skip to Main Content

Sjekk det nye venteværelset på stasjonen

KVADRATUREN: Venterommet på jernbanestasjonen har fått seg en real ansiktsløftning. Oppbevaringsboksene er imidlertid blitt fjernet da de tiltrakk seg uønskede elementer.

 

Det nye venteværelset på Kristiansand Stasjon hadde nyåpning i januar.
– Den 30. januar hadde vi de siste tingene på plass, presiserer produktansvarlig, Vibeke Kilen. Hun har tatt de kreative valgene sammen med arkitekt. Det er Bico som er entreprenør.

– Det er utrolig flott at folk bruker venteværelsene våre, og produktansvarlig, Vibeke Kilen har gjort mye bra for å ruste opp stasjonene over hele landet, som har gjort venterommene enda mer trivelige, men også lettere å jobbe i med den bærbare datamaskinen eller lade telefonen mens man venter. Dette er en takk til alle som velger å reise miljøvennlig, bedyrer kommunikasjonssjef, Stine Strachan.

LYST: De gamle vinduene kommer mer til sin rett i de nyoppussede lokalene på Kristiansand Stasjon.

Modernisert

Det som er nytt er at lokalene er modernisert med flere sitteplasser, mer behagelige stoler og benker, mer variasjon i sittegruppene, mer dekorasjon, arbeidsstasjoner for dem som trenger å jobbe i farta, og flere stikkontakter for dem som trenger å lade sine bærbare enheter. Oppbevaringsboksene er imidlertid fjernet.

– Hovedårsaken til at vi fjernet dem var at de var svært lite i bruk, og det var ikke reisende som brukte dem. De bidro mest til en type trafikk vi ikke ønsker å ha her. Dermed ble de tatt bort, delvis med tanke på sikkerhet. Tilbudet kan bli gjeninnført dersom vi ser at det er et reelt behov som melder seg, røper Kilen.

Fordums prakt frem i lyset

Målet var å bevare de originale elementene i det 130 år gamle bygget.
– Bygningen har jo mange fine kvaliteter. Vi ønsket å bringe det litt tilbake igjen til fordums prakt, spesielt i forhold til fargevalg.

Venteværelset er todelt og har nå fått en skillevegg av glass, midt i lokalet, slik at de som ønsker kan sitte mer skjermet for trekk og støy.
– I den innerste delen har vi løftet og rekonstruert taket slik at det nå er tilnærmet lik original stand, sett bort fra noen tilpasninger som var nødvendig for ventilasjonen. Deler av originaltaket, inkludert listverk, var intakt bak det gamle. Dette er nå restaurert og er blitt veldig flott, fortsetter hun.

Lounge

Den innerste delen fungerer nå som en lounge, som er åpen under den mest travle perioden av dagen.
– Den er åpen for alle reisende, og man behøver ingen spesiell billett. Vi har bare gjort det litt mer bekvemt og trivelig for dem som venter ekstra lenge.

Venteværelset har tidligere vært belastet med folk som henger i lokalet, som forsøpler og er til sjenanse for reisende. Bane NOR tar nå grep for å ta bedre vare på de reisende og de nyoppussede lokalene.
– Vi følger nøye med, og har tett kontakt med politiet og vektere. Hensikten med venteværelset er jo at de reisende skal ha et trivelig sted å være mens de venter på toget. Stasjonen er for alle, men ikke for alt. Hvis det blir trøbbel, stenger vi venteværelset på tidspunktene hvor det er færrest reisende, for å gjøre det litt tryggere, lover Strachan.

Åpningstidene for det nye venteværelset er 07.00 – 22.00.

Åpne for bredere tilbud

Bane NOR sier de i utgangspunktet er ferdig med utbedringene, men at de er åpne for forslag til fasiliteter som automater, noe stasjonen har hatt tidligere, og trådløst internett.
– Vi ser gjerne på hvordan vi kan gjøre det bedre og mer behagelig for de reisende, forteller Strachan.

– Vi har jo leverandører vi samarbeider med, og er åpne for å etablere flere fasiliteter dersom vi ser et marked for det. Det er også litt avhengig av våre leverandører, om de ser et potensiale i det, eller ikke, legger Kilen til.

Foreløpig er det ingen nye leietakere til nabolokalene hvor det har vært kafé-drift.

LOUNGE: Den innerste delen av venterommet er blitt til en lounge, og har fått en glassvegg som holder støy og trekk ute.

 

Sorry. No data so far.

Back To Top