fbpx
skip to Main Content

AgderVeteran

Falt for dollargliset

Fakta: Buick Century 1958 – 2-dørs coupé
  • Produsert mellom 1936 og 2005
  • Modellen ble omdøpt til Invicta i 1959
  • Produksjonsland: USA
  • Finnes også: Cabriolet, firedørs og stasjonsvogn
  • Motor: V8, 300 hk, 6 L, 364 kubikk
  • Automatisk gir
  • Lengde, bredde, høyde: 6 x 2 x1,5 m
  • Bakhjulsdrift
  • Fabrikant: General Motors (GM)
  • Forgjenger: Buick Master Six
  • Etterfølger: Buick Regal TourX

SØGNE: Rune Ludvigsen ville ha diamantgrill. Derfor valgte han en Buick Century fra 1958.

 

 

Formannen i Agder Motorhistoriske Klubb (AMK), Rune Ludvigsen, er glade i gamle biler, og da spesielt amerikanere. I garasjen står flere veteranbiler, deriblant en Buick Century fra 1958.
– Jeg kjører den på treff og turer. Også blir det en del bryllupskjøring om sommeren.

Totaloverhalt

Bilen fikk en total overhaling for 25 år siden, og ble da omlakkert i samme burgunderrøde farge i karosseriet, og perlemorshvitt ståltak, som da den var ny, men selv har han ikke trengt å gjøre noe med den bortsett fra smøring, polering og oljeskift.
Doningen er utstyrt med sofa foran. Tre stoffseter foran og tre bak.
– Du sitter godt og bare duver av gårde. Dette er en bil som skal nytes og cruise rundt i. Det er ingen racerbil. Du får den sikkert opp i 180 m/t, og det er greit på en highway i Amerika, men det tør jeg ikke prøve på her.

En typisk langtur beskriver han slik:
– Vi tok kystveien til campingplassen i Risør sammen med 40 andre biler som kjørte fra IKEA. Det viser seg at det finnes en maken Buick i Vigeland.

DOLLARGLIS: Det var fronten med den umiskjennelige grillen og de doble lyktene Rune falt for.

Magisk front

Bilen har han hatt i fire år, og byttet den til seg mot en Ford pick-up fra 1956. Grunnen til at han valgte Buick Century var at han falt for fronten.
– Jeg har hatt flere Buick-modeller før, men fronten på Century´en er magisk. Det var egentlig den jeg hadde mest lyst på. Den har den karakteristiske diamantgrillen. Den har dollargliset. En masse krom. Typisk for 1968-modellen er de doble lyktene.

Kona er ikke like entusiastisk.
– Vi har også en 1984-modell Mercedes-Benz kabriolet. Den liker hun best, og bruker litt til og fra jobb.

Deler er det ikke så lett å få tak i.
– Det er ikke lett, men det er ikke umulig. Det finnes jo forskjellige fora på nett, for eksempel på Facebook, for hvor entusiaster utveksler tips. Dessuten har jo klubben medlemmer som reiser på messer i utlandet, hvor de også får tak i deler.

FEMTITALLS: Doningen har de umiskjennelige kurvene som femtitallsbiler er kjent for.

Ønsker flere yngre medlemmer

Det som jobber litt mot dem, er at snittalderen på medlemmene i Agder Motorhistoriske Klubb, som ble opprettet i 1979, er økende.
– Snittalderen er høy, mellom 70 og 90 år. Derfor prøver vi å få tak i yngre medlemmer. De er mest interessert i biler som deres foreldre kjørte i hverdagen på 80-tallet. Volvo 240, Mazda, Toyota og merker som fremdeles er vanlig i dag, men det er jo også veteranbiler.

SOFA: Bilen er utstyrt med sofa foran, i stoff.

EIEREN: Rune Ludvigsen er formann i Agder Motorhistoriske Klubb, og stolt eier av tre veteranbiler.

Motortreff i komminga:

  • Åpen kafé for bikere onsdager, Thorsmen MC, Øvrebø
  • Lyngdalstreffet MC-treff, Grøvan i Lyngdal 3. – 5. mai (Lyngdal MC fyller 50 år)
  • Motorsykkelens dag, Torvet 10. mai
  • AMK vårmønstring, Torvet 11. mai
  • US Car Club, Evjemoen 23. – 26. mai
  • Wings & Wheels, Kjevik 9. juni
Back To Top