– Folk her vet jo ikke hvem jeg er
KVADRATUREN: For fire måneder siden åpnet klesbutikken Rayan i Markens. Det har vært en trang fødsel, men eieren satser på at ryktet vil spre seg når kundene oppdager den gode kvaliteten på varene som selger som varme hveteboller i andre land.
– Jeg har kalt butikken opp etter min sønn, Rayan, forteller innehaver og eier, Ghayath Krayem (50). Han er fra Libanon, men har jobbet i både Kuwait og Bahrain med klær.
Kona fikk jobb
Sønnen er elev ved Kristiansand Katedralskole og kona jobber på Noroff.
– Jeg håper jo at han skal overta en vakker dag, sier Ghayath, som snakker litt norsk men mest engelsk.
Kona fikk jobb i Kristiansand som foreleser innen datavitenskap og reiste til Norge et halvt år i forveien, høsten 2022.
– Jeg reiste rundt i landet for å se hvor jeg kunne starte min egen forretning. Jeg fikk avslag på avslag. Det var mange lokaler som stod tomme, men jeg fikk beskjed om at det ikke var noe ledig. Jeg er glad jeg endelig fikk lokale i Kristiansand. Det er mye bedre vær her enn på Vestlandet.
Pløyer ny mark
Konkurransen er hard, innrømmer han.
– Den er veldig hard. Det er vanskelig å pløye ny mark. Kundene blir skeptiske når de ser at jeg ikke selger merkevarer som er kjente her, og når prisene mine er så lave. De tror det er dårlig kvalitet, men det er det ikke. Kvaliteten er virkelig god.
Kunder kommer tilbake
Det som holder motet hans oppe, er at kundene ser ut til å komme tilbake for å handle mer.
– En ungdom kjøpte en bomullsgenser av meg forleden. Jeg sa han kunne levere plagget tilbake om han ikke var fornøyd. Han kom tilbake noen dager senere og kjøpte 10 stykker til, i ulike farger da han hadde fått gått med genseren og sett at den ikke tapte seg etter vask.
Har is i magen
Prisene tør han ikke gjøre noe med.
– Jeg har bevisst valgt å holde profittmarginen lav for å tiltrekke meg kunder. Kundene må bli vant til å se meg, butikken og navnet først, tror jeg. Kanskje det er feil strategi, men jeg våger ikke å øke prisene. Jeg må trekke kunder først. Jeg har ikke lyst til å åpne med høye priser for så å kjøre tilbud etter tilbud. Det blir feil. Kundene er ikke dumme.
Lange tradisjoner
Han er ingen nybegynner i bransjen. Ghayath vokste praktisk talt opp i en klesforretning. Familien har engros og butikker i både Kuwait og Bahrain. Avisen har sett dokumentasjon på dette.
– Jeg har en egen merkevare der, som selger bra.
Solide kontakter
For kunder som lurer på om passformen, sømmen og varigheten er tilstrekkelig god, har han følgende å si for å berolige dem:
– Jeg og har personlig kontakt med fabrikkeiere i Asia. Da min far startet med dette i sin tid, måtte alle avtaler gå gjennom myndighetene, som sørget for at vi fikk det vi ble lovet. Avtalene jeg har går helt tilbake til 1990. Derfor kan jeg garantere for kvaliteten.
Satser på menn
Målgruppen er voksne menn som er på jakt etter fritidstøy og sko.
– Foreløpig ser jeg an hvilke plagg som selger her, og justerer utvalget og kolleksjonene etter hvert. Jeg tenker langsiktig. Jeg vet ikke hva annet jeg skal jobbe med her. Dette er livet mitt.