefstad. Og så gir han oss en innføring i fremgangsmåten:
- Demontering av alle deksler
- Høytrykkspyling og tørking (rustkontroll på gamle biler)
- Tynn varmvoks som lett penetrerer sprøytes inn i hulrom og kanaler
- Tyktflytende varmvoks sprøytes over vognbunnen
– Så er det verdt å nevne at produktene vi bruker er miljøvennlige og lukt-og dryppfrie, dessuten virker de dempende på veistøy. Vi kan også tilby en ekstra støydempingspakke med stoff som sprøytes inn i hjulhusene.
– Noen er skeptiske til å rustbeskytte sin nye bil, de tenker at fabrikkgarantien vil bortfalle?
– Det gjør den ikke, og noen bilforhandlere tilbyr selv tilleggsbehandling, blant annet så har Toyota Sørvest på Forus ved Stavanger tett samarbeid med Dinitrol. Dessuten er det helt trygt å gå i gang med behandling, vi bruker Dinitrols egne skjemaer som er tilpasset de enkelte bilmodeller.

Elbiler med spesialbehandling
– Elbiler kan kanskje være en utfordring?
– Det er en litt spesiell prosedyre for elbiler, der bruker vi et spesialstoff på hovedbatteriet i vognbunnen. Høyspenningskabler skal ikke i kontakt med varmvoksen så de tildekkes med folie. Også andre komponenter som ikke skal i kontakt med stoffet, dekkes til. Det er en ganske omfattende jobb, påpeker Grefstad.
Jon Halvard har bakgrunn fra bilbransjen, blant annet som selger hos Ford-forhandler Bay Auto.
– Der brukte vi Sørlandsparken Dinitrol mye, og i dag, som daglig leder her, så møter jeg av og til gamle kunder fra tiden hos Bay, det er litt morsomt, smiler han.

Bilforhandlere på kundelista
Flere bilforhandlere er kunder hos Sørlandsparken Dinitrol, og Jon Halvard legger vekt på å serve dem på beste måte.
– Vi må være ekspeditte når det gjelder, av og til haster det veldig med å få klar en bil som skal til kunde. Nå har vi en god logistikk på verkstedet slik at vi håndterer det på en god måte.
– Ellers så tilbyr vi gratis rustkontroll for alle som ønsker å få en status på bilens tilstand. Da ser vi på bilen sammen med kunden og så er det opp til kunden om han eller hun vil bestille behandling, understreker Jon Halvard Grefstad og legger til at begynnende rust kan stanses.
Full behandling koster mellom 5000 og 10 000 kroner, avhengig av biltype. Rebehandling etter tre år koster fra 4570 til 5670 kroner.
– Det er fornøyde kunder vi lever av, og nå ser vi frem til å videreføre det gode arbeidet som Arve Christensen har drevet alle disse årene, avslutter han.

Sorry. No data so far.