Prøvekjørt: BYD Seal
Sprek utfordrer fra Kina
Den skal utfordre suksessen Tesla model 3, siste modell fra kinesiske BYD, en mellomstor sedan med overflod av krefter. Vi tror den har gode muligheter for å lykkes.
Tesla, fremfor noen, har bevist at Sedan-utgaver har livets rett i Norge hvor stasjonsvogner og SUV’er har dominert markedet i mange år. BYD følger opp på sedan-fronten på mesterlig vis med sin Seal – uten «U» denne gangen. Seal U har vi presentert tidligere, en praktisk familiefrakter i SUV-formatet med fornuftig motorisering og forhjulstrekk, og med mulighet for å trekke henger.
Det skiller altså bare en bokstav i modellbetegnelsen mellom de to, men det er to helt forskjellige biler vi snakker om selv om begge har hentet inspirasjon fra hav og sjødyr på design. Seal (uten «U») kan fungere som bil nummer en for en familie. Bagasjerommet på 400 liter rommer en barnevogn slått sammen, og tre isofix fester er på plass. Den kommer med firehjulstrekk og den kan trekke henger på 1500 kilo. Rekkevidden er oppgitt til 520 kilometer og den lader max med 150 kW slik at lading fra 30-80 prosent skal kunne gjøres på 26 minutter.
Ferdig spekket
Som vi er vant med fra BYD, kommer bilen ferdig utstyrt med alt du måtte trenge, pluss litt til. Head Up Display, panorama soltak, sportsseter i skinn med varme/ventilasjon, 360 graders kamera, oppgradert lydanlegg med 12 høyttalere og flerfarget atmosfærelys er bare noe av det som følger med som standard, pluss omfattende sikkerhetspakke og førerstøttesystemer som gjør bilen selvkjørende på nivå 2.
Utseendemessig tenker vi at sedaner har et fortrinn fremfor høyreiste SUV’er med sitt slanke design som gir lav luftmotstand og som dermed virker positivt inn på rekkevidden. Så får vi heller leve med trang bagasjeromsåpning og litt mindre plass i koffertrommet.
Solid kraftoverskudd
BYD Seal er utstyrt med to elmotorer som til sammen yter svimlende 522 hestekrefter, noe som gjør den 2,2 tonn tunge sedanen til en sprinter av rang. På bakluka står det «3,8», hvilket ikke betyr at det befinner seg en bensintørst 3,8 liters V-åtter under panseret, men at den akselererer fra 0-100 på 3,8 sekunder. Vi forsøkte oss på en «flying start» ut fra en lomme på motorveien i Søgne og kan bare skrive under på at her er det krefter i overflod. Litt samme følelse som når man tar av med fly og kjenner at man presses inn i seteryggen. Veldig kult, selvsagt, men strengt tatt ikke nødvendig til kjøring i hverdagen.
På vår tilmålte tid i demobilen, stilt til disposisjon fra RSA i Sørlandsparken, fikk vi også tid til en tur gjennom alle svingene i Høvåg. Det ble en morsom opplevelse med «Sport» som valgt kjøreprogram. Kjøremessig opplevde vi bilen som stabil og ganske stivt satt opp som seg hør og bør når det er så mye krefter. Batteriet i bunnen av bilen er bygd inn i konstruksjonen og skal medvirke til bedre stivhet i karosseriet. Skarp styring og ditto bremser kom også godt med. «Eco», «normal» og «snow» er de andre valgbare kjøreprogrammene. Hadde vi kjørt denne bilen privat hadde det nok blitt «eco» som ble det foretrukne valget til all hverdagskjøring, plenty av krefter også der.
BYD Seal kommer med intelligent firehjulsdrift, noe som vil si at den kobler inn ved behov. Vi prøvde det i testbakken vår i Høvåg, den bratte med masse løs grus hvor de fleste forhjulstrekkere må melde pass. Seal’en kravlet seg opp uten problemer. Vinteren kan bare komme.
Lukter premium
Så noen ord om det innvendige: Vi kan ikke annet enn å bli litt imponert over opplevd kvalitet på materialer og overflater i kupeen. Her er det ingen hardplast å se, derimot skinn og stoff i skjønn forening. Alt kjennes mykt og ta på. Komfortable seter i skinn med elektrisk regulering peker mot premium, sammen med flerfarget atmosfærelys. Doble glass bidrar til mindre støy i kupeen slik at Dynaudio lydanlegget med 12 høyttalere kan nytes til fulle. Så falt vi litt ekstra for den stilige girvelgeren som muligens er av krystall. Det likner i alle fall. En idé de har rappet fra Volvo?
Betjeningsmessig foregår mye av valgene på den store hovedskjermen midt på dashbordet, supplert av et fåtall fysiske knapper på midtkonsollen, samt knapper og hjul på rattet. Stemmestyring finnes også. Alt i alt gir vi godkjent for betjeningsvennlighet selv om vi nok kunne ønsket oss noen flere fysiske knapper. For å velge regenerering må du for eksempel inn i menyen på skjermen. Det samme om du vil deaktivere alle pling-plong lyder som varsler om at du er aldri så lite over fartsgrensen og annet farlig.
Baksetekomfort
Baksetetet byr på god komfort selv om setehøyden er litt snau siden golvet bygger opp med batteriet i bunnen. Benplassen står til godkjent. Jeg fikk grei plass da jeg hadde justert forsetet etter mine 176 cm. Det er mulig å stikke føttene under forsetene når disse er jekket litt opp fra laveste posisjon.
Med firehjulstrekk, mulighet for å trekke henger opp til 1,5 tonn, mer krefter enn du noen gang trenger, alt av utstyr og brukbart med plass til folk og bagasje, alt pakket inn i et flott og slankt design, tror vi BYD Seal har alle muligheter til å kapre markedsandeler.
Så var det prisen. Fra 469 900,-, sniker den seg altså under momsgrensen, men regn med rundt 70 000 kroner ekstra når vinterhjul, metallic lakk og frakt og klargjøring inkluderes. Demobilen, med en spesiell og eksklusiv metallic lakk koster 528 900 kroner.
Jeg fristes til å si; her snakker vi om biff til pølsepris.