fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Ford F-150 Lightning Lariat launch Edition

Ruvende amerikaner

Fakta: Ford F-150 Lightning Lariat launch Edition
  • Pris: 1 072 500,-.
  • Motor: 2 elmotorer, samlet ytelse 452 hk/1050 Nm.
  • Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
  • 0-100 km/t: 5,1 sekunder
  • Toppfart: 173 km/t
  • Batteri: 98 kWt (netto)
  • Lading DC/AC: 150/11 kW
  • Ladefart 15-80%: 39 min (fabrikktall)
  • Forbruk 100 km fabrikk/test: 26,6/24 kWt
  • Rekkevidde (WLTP): 429 km
  • Dimensjoner (L/B/H): 591/203/198 cm
  • Akselavstand: 370 cm
  • Bakkeklaring: 21,3 cm
  • Bagasjerom foran: 400 liter
  • Volum lasteplan: 1495 liter
  • Bilvekt: 2890 kilo
  • Nyttelast: 535 kilo (som lastebil 805 kilo)
  • Tilhengervekt: 3490 kilo
  • Garanti: 5 år/100 000 km
  • Batterigaranti: 8 år/160 000 km

Ja, takk, begge deler, sier Ole Brumm. Tenkte han på Fords elektrifiserte pick-up? Her får du i alle fall arbeidsbil og fullverdig familiebil i en pakke.

 

Fords velvoksne pickup har vært bestselger i USA i 47 år(!) og nå er buldrende V-åtte motorer byttet ut med stikkontakt. Det måtte jo komme, også i landet «over there». Etterspørselen etter Fords elektriske utgave av pickupen har vært så stor på hjemmemarkedet at det var meningen at den kun skulle selges i USA. Så har Ford Norge vært frempå og fått tildelt et begrenset antall – som eneste land i Europa. Muligens fordi vi skiller oss ut som den nasjon som har satset sterkest på det grønne skiftet i bilparken.

«Ruvende amerikaner» valgte vi som tittel, ikke uten grunn. For her snakker vi om massive saker, F-150 skiller seg virkelig ut på veien med en front som tydelig viser at her er det landeveiens konge som rul(l)er. Med lengde på nesten seks meter, bredde på over to meter og høyde på nesten det samme så er det ingen smågutt som brøyter seg rydning. Glem å parkere doningen i trange P-hus og vær forberedt på å betale for to p-plasser på gata.

Vi fikk til disposisjon et eksemplar hos Kverneland Bil (tidligere Bay Auto) i Sørlandsparken for å teste ut kjempen noen timer. Aldri tidligere har vi hatt mulighet for å prøve den legendariske pickupen som amerikanerne elsker, den har nemlig ikke blitt tatt inn til Norge i fossil versjon på grunn av avgiftene her til lands.

Klatrer opp

Stigtrinn er standard utstyr for her snakker vi om å klatre opp for å ta plass i kupeen. Og når vi har funnet oss vel til rette i komfortable seter bak rattet kan vi nye utsikten fra vår opphøyde posisjon med god sikt i alle retninger gjennom store vinduer og digre utvendige speil. Kameraer rundt baut gir i tillegg full oversikt, til og med eget kamera for å inspisere lasten på planet.

PERSONBILKOMFORT: Komfortable seter og moderne instrumentering preger den romslige kupeen. Skjermen på dashbordet har vi sett før, i den elektriske Mustangen til Ford.

Elektriske pickuper er egentlig noe ganske nytt, og foreløpig er det vel bare Maxus som med T 90 har kommet med en slik kombinasjon i tillegg til Ford. Vi tenker at konseptet er skreddersydd for det norske avgiftssystemet, for her får du baksete uten tillegg i prisen. De fleste vet nok at å skulle sette inn det medfølgende baksetet i en bensin eller diesel pickup koster mange hundre tusen avgifts kroner. Så det er det ingen som gjør. Her kommer baksetet ferdig montert – vips, så har du en fullverdig 5-seter.

Alt er stort i F-150, også bakseteplassen, her kan selv langbeinte strekke ut beina uten å komme i konflikt med setene foran. Om behovet er mer bagasjeplass så er det bare å vippe opp seteputene som deler 60/40 og du har plass til en ponni på tvers. Eller kanskje heller sykler.

ROMSKIP: Her kan selv langbeinte ha god plass i et ganske komfortabelt baksete. Plassen gjøres enkelt om til et stort varerom ved å vippe seteputene opp, da er det plass til for eksempel sykler.

Gigantisk frunk

Lasteplanet rommer 1495 liter så her ligger det til rette for at hele familien kan dra på ferie.  Og ikke nok med det, en megastor frunk under panseret finner vi også – på 400 liter! Det er mulig siden breial V-åtter er erstattet med elektrisk motor og batteri. Ganske genialt, egentlig. En begrensende faktor er det imidlertid; en nokså beskjeden tillatt nyttelast på 535 kilo. Det er for at ikke totalvekten skal bryte 3,5 tonns grensen. Kjøretøy over 3,5 tonn krever som kjent utvidet førerkort. Registrert som lastebil økes lasteevnen til 805 kilo.

Tilhengervekten er 3490 kilo, det gjør F-150 interessant for næringer som bygg og anlegg. Eller for de som trekker campingvogn. Eget program for tauing hører med, samt en rekke innstillinger for å gjøre det enklere ved rygging.

SLUKER DET MESTE: Frunk på 400 liter er nok Ford alene om. Slik kan det bli når diger V-åtter motor blir erstattet med ladekabel og batteri.

De to elmotorene yter tilsammen 452 hestekrefter og leverer voldsomme 1050 Nm. Det merkes enten vi kjører på motorvei eller på svingete landeveier. 0-100 skal kunne gjøres på rundt fem sekunder, det er imponerende når nær tre tonn bil skal settes i bevegelse.

Komfortabel og støysvak

Kjempen byr på solid kjørefølelse der den ligger fjellstøtt på veien. Fjæring og demping gir høy grad av komfort, litt «amerikansk», egentlig. Det som kanskje imponerer mest, ved siden av kraftoverskuddet, er hvor støysvak bilen oppleves. Også i høye hastigheter på grov asfalt. Her må Ford ha lagt ned mye ekstra omtanke. Dermed ligger det til rette for å kunne nyte lyden fra B&O anlegget med åtte høyttalere og subwoofer. Når interiøret dessuten minner mer om personbil enn arbeidsbil, så er det lett å trives. Elektrisk justerbare seter med varme og ventilasjon foran er standard i versjonen som tas inn til Norge. At også posisjonen til pedalene kan justeres elektrisk har vi ikke sett på noen bil før. Å finne en god kjørestilling bør dermed være enkelt.

FIKS LØSNING: Uttrekkbart stigtrinn og håndtak til å holde seg i gjør det enkelt å entre lasteplanet. Baklemmen felles ned elektrisk og fungerer som arbeidsbenk med fester for tvinger på begge sider. Snakk om allsidig bruk. Rulledeksel følger med på kundebilene men er ikke montert her.

Offroad

Sikkerhet og førerstøtte er på høyt nivå og gjør kjøring enkelt og trygt. Bakkestarttesten ble gjennomført uten problem i kjøreprogrammet «Normal». Eget off road program finnes også, det kan nok være kjekt å ha om turen fortsetter der veien slutter. Bakkeklaringen er på solide 21,3 cm.

Batteriet på 98 kWh netto skal gi rekkevidde på 429 kilometer. Forbruk er oppgitt til 26,6 kWt/100 km. På vår 12 mil lange prøvetur på varierte veier og sommertemperatur endte vi på 24 kWt/100 km så anslaget fra Ford virker nøkternt. Hurtiglading 150kW skal gjøre det mulig å lade fra 15-80% på 39 minutter.

Som eneste elektriske pickup med firehjulsdrift, høy trekkevne og masse plass så tror vi F-150 Lightning vil vekke interesse både hos de som er ute etter en solid arbeidsbil, og for de som vil ha en svært romslig familiebil. Eller begge deler.

Leveringstid er anslått til fire uker fra bestilling.

UT PÅ TUR: Alt ligger til rette for utflukt med familie og venner i naturen – husk bare strengt regelverk for motorisert ferdsel i utmark.
KOMMANDOSENTRALEN: Fysiske knapper og hjul er det lite av, det meste betjenes på den vertikalt plasserte skjermen som vi kjenner fra Mustang. Tommel opp for stort hjul til å betjene lyden.
LANDET: Fords berømte pickup F-150 har kommet til Kverneland bil i elektrisk versjon. Terje Hansen og Christian Tholin i nyttekjøretøyavdelingen virker å være strålende fornøyd.
Back To Top