fbpx
skip to Main Content

Hennig-Olsen Is feirer 100 år på uventet vis

Tidenes mest populære småis er krone-is og sandwich, og nordmenns favorittsmaker er sjokolade og karamell. Nå fyller Hennig-Olsen Is 100 år og lover feiring året til ende.

 

 Det er 100 år siden Sven Hennig-Olsen vendte hjem til Sørlandet fra Chicago med en drøm om å lage is. Siden den gang har Hennig-Olsen vokst til å bli en suksessfull norsk merkevare, med en produksjon på 32 millioner liter iskrem årlig. 150 millioner enkelt-is selges hvert år fra fabrikken i Kristiansand.

– Våre største bestselgere gjennom tidene er Krones-is jordbær og sjokolade, og Sandwich. Nordmenns favorittsmak er sjokolade og karamell forteller Paal Hennig-Olsen, tredje generasjons leder av Hennig-Olsen Is.

Bare i mai regner de med å selge over 20 millioner Krone-is.
– Det er i mai, selve iskrem-måneden, at vi fyller 100 år som selskap.

Storslått feiring

Som en del av feiringen vil Hennig Olsen Is donere en kunstgave til byen og Kristisand kommune. Det skal også settes opp et eget teaterstykke om Hennig-Olsen Is på Kilden i Kristiansand lørdag 25.mai.
– Jubileumsforestillingen “Det store iskremeventyret” forteller om hvordan Hennig-Olsen Is ble til, for det er jo faktisk et lite eventyr i seg selv. Historien som blir utspilt handler om iskrem, men kanskje aller mest om å tørre å følge drømmene sine, slik min far gjorde – og hans far før det, sier Paal Hennig-Olsen.

Eksklusiv Haaland-is

Hundreårsfeiringen fikk en tyvstart med lanseringen av Haaland-isen tidligere år. Den familieeide iskremprodusenten lanserte nemlig en ny iskrem sammen med fotballstjernen Erling Braut Haaland. Samarbeidet er et resultat av Hennig-Olsens 30 år lange partnerskap med Norges Fotballforbund. Isen føyer seg i rekken av fotball-iser fra Hennig-Olsen, og har allerede rukket å skape stor interesse blant fans nasjonalt og globalt.

– Vi har fått bestillinger fra «hele verden» av folk som vil ha Haaland-is i nærbutikken sin, men denne er eksklusiv for oss nordmenn, smiler Hennig-Olsen.

Haaland-isen er en fløteis med vaniljesmak og karamellsaus som er dyppet i sjokolade og crispkuler. Hennig-Olsen har siden 90-tallet lansert en rekke fotball-iser for å hedre folkeidretten.

Han påstår at Haalands kollega i Manchester City, Jack Grealish, har lagt inn ønske om å få smake Haaland-isen.
– Vi skal se om vi får sendt over en batch med Haaland-is til Manchester som en del av feiringen.

Åpnet fabrikkutsalg nylig

Den 4. mai, samme dag som iskremprodusenten åpnet for 100 år siden, åpnet Hennig-Olsen et eget fabrikkutsalg for overskuddsiskrem. Det nye utsalget gir kundene mulighet til å kjøpe iskrem som av ulike grunner ikke selges i ordinære salgskanaler til en redusert pris.

På utsalget kan man finne varer som har gått ut av sortiment, inneholder litt for lite saus eller biter, lavere vekt eller nærmer seg utløpsdato. Initiativet vil redusere matsvinn og samtidig redusere kostnadene og øke inntektene for iskremprodusenten.

– Varene i fabrikkutsalget er iskrem vi ikke selger i våre ordinære salgskanaler. Du finner ikke disse på butikken, og det er viktig for oss å presisere. Vi skal ikke konkurrere mot dagligvarebutikker og kiosker. Samtidig kan vi ikke kaste fult spiselig iskrem. Forbrukere får iskrem til en rimeligere penge. En vinn-vinn-situasjon for miljøet, Hennig-Olsen og forbruker tenker vi, sier Paal.

I første omgang vil fabrikkutsalget være åpent hver lørdag frem til 30. august, fra klokka 10 til 15. Utvalget vil variere.

Back To Top