fbpx
skip to Main Content

Fra Honda til caravan

Etter 22 år hos Mobile i Sørlandsparken (tidligere Abrahamsens Auto) skifter Halvor Barikmo beite og begynner som daglig leder hos Kroken Caravan, også det i Sørlandsparken.

 

– Erfaring? Jo, jeg har hatt campingvogn i mange år og kan se tilbake på mange flotte turer til Sverige med familien, så, ja, jeg erfaring av det positive slaget med camping, smiler den ferske daglige lederen.

Ut over det er Halvor veldig klar på at han går til den nye jobben med en stor porsjon ydmykhet. For, det er mye nytt å forholde seg til og mye å lære. Situasjonen blir på sett og vis snudd på hodet for ham.

– Hos Mobile kunne jeg «alt» om Honda og det meste ellers. Jeg var den som ble spurt om det var noe kollegaene lurte på. Nå er det jeg som må spørre de andre her på huset. På den annen side så er det jo i bunn og grunn salg det dreier seg om, og salg har alltid vært min styrke, men her er bil byttet ut med campingvogner og bobiler, påpeker han.

Headhuntet

At han ble headhuntet til jobben, gir ham godfølelse. Det var aldri aktuelt å søke. Konsernsjef i Krokengruppen, Morten Lillehagen, tok turen fra Åndalsnes hvor konsernet har sitt hovedsete, til Kristiansand for å se Halvor vel på plass i sjefsstolen.

– Jeg fikk noen gode tips til ny daglig leder, og vi møttes første gang i sommer. Siden har jeg bare ventet på at Halvor kunne tiltre, så nå må han bare finne frem grilldressen, spøker Lillehagen. De to har tydelig funnet tonen, og det samme med de øvrige kollegaene på huset.

Tonen er i det hele tatt lys og lett, til tross for trange tider med renteoppgang, stive drivstoffpriser og mye annet leit. Det merkes i de fleste næringer, også innen caravan.

– Vi har våre primærkunder som fortsatt er solide. Da tenker jeg på godt voksne som er ferdig med gjeld på huset og som sitter greit i det økonomisk. Vi selger altså kostbare bobiler fremdeles, men ellers tror jeg at campingvogner blir en viktigere del av markedet fremover, kanskje særlig mindre kjørevogner. Slike ligger i et lavere prisleie enn bobiler, påpeker Lillehagen.

Varer på lager

Krokengruppen er i den heldige situasjon at de har klart å skaffe godt med både vogner og bobiler til nest års sesong. Tidligere har det vært store utfordringer på leveranser grunnet pandemien.
– Så har vi komplettert utvalget campingvogner med et nytt merke, svenske Polar, en eksklusiv vogn som egner seg godt til vinterbruk. Det er litt mer premium og en vogn som nok vil appellere til fastliggere, tenker konsernsjefen som kan fortelle om en omsetning på 1,2 milliarder siste regnskapsår for de åtte avdelingen i Krokengruppen som er spredt fra Bodø i nord til Kristiansand i sør.

– Samtidig er vi konkurranseutsatt her sør i vår bransje med store aktører i regionen. Ja, det er tøffere tider, men det gjelder alle. Hvis noen skal lykkes, hvorfor ikke oss, spør Halvor nesten retorisk. Vi mer enn aner at han etter få timer i sjefsstolen allerede begynner å bli husvarm.

At salget av brukte vogner og bobiler får et oppsving i litt slakke tider er naturlig, også her stiller Kroken med velfylte lagre.

Konsernfordeler

– Vi fordelen med å være en del av et stort konsern, noe som gjør at vi kan skaffe vogner og bobiler fra de andre forhandlerne om vi ikke har det som kunden etterspør på eget lager, påpeker Barikmo.

Samtidig er han klar på at det å selge bare er en bit av jobben. Å yte service etter et salg er også en del av bildet.
– Utrolig viktig! Ettermarked, verkstedtjenester må ivareta kunden på beste måte. Det har jeg lært gjennom 22 år i bilbransjen. Alt kan gå i stykker, og da skal vi kunne levere ut over hva kunden forventer, mener Halvor.

– Det føles utrolig godt å komme i gang med noe nytt. Etter mange gode år på Mobile var tiden inne for et jobbskifte. Nå er jeg bare veldig gira på å komme i gang, og jeg tror at vi sammen her hos Kroken har forutsetninger for å lykkes.

Back To Top