fbpx
skip to Main Content

Utvider og satser på bærekraft

Hageland har nylig vært i utlandet og håndplukket flere av vårens varer til et stadig mer kresent marked.

 

NØYE UTVALGT: Frøydis plukker ut et oliventre for innkjøp i Italia.

– Det er de store og spesielle tingene vi henter fra Italia – prydtrær, prydbusker og ting sjeldne ting man ikke får tak i her i Norge, forteller gartner og markedsføringsansvarlig, Mari Halvorsen. Slike store prydvekster er blitt mer og mer allemannseie.

Hvermannsen er blitt mer og mer utålmodig med hagene sine. De skal ikke lenger ha en sånn plante som bruker 20 år på å bli stor. Det kan være interessant å se i hagesenteret hvor stor den kan bli, og eventuelt kjøpe den mindre.

– Det er jo det som gjør at vi har bredden i sortimentet, skyter butikksjef Frøydis Andersen inn. Det er ikke så mange andre som kan tilby disse varene i Sør-Norge.

Høyt og fargerikt

I tillegg har de kjøpt inn flere stauder og trær. Høyt og stilig skal det være. Mange vil ha det grønt og fint hele året, og er generelt mer opptatt av hvordan det ser ut rundt seg og er villige til å investere mer penger i hagen.
– Det er mange som vil ha det vintergrønt, gjerne med litt rødt. Viftelønn, for eksempel, er det mange som vil ha nå, bedyrer Halvorsen.

– Glade farger er populært nå, sier Andersen. Bambus og forskjellige gressplanter som strå er trendplanter.

– Vi ser en endring i trendbildet når det gjelder hekk også. Flere vil ha laurbærhekk, hvilket er en klassisk fin hekk med store grønne blader, og hekker i flere størrelser. Derfor satser vi på det, forteller daglig leder, Helge Røsstad.

HØYT: Høye planter og trær er i vinden, og da må de stå på skrå i lastebilen.

Flere bedriftskunder

Hageland på Oddernes har flest privatkunder men også i økende grad bedriftskunder.
– Bedriftsmarkedet utgjør en større og større kundemasse for oss. Vi har derfor satset mer for å kunne tilby bedrifter tjenester hvor vi kommer på befaring, tegner opp skisser, anbefaler et oppsett og leverer alt av planter for både private og bedrifter. Enkelte vil gjerne ha stylet kontoret sitt, inngangspartiet, et tak eller uteområder. Det er også en trend vi ser nå, røper Røsstad.

Større utendørs hagesenter

Nytt av året er at Hageland på Oddernes får et mye større hagesenter utendørs foran butikker, ved at de har flyttet gjerdene. Vi snakker flere hundre kvadratmeter ekstra.
– Dette gjør at vi har et mye større varetrykk og en mye større bredde enn vi noen gang har hatt. Vi har tidenes vareutvalg og det er ingen som kan måle seg, forsikrer Helge.

– Nå blir det lettere å finne fram til ting, både for kunder og gartnere, lover Mari.

– Nå har vi dessuten flere gartnere parat til å hjelpe, og større parkeringsplass smiler Frøydis.

LASTEBILLASS: Flere lastebiler måtte til for å frakte de nye plantene hjem fra Italia.

Satser på fornybar energi

Hageland hadde en eventyrlig vekst under pandemien da det ble lagt begrensninger på hvor langt man kunne reise på ferie. Leveringsproblemene som kom i kjølvannet av krigen i Ukraina er i ferd med å snu, og nå satser hagesenteret på solceller for å være mer bærekraftig i strømforbruket.

– Vi satser på fornybar energi. Det er fremtiden. I år har vi valgt å legge solcellepaneler på hele taket vi har ute over sommerblomstene og sesongplantene slik at vi kan være selvforsynte med strøm i vår- og sommerhalvåret. Forhåpentlig får vi litt strøm om vinteren også. Vi skal produsere 60 000 kilowatt i året, i alle fall, røper daglig leder.

Å varme opp store drivhus vinterstid er kostbart og lite bærekraftig. Derfor valgte Hageland nå å ta grep.
– Som en del av dette har vi etterisolert og byttet lamper ut med LED-lamper. Dette er en langsiktig investering men nødvendig for å møte framtiden. Nå er kundene velkommen hit for å få vårstemning.

PÅ PLASS: Nå er de nyankomne varene fra Italia på plass ved et utvidet hagesenter på Oddernes.
Back To Top