fbpx
skip to Main Content

Høysesong for rustbeskyttelse

Fakta: Fluid Film
  • Tre elementer må til for å danne rust: Fuktighet, oksygen og jern.
  • Fluid Film trenger gjennom rustporene, fortrenger fuktighet og hindrer tilgangen til oksygen.
  • Har vært brukt globalt på skip siden 1943. Oljen er basert på lanolin fra ullfett hos sau og har unike og saltvannsbestandige egenskaper.

Vinteren med høy luftfuktighet og utbredt salting av veiene i kan fort bli bilens verste fiende. Men botemidler finnes.

 

– Vi har god kapasitet og kan behandle opp til fire biler per dag, opplyser daglig leder Svein Ekre ved Vågsbygd Bilverksted på Bråvannsløkka hvor Antirust Vågsbygd inngår som eget spesialverksted for rustforebygging.

– Rustbeskyttelse er noe vi driver med hele året, men vi merker en økt pågang i vintersesongen, bekrefter Ekre.

Ullfett fra sau

Metoden som brukes hos Antirust Vågsbygd skiller seg fra andre mer tradisjonelle rustbeskyttelser ved at det brukes ullfett fra sau som har vist seg å være et effektivt middel i kampen mot rust. Det er ingen ny oppfinnelse, det har vært brukt helt siden 40-tallet i ballasttankene på skip som er eksponert for saltvann.  Siden har offshore-industrien tatt metoden i bruk med stort hell.

– Jeg hadde forleden besøk av en kunde som jobber i Nordsjøen, han fikk en aha-opplevelse da jeg fortalte om bruken av ullfett:

– Å, det bruker vi i oljebransjen også! kunne han bekrefte.

Svein Ekre

Inngår allianse med rusten

Prinsippet med ullfett er kort fortalt at ullfettet, eller Fluid Film som det heter, er flytende i forskjellig viskositet, alt etter hvor det skal anvendes. På biler brukes det både på understell og i hulrom. Fettet er penetrerende og det kan «krype» opp til 30 centimeter og trenger derfor inn i alle hulrom og falser hvor det ofte er mest utsatt for rustangrep. Oppstår det et sår i belegget vil det «lege» seg selv ved å krype sammen som ved et sår på huden.

– Det hindrer videre rustdannelse ved at rusten som er der mettes med olje samtidig som fuktighet fortrenges, forklarer Svein Ekre.

– Vil det si at det ikke er behov for å fjerne rust som allerede er der?

– Det er riktig, sandblåsing er ikke påkrevet, det holder med å rengjøre og tørke med trykkluft før vi påfører Fluid Film. Det sparer tid slik at behandlingen kan gjøres mens kunden venter, og det blir også rimeligere enn andre typer behandlinger, påpeker Ekre.

– Så da er det håp for biler som er noen år gamle?

– Absolutt, det skal mye til før det er for sent å behandle bilen med Fluid Film.  Men selvsagt er det smart å gjøre det når bilen er ny.  Etter første behandling anbefaler vi en rebehandling etter tre år, legger han til.

Perfekt for elbiler

Elbiler er på vei til å overta nybilmarkedet og har mye elektronikk som er følsom for ytre påvirkninger.  Det skaper fort utfordringer når en bil skal rustbeskyttes. Her har Fluid Film den fordelen at den ikke leder strøm, samtidig som den fortrenger fuktighet og hindrer korrosjon. Elbilprodusentene stiller krav om at antirustmiddel ikke må dekke over fargen på de oransje høyspentkablene. Fluid Film tilfredsstiller kravet ved at den er gjennomsiktig.

Fluid Film er en miljøvennlig metode siden det ikke inneholder løsemidler, kun naturlige stoffer.

Pris for behandling med Fluid Film starter på 4 900 kroner for en liten bil. Rebehandling koster fra 2700 kroner.

Back To Top