fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Polestar 4

Superrask og linjelekker familiefrakter

Fakta:
  • Pris: fra 549 000,- (single motor). Prøvd bil: ca 660 000,-.
  • Motor foran: 272 hk/343 Nm
  • Motor bak: 272 hk/343 Nm
  • Samlet ytelse: 544 hk/686 Nm
  • Batteri (brutto/netto): 102/94 kWt
  • Lading DC/AC: 200/11 kW
  • Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
  • 0-100 km/t: 3,8 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Strømforbruk: 16/8 kWt/100 km
  • Rekkevidde WLTP: 590 km
  • Dimensjoner (L/B/H): 484/201/154 cm
  • Akselavstand: 300 cm
  • Bilvekt: 2351 kilo
  • Bakkeklaring: 16,6 cm
  • Tilhengervekt: 2000 kilo
  • Bagasjerom: 526-1536 liter + frunk 15 liter

At den gjør unna sprinten fra 0-100 på under fire sekunder er ikke direkte oppsiktsvekkende i dagens elbil-virkelighet hvor produsentene kappes om å overgå hverandre i antall hestekrefter. At Polestar 4 mangler bakrute er imidlertid blitt en snakkis.

 

Polestar har gjort et dristig grep ved å fjerne vinduet i bakluka og erstatte det med kameraspeil. Kameraspeil er ikke noe nytt, blant annet Toyota har levert modeller med kameraspeil, men da med mulighet for å vippe speilet til vanlig posisjon med sikt gjennom bakruta. Speilet i Polestar kan også vippes, men da fortrinnsvis for å sjekke at ungene i baksetet oppfører seg greit.

Grunnen til å sløyfe bakrute handler neppe om å spare penger, men heller å ha muligheten til å dra C-stolpen bakover og senke takhøyden for å gi bilen et tydelig preg av sportskupe og likevel sikre god plass og takhøyde i baksetet. Det har også gjort det mulig å trekke det store glasstaket langt bakover for å gi lys og romfølelse. Vi må bare gi honnør til Polestar som har lykkes med å lage en familiestor SUV forkledd som linjelekker kupe.

Avansert teknologi

Det var med en viss spenning vi hentet demobilen hos Volvo forhandler Frydenbø i Sørlandsparken en kald desemberdag. Den nevnte speilfunksjon gir signal om at nykommeren er fullstappet med avansert teknologi, og det meste av funksjoner styres på den store skjermen midt på dashbordet. Fysiske knapper begrenser seg til et stort hjul i midtkonsollen til å styre lyden. Nærmest en blåkopi av det vi finner i Volvo sine elbiler, noe som bekrefter nært slektskap.

MINIMALISTISK: Rent og ryddig og høy materialkvalitet preger interiøret. Hovedskjermen er dominerende element og fysiske knapper begrenser seg til volumknappen på midtkonsollen. Pluss for gode seter med uttrekkbar sitteputeforlenger.

I kombinasjon med haptiske knapper på rattet er det mulig å lage seg mange fikse snarveier til de mest brukte funksjoner, og det er nesten en nødvendighet når ting som åpning av hanskerommet krever bestemte kommandoer. Regn med å bruke en del tid før det «sitter», vi var slett ikke utlært etter tre timer med bilen, men vi fikk inntrykk av at dette vil fungere over tid. Google basert stemmestyring er også på plass slik at pekeskjermen stort sett kan få være i fred.

Kameraspeil

Men så var det dette kameraspeilet som skal overflødiggjøre bakvinduet. Fungerer det? De fleste vil nok oppleve det uvant i begynnelsen, men det ble faktisk ganske ok etter litt tilvenning. Bildet fremstår klart og skarpt på skjermen som er plassert der vi er vant med å finne bakspeilet, det er mer vidvinklet enn vanlig speil og gir et godt bilde av det som er bak bilen. Polestar hevder at kameralinsen er plassert slik at den ikke skal smusses ned av skitt og sørpe under krevende vinterforhold. Dessuten skal løsningen gi et bedre bilde i mørke.

VIP: Absolutt mulig å finne seg til rette her – fortrinnsvis for to personer. Benplass og takhøyde vil rekke for de fleste. Ryggvinkelen kan justeres elektrisk. Panorama glasstaket er trukket langt bakover og bidrar til romfølelsen.

Det er først når vi stiger inn i bilen at vi opplever at dette er en SUV med høy sittestilling, samtidig som vi får følelsen av å «kle på oss» bilen når vi dumper ned i komfortable sport seter med elektrisk justering (som foretas med fysiske knapper på siden). En dominerende midtkonsoll inneholder ladeplate for mobil, to koppeholdere og et stort oppbevaringsrom med lokk samt usb-uttak.

Varsler trøtte sjåfører

Kjøring på motorvei oppleves komfortabelt og trygt med velfungerende adaptiv cruise kontroll og lane keeping assist. Støy fra dekk hører vi lite til, og det kan nesten bli søvndyssende behagelig å kjøre lange strekk. Stadig kom meldingen opp i førerdisplayet: «Du ser trøtt ut. På tide med en pause?» Ja, vi blir overvåket der vi sitter bak rattet, og om det registreres flakkende blikk eller lange gjesp får man klar beskjed.

KLIMAVENNLIG: Baksetepassasjerene har tilgang til temperaturregulering, dessuten til valg av radiokanaler.

Bilen veier drøyt 2,3 tonn men oppleves likevel lettkjørt, noe vi erfarte da vi tråklet oss gjennom sentrum av Lillesand som er sterkt preget av gravearbeid med diverse snirklete omkjøringer.

Demobilen har en motor på hver aksel som gir samlet ytelse på 544 hestekrefter, det gjør at vi aldri mangler krefter, enten vi er i kjøreprogrammet «Rekkevidde» som gir flere kilometer og mindre krefter tilgjengelig, eller velger «Ytelse» som gir tilgang til hele stallen, men da på bekostning av rekkevidde. Tro meg, å velge rekkevidde alternativet holder i massevis til all daglig kjøring. Rekkevidden er for øvrig oppgitt til 590 kilometer (WLTP) fra det 94 kWt store batteriet (netto).

Aktiv fjæring

På litt rufsete grusvei opplevde vi at komforten ble vel ivaretatt, demobilen er utstyrt med aktiv fjæring som innebærer at man kan justere motstanden i tre nivåer, alt etter underlag og kjørestil. «Standard», «Kvikk» og «Fast» er valgene. Gjennom svingene i Høvåg valgte vi sistnevnte, og det samme med rattmotstand. Hvor stor betydning valgene har er vanskelig å si etter noen timer med bilen, men det lå absolutt til rette for litt inspirert kjøring med bra balanse, presis styring og lite krenging i svingene.

Med lengde på 484 cm og akselavstand på tre meter blir det bra plass i kupeen. Baksetet oppleves romslig med gode seter der ryggvinkelen kan justeres elektrisk. Med stort bagasjerom og mulighet for å trekke henger opp til to tonn, tror vi Polestar 4 vil ha bred appell til mange. Firehjulsdrift og overflod av krefter blir neppe feil, det heller.

BAKSPEIL PÅ NYTT VIS: Konvensjonelt speil er byttet med kameralinse som «ser» bak bilen. En nødvendighet når bakruta er borte. Vi ble fort vant med den nye løsningen.

Demobilen er priset til 660 000 kroner, da inkludert tilleggspakkene Plus og Pilot Assist, samt mørke vinduer bak. Vinterhjul er også med i prisen, mens elektrisk hengerfeste koster 24 000 kroner.

Polestar 4 leveres også i versjon med bakhjulsdrift og halvparten så mange hestekrefter. Den har oppgitt rekkevidde på 620 kilometer, gjør sprinten til 100 på 7,1 sekunder og trekker opp til 1500 kilo på kroken. Sikkert et interessant alternativ for noen når prisen ligger rundt 100 000 kroner under AWD-utgaven.

LINJELEKKER: Polestar 4 fremstår som en stilig sportscoupe, men er samtidig en fullverdig SUV. At bakruta er borte synes knapt med denne mørke lakkfargen (Space). Forhøyningen på taket rommer kameraspeilet.
Back To Top