
Prøvekjørt: KGM eKorando
Prisgunstig familiefrakter
Den føyer seg pent inn i rekken av mellomstore SUV’er, nykommeren fra Sør-Korea som har kommet til Norge.
Ikke hørt om KGM? Ikke så rart, men om vi sier Ssang Yong ringer det kanskje noen bjeller? Merket slo aldri riktig an i Norge, og nå er Ssang Yong blitt tatt opp i KG Group som er en stor aktør i Sør-Korea med virksomhet tilbake til 1954.
RSA er blitt importør av KGM og tilbyr per i dag fire modeller, både med fossile og elektriske drivlinjer. eKorando går på strøm med oppgitt rekkevidde på 340 kilometer (WLTP).
Modellen lanseres i en utgave der «alt» av utstyr er med, slik det ofte er med biler fra Asia. Da følger det med blant annet varme i ratt og seter, ladeplate for mobil, ryggekamera, LED hovedlys samt omfattende sikkerhetspakke og førerassistanse. Lanseringspris er 384 900 kroner.
Trivelig bak rattet
Vi hentet en demobil hos RSA i Sørlandsparken for å få noen timer sammen med nyheten. Førsteinntrykket er at dette er likt med mye vi har tatt plass i tidligere. Materialkvaliteten er ok med innslag av både hardplast og mykere stoffer. De manuelt justerbare setene byr på god komfort og vi finner oss lett til rette. Noen vil kanskje savne sitteputeforlenger. Betjeningsorganer er der vi venter å finne dem, rattet er tykt og ganske stort og med knapper og hendler for en rekke funksjoner. Eget klimapanel med fysiske kontroller setter vi pris på. Skjermen i midten ble vi ikke riktig klok på, den var nok ikke ferdig oppdatert på software da vi prøvde bilen.

På motorveien kobler vi inn adaptiv cruise kontroll og filholder, det fungerer fint og gir jevn flyt i kjøringen som vi opplever uanstrengt. Sånn sett er eKorando egnet for de lange kjørestrekkene, men med noe begrenset rekkevidde må ladestopp påregnes på en tur til hovedstaden, for eksempel. Og apropos lading; det skal ta en drøy halvtime å fylle batteriet fra 30-80 %. Ikke klasseledende, men antagelig greit nok for mange.
Full pott i Euro NCAP
Blindsonevarsler og skiltleser er blant utstyret som hører med. Det fant vi ikke på vår tur, og vi regner med det handler om manglende oppdatering av software. Bilen har fått fem stjerner i Euro NCAP og da skal dette være på plass.

eKorando trekker på forhjulene, det merkes når vi velger «Sport» i kjøreprogrammet og gir full gass ut fra en lomme på motorveien. Det river i dekkene før det roer seg når vi kommer opp i fart. Bilen byr på 190 hestekrefter, noe vi opplever som passende. 0-100 km/t på 8,6 sekunder og toppfart på 156 kilometer i timen holder nok for de fleste.
Bremsene tar ganske kontant og krever nok litt tilvenning. Men vi vil nok heller bruke regenerering med hendler på rattstammen i de fleste tilfeller. Her kan det velges flere grader, og på maks virkning er det påtagelig bremse effekt selv om det aldri går til full stopp. Det blir fort en vanesak å bruke systemet. I bytrafikk med mye start og stopp er det svært anvendelig. Slipp opp gassen, og bilen bremser pent ned.

Romslig bak
Med lengde på 446 cm og akselavstand på 268 cm blir det bra plass i baksetet. At det er plass til å stikke føttene inn under stolene foran hjelper også. Bilen er registrert for fem, men som så ofte ellers passer baksetet best for to. Bagasjerommet er oppgitt til 551 liter og nyttelasten til 485 kilo. eKorando trekker henger opp til 1500 kilo.
Vi tror KGM eKorando har mulighet for å slå an i det norske markedet med en størrelse som nok vil passe for mange. Den fremstår som en SUV med ganske høyt innsteg som mange setter pris på. Det gir dessuten god sikt ut. At den ikke kommer med firehjulstrekk kan være et minus for noen, og noe begrenset rekkevidde og ladefart likeså. Men med en pris som sniker seg under 400 000 kroner som inkluderer det meste av komforutstyr og sikkerhet vil den nok likevel ha appell til mange.

Sorry. No data so far.