fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Volkswagen ID.7 GTX Tourer

Renessanse for stasjonsvogna

Fakta:
  • Pris: 599 000,-. (GTX Exclusive)
  • Motor: Elektrisk, 109 hk, foran, 286 hk bak, samlet ytelse 340 hk/545Nm
  • Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
  • 0-100 km/t: 5,5 sek
  • Toppfart: 180 km/t
  • Batteri: 86 kWt (netto)
  • Lading DC/AC: 200/11 kW
  • Ladefart 10-80%: 26 min
  • Strømforbruk: 16,8 kWt (fabrikktall)
  • Rekkevidde WLTP: 575 km
  • Dimensjoner (L/B/H): 496/186/155 cm
  • Akselavstand: 297 cm
  • Bagasjerom: 605-1714 liter
  • Bilvekt: 2264 kilo
  • Nyttelast: 461 kilo
  • Tilhengervekt: 1200 kilo
  • Euro NCAP: 5 stjerner

Volkswagen ID.7 i sedan versjon og som kombi kupe har slått an i Norge. Nå er den her som stasjonsvogn og byr på raust med plass til storfamilien.

 

«Tourer» er hengt på ID-navnet hvilket altså betyr stasjonsvogn i Volkswagen terminologi. Mange tenker nok tilbake på en annen bestselger fra VW-konsernet, Passat, som nå er gått ut av produksjon. At nykommeren gjerne betegnes som «den nye Passaten» er neppe tilfeldig, for Passat var først og fremst kjent som romslig stasjonsvogn, selv om den også var å få som sedan.

Siden har SUV-segmentet vært nokså enerådende her på berget, men vi tror ID.7 Tourer kan bane vei for en ny stasjonsvogn generasjon hvor fossilt drivstoff er byttet ut med strøm. Og her viser Volkswagen vei på forbilledlig vis.

Utstyrsbonanza

Hos Gumpen Auto Vest fikk vi låne topputgaven Exclusive  med firehjulsdrift, 340 hestekrefter og rekkevidde ikke langt  unna 600 kilometer. Den kan du nå få for rett under 600 000 kroner topp spekket med blant annet matrix lys, Head Up Display, 360 grader kamera, oppgradert lyd med 12 høyttalere, P-assistent og det meste vi kan komme på av førerstøtte. Det vil vi påstå må være et røverkjøp selv om det er mye penger. Tourer er også tilgjengelig med bakhjulstrekk, mindre batteri og færre hestekrefter, til en lavere pris, men den er det lite spørsmål etter.

PREMIUM: Høy kvalitet på interiøret der hardplast har måtte vike for myke overflater. Ambiente belysning med valgfrie farger er med å sette stemningen.

På plass bak ratter er det mye som hinter om premium. Skinntrukne elektriske seter med minne, varme, ventilasjon og massasje er med å sette stemningen sammen med ambiente belysning rundt om i kupeen. Hardplast er for en stor del byttet ut med myke overflater som kjennes gode å ta på.

Samtidig kjenner vi igjen mange elementer fra de andre modellene i den etter hvert ganske store ID. familien, men her er kvalitetsfølelsen løftet opp noen hakk.

Komfort på høyt nivå

Komfort er stikkord når det kommer til  kjøreopplevelsen, det går stille for seg på motorveien, mye takket være ekstra støydemping i vinduene. Adaptiv cruiskontroll og velfungerende filholder legger til rette for de lange strekkene. Kjekt da at rekkevidden etter WLTP standarden er nær 60 mil på en god sommerdag. Vi kjørte en kald januardag hvor displayet estimerte 317 kilometer rekkevidde med 81% strøm på det 86 kWt store batteriet ved start, så her snakker vi om store forskjeller med hensyn til temperatur.

LIMO-KLASSE: Baksetet byr på raus plass både til bena og til hodet. Setets utforming tilsier at det passer best for to.

Med to motorer som gir samlet ytelse på 340 hestekrefter mangler vi aldri krefter. Flere kjøreprogrammer kan velges, og det er ganske stor forskjell fra «Eco» til «Sport». Normalinnstilling heter «Comfort». En egen «B» innstilling på girvelgeren gir tilgang til ganske merkbar regenerering når gassen slippes opp.

Raus plass

ID.7 Tourer er ingen smågutt i klassen med lengde på nær fem meter. Likevel oppleves den ikke som stor og uhåndterlig, heller ikke i tett bytrafikk. Mye takket være gunstig svingradius som er blitt et kjennemerke for Volkswagen.

RIKELIG PLASS: 600 liter rommer det her, i tillegg er det plass til ladekabler under golvet. Skiluke er et stort pluss.

Innvendig plass er, ved siden av komforten, bilens store pluss, 600 liter rommer bagasjeavdelingen, utvidbart til drøyt 1700 liter med baksetene slått ned. Skiluke sikrer fleksibilitet. Plassen i kupeen er også av det rause slaget, akselavstand på nesten tre meter borger for limousinfølelse for de som henvises til baksetet hvor selv langbente får rikelig plass. Og siden bilen bygges på dedikert elbil-plattform er golvet flatt. Takhøyden bør også rekke for de aller fleste. Tre voksne får plass i bredden, men seteutformingen tilsier at to vil trives best bak. Tre isofix fester gjør bilen interessant for familier med små barn.

Adaptivt understell

ID.7 har adaptivt understell slik at chassiset kan stilles mot det komfortable eller mot det sportslige. Ikke så lett å kjenne forskjell i løpet av noen timer på tur, men hovedinntrykket er at det er komfortabelt, også på litt rufsete grusveier som vi så vidt var innom. Fremkommeligheten sikres gjennom en motor på hver aksel. Foran yter den 109 hestekrefter, og vil være merkbar når vær og føre viser seg fra den utfordrende siden. Ellers trekker ID.7 vesentlig på bakhjulene.

RATTBETJENING: Intuitivt oppsett med knapper på rattet, veldig enkelt å aktivere adaptiv cruisekontroll, for eksempel. Vi kjenner igjen detaljer fra øvrige biler i ID familien, som vribryteren på rattstammen til å velge gir.

Vi tror VW ID.7 Tourer vil ha bred appell med sine mange praktiske sider. Rommeligheten, komforten, rekkevidden, og kanskje, ikke minst, designet, vil nok gå hjem hos mange. Den fremstår som slank og lav i motsetning til de fleste i SUV-segmentet, uten at det går særlig ut over sittehøyden. At den trekker 1200 kilo på kroken er også viktig for mange.  Snakker vi om stasjonsvognas rennesanse?

KLIMAPANEL: Hovedskjermen gir mulighet til å finstille det meste, samt sete-og rattvarme.. Men hvorfor ikke heller fysiske knapper lett tilgjengelig?
Back To Top