fbpx
skip to Main Content

AgderVeteran

Kostet en årslønn å få den i topp stand

Fakta:
  • GT Coupé var dobbelt så dyr som en vanlig Corolla i 1982
  • Sjelden modell med kun en håndfull solgt i Norge
  • To overliggende kamaksler
  • 1,6 L
  • 108 HK
  • Bakhjusldrift

ÅSANE: Den vekker mye oppmerksomhet overalt den ferdes, og det er mange som ønsker å kjøpe den, men det er ikke til å stikke under en stol at den har gitt eieren mange motløse netter i garasjen.

 

– Det har blitt mange timer og lange netter i garasjen. Jeg har blitt motløs noen ganger, men har aldri gitt opp, forteller Roy Fordelsen (41) om sin 1982-modell Toyota Corolla TE71 Levin GT Coupe som han anskaffet i 2001.

Roy. Fordelsen.

Kraftig påkostet

Den så tilsynelatende grei ut da han kjøpte den, men den viste seg å være veldig dårlig. Derfor er den kraftig påkostet i ettertid med omfattende arbeid.
– Jeg var på utkikk etter en annerledes ungdomsbil. Jeg kjøpte den fordi at jeg syntes at den så kul ut, men karosseriet rustet veldig, noe som er veldig vanlig med gamle japanske biler.

Ti år med mekking

Selv om drømmebilen er en Lexus LFA; tre hundre tusen kroner og 10 år med hobbymekking, først i farens garasje, og senere i egen garasje, har gått med til å sette Corollaen i plettfri stand. Erfaringen han har fått med å skru på den, har gitt ham svært mye innsikt i Toyotaer.
– Dette vart min første bil, men jeg har eid utallige forskjellige Toyotaer i ettertid.

Nesten alt er byttet ut

Han har byttet alt utenom taket og bunnen. Mye tid har gått med til å finne riktige deler. Mangfoldige timer er brukt på Internett for å lete etter deler som kan brukes. Ebay har vært et nyttig hjelpemiddel. Enkelte deler kommer helt fra Australia.
– Det var kun solgt to slike GT modeller her, som jeg vet om. Derfor er deler veldig vanskelig å finne. Jeg måtte bruke noen deler fra andre bilmerker også, røper hobbymekanikeren om bilen som er i omtrent halvparten original stand.

– Den er godkjent med en masse uorignale modifikasjoner. Orignalt er farven lysblå, men denne er lakkert to ganger i Toyota Dark Blue i min tid. Nå er den «8k8 Dark Blue».

Presterer bra for alderen

Han aner ingenting om toppfarten, men det er en 1,6 liters motor med 108 hestekrefter og bakhjulsdrift, som det var mange av tidlig på 1980-tallet.
– Den er nokså tungkjørt, men fantastisk god å kjøre for å være over 40 år gammel. Den presterer veldig bra for alderen. Her er ingen elektroniske hjelpemidler, så den har en veldig mekanisk følelse, forteller eieren om bilen som har tilbakelagt nærmere 200 000 km.

Selges ikke

Doningen oppbevares innendørs i garasje. Den tas kun ut på finværsdager og aldri vinterkjørt
– En ti timers kjøretur til og fra et gatebiltreff i Svinesund, er den lengste turen jeg har hatt den med på.

Den kostet Roy 27 000 kroner for 22 år siden, men den er umulig å sette en pris på den i dag. Han vedgår også at han har fått mange tilbud om å selge den.
– Denne er ikke til salgs.

 

Back To Top