skip to Main Content

Debattinnlegg

– Norsk transportpolitikk trenger teknologinøytralitet, ikke tvang og symbolpolitikk

I Industri- og næringspartiet støtter vi prinsippet om teknologinøytralitet. Vi mener staten skal sette mål, men ikke bestemme hvilke teknologier som skal brukes for å nå dem. En slik tilnærming gir rom for innovasjon, lokale løsninger og effektiv bruk av norske ressurser. Dessverre er virkeligheten i Norge i dag det motsatte.

 

Staten snakker varmt om teknologinøytralitet, men driver i praksis med politisk detaljstyring forkledd som klimapolitikk. I kollektivtransporten tvinges fylkene over på batterielektriske busser, uansett topografi, vinterforhold eller lokale muligheter for biogass, biodiesel eller hydrogen. Resultatet er at hele næringer og teknologimiljøer stenges ute, og at norske løsninger og arbeidsplasser går tapt.

Men vi vil gå lenger. Vi mener premisset om «nullutslipp» som politisk mål er galt. Norge står for under 0,1 % av verdens utslipp. Vår politikk burde ikke være å symbolsk kutte egne utslipp på bekostning av industri, innovasjon og forsyningssikkerhet. Den burde være å utvikle og eksportere teknologi, energi og råvarer ikke å begrense oss selv.

Klimapolitikken må ta utgangspunkt i hva som faktisk gir effekt globalt, og samtidig bygger verdiskaping hjemme. Derfor er det første vi i INP vil kjempe for når vi kommer inn på Stortinget, å få norsk skog inn i klimaregnskapet. Skogen binder CO₂, og skogbruket gir arbeidsplasser, bygdemiljø og biobasert råstoff til både industri og energi. At dette holdes utenfor regnskapet, er både faglig uforståelig og politisk uansvarlig.

Vi står for en ærlig, ansvarlig og praktisk politikk. Ikke symboler, ikke tvang, men frihet til å velge teknologi som fungerer og vilje til å bruke Norges ressurser til vårt og verdens beste.

Sorry. No data so far.

Back To Top