fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Suzuki Swift GLX 4X4

Gammel kjenning i ny tapning

Fakta:
  • Pris: 339 900,- (inkludert Safetechpakke)
  • Motor: 1,2 liter 3-sylinder bensin, 82 hk/112Nm
  • Drivlinje: 5-trinn manuell, firehjulsdrift
  • 0-100 km/t: 13,6 sekunder
  • Toppfart: 160 km/t
  • Forbruk/utslipp CO2: 0,49 l/mil/110 g/km
  • Dimensjoner (L/B/H): 386/174/152 cm
  • Akselavstand: 245 cm
  • Bakkeklaring: 14 cm
  • Bagasjerom: 265/589 liter
  • Egenvekt: 970 kilo
  • Tilhengervekt: 1000 kilo
  • Garanti: 5 år nybilgaranti, 8 år rustgaranti

Mer enn 17 000 tusen Suzuki Swift har blitt solgt i Norge siden den ble lansert for over 40 år siden. Suksessen handler mye om Allgrip – firehjulstrekket som sørger for trygge kjøreegenskaper når vinteren skaper utfordringer på veien.

 

– Firehjulstrekket, det er DNA’et til Suzuki, fastslår Olav Granly, regionsjef i RSA som var på dagsbesøk med tre eksemplarer av nykommeren i juni. Granly, og salgsfolkene hos RSA i Sørlandsparken er nøye med å understreke at det er helt nye Swift som nå lanseres.

Ny motor, nytt skarpere design, mer utstyr og flere sikkerhetsfunksjoner hører med til fjerde generasjon Swift. Men DNA’et er altså i behold, og det er det nok mange som setter pris på. At den kommer som mild hybrid, er ikke nytt, det har den vært en stund. Hybridsystemet skal nå være åtte prosent mer effektivt, noe som medfører lavere forbruk og utslipp.

Inne i bilen finner vi ny infoskjerm og ellers så kjenner vi oss godt igjen fra tredje generasjon. Cockpitfølelsen er der og knapper og spaker er der vi forventer å finne dem. Vi fikk prøve nyheten en kort tur og kan konstatere at den er tryggheten selv på veien, enten der går i motorveifart eller på svingete grusveier.

COCKPIT: Lett å finne seg til rette her. Tykt ratt, større skjerm supplert med fysiske knapper for klima anlegget trekker opp. Manuelt gir er sjelden vare i nye biler i dag og vi tipper mange kjøreskoler vil være potensielle kunder. Fremdeles er det mange som velger å ta førerkort for bil med manuelt gir.

Manuelt gir

Det som skiller Swift’en fra de fleste nye biler i dag, er den manuelle 5-trinns girkassen som stadig henger med. Automatkasse leveres ikke. Vi må innrømme at det etter hvert er blitt noe uvant å gire på gamlemåten etter å ha kjørt nesten utelukkende biler (les: elbiler) med automatikk. Men vi fant fort flyten, og til tross for beskjedent dreiemoment på 112 Nm så kunne vi kjøre mye av tiden i fjerdegiret på småveier. På motorvei kunne vi ønsket oss et sjette gir for å senke turtallet.

Bakkestarttesten i vår bratte grusbakke regnet vi med skulle gå lekende lett for seg. Grunnen til at det ble litt besvær hadde neppe med bilen å gjøre, men med sjåføren som klarte å kvele motoren to ganger under øvelsen med å slippe kløtsjen og gi passe dose gass… Ganske flaut, selvsagt, men når vi først fikk dreisen på doseringen så klatret Swiften ubesværet opp.

Swift trekker i utgangspunktet på forhjulene, når sensorer registrerer slipp overføres kraft til bakhjulene for å sikre trygg kjøring. Suzuki selger nok mye nettopp på grunn av dette anerkjente systemet, og Swift er ofte foretrukket i kommuner hvor den brukes av hjemmetjenesten som skal serve sine klienter i all slags vær og føre.

SUZUKI ROADSHOW: Swift har vært på sjarmoffensiv Norge rundt og 11. juni var turen kommet til RSA i Sørlandsparken. Regionsjef Olav Granly Slotsvig (nærmest kamera) ble tatt vel i mot av (fra venstre) daglig leder Jan Erik Stiansen, selger Glenn Ove Karlsen og salgssjef Frank Gumpen.

Morsom å ratte

82 hestekrefter og 112 Nm betyr at det må brukes en del turtall for å lokke frem kreftene, og kraftoverskuddet kan selvsagt ikke sammenliknes med hva du finner i de fleste elbiler. Men den er morsom å kjøre litt aktivt, ikke minst på grusvei som vi også rakk å prøve på vår tilmålte tid. At den 3-sylindrede motoren varter opp med litt snerrelyd ved gasspådrag skaper også god stemning.

Adaptiv cruisekontroll (som holder innstilt fart også ved girskift) sikrer avslappet kjøring på motorvei, det samme med blindsonevarsel og filholder. Auto nødbrems, ryggevarsel og ryggekamera samt lydvarsel ved rygging er også med sammen med fjernlysassistent. Navigasjon, skiltleser, autoklima og varme i seter er ting vi setter pris på.

Swift er med sine 386 centimeters lengde ingen typisk familiebil, akselavstanden er dog strukket til 245 cm, noe som gir brukbar plass i baksetet. Med regionsjefen som måler 180 cm plassert i forsetet, fikk jeg greit plass bak med mine 176 cm. At det er mulig å stikke føttene inn under forsetet hjelper.

Trekker henger

Bagasjerommet er oppgitt til 265 liter, 589 liter med bakseteryggen slått ned. Den deler 60/40. Luke til lange gjenstander savnes. Swift trekker henger opp til 1000 kilo, det vil nok være et stort pluss for mange.

Fossilbiler uten stikkontakt blir vel snart rødlistet som utrydningstruet art i flommen av elektrifiserte biler. Enn så lenge så holder Swiften stand og vi tror den fortsatt vil ha en tilhengerskare med de egenskaper den besitter. Prisen kan også være et argument, den er uforandret fra forrige utgave og lyder på 339 900 kroner.

Fem års nybilgaranti og 12 års rustgaranti hører med, og den leveres understellsbehandlet i Norge.

En demobil er nå på plass hos RSA i Sørlandsparken og de første kundebilene vil antagelig være klar over sommeren.

Back To Top