FULLT HUS: Det var fullt hus i Sør Amfi under bilmessen denne helgen – over 6000 besøkende tok turen til årets bilmesse.
Bestselgere og blikkfang
Redaksjonen
Idrettshallene på Sør Amfi var fylt med over 200 nypolerte biler, og mer enn 6000 bilinteresserte besøkende da årets bilmesse ble arrangert denne helgen.
RALLYLEGENDE: 1987-modellen Audi Quattro er legendarisk for sin tid.MILLIONKLASSE: Midt i hallen finner vi en Mercedes AMG SL med prislapp på over 3,2 millioner.
Fra splitter nye elbilmodeller til råsterke klassikere var det nok å se på for både små og store på bilmessen i Sør Amfi. Flere av de lokale bilforhandlerne så nemlig muligheten til å dra med seg både gamle legender og blikkfang i luksusklassen, som den sponsortapetserte røde 1987-rallymodellen Audi Quattro fra Gromstad Auto, og Mercedes AMG SL modellen fra Bertel O. Steen med prislapp på i overkant av 3,2 millioner. Dette var også blant messens få fossilbiler.
Elektrisk dominans
For mens lukten av bensin og olje preget bilmesser for noen år siden, var det i år tydeligere enn noensinne at elbilene dominerer nybilmarkedet. Hele 99,3% prosent av nybilsalget i Agder er elektrisk, og utvalget (og luftkvaliteten) på Sør Amfi viste at utviklingen bare fortsetter.
– Med stadig bedre rekkevidde, raskere lading og et unikt ladenettverk i Norge, er det vanskelig å argumentere for noe annet enn at elbil er et godt valg for de fleste, sa Håkon Gromstad under fjorårets, noe som står godt fortsatt.
Nyheter og bestselgere
Blant de store nyhetene i Sør Amfi finner vi modeller fra alle forhandlere, som Mazda 6e som ble avduket hos Sigmund Aasen torsdag, pickupnyheten Maxus eTerron 9 fra RSA Bil, Toyota Land Cruiser og modellene G6 og G9 fra Xpeng som har stormet opp på statistikken det siste året, for å nevne noe.
EN ÆRA: Fra retro til futuristisk: Den legendariske Audi Quattro rallybil fra 1987 side om side med helt nye Audi Q6.TO FULLE HALLER: To fulle idrettshaller var fylt med både biler og folk under bilmessen i helgen.ARBEIDSHEST: Den robuste arbeidshesten Toyota Hilux tiltrakk seg mange blikk blant pickup-entusiastene.IKON: Toyota lanserte nylig en helt ny generasjon av sin legendariske Land Cruiser. Ganske enkelt et av merkets største ikoner – som har vært med i over 70 år.PICKUP-NYHET: Maxus eTerron 9 er en helt ny elektrisk pickup med fem seter, 1 tonn nyttelast og lang rekkevidde.BESTSELGER: Volkswagen ID.Buzz Cargo ble Norges mest solgte bil uansett klasse i 2024, og var stilt ut med flere praktiske løsninger på bilmessa.KNÆSJE: Mobile Autocar viste frem Renaults modeller i knæsje farger.STILLER STERKT: RSA Bil stilte sterkt med flere store nyheter og sine mange mange spennende bilmerker. Blant annet pickupnyheten Maxus eTerron 9 og hele den nye BYD-familien, Seal, Seal U og Sealion.STATISTIKKVINNERE: Autostrada er en annen forhandler som stiller sterkt på messen, både med store nyheter fra Volvo, og med Xpeng-modellene G6 og G9 som raskt har skutt opp på registreringsstatistikken.BILFAG: Hos Bilfag.no kunne store og små prøve billakkering i VR og konkurrere i lynraskt dekkskift.EGENBYGGET: Studenter fra Universitetet i Agder stilte ut sin egenbygde racerbil, utviklet for den internasjonale Formula Student-konkurransen.
Websites store cookies to enhance functionality and personalise your experience. You can manage your preferences, but blocking some cookies may impact site performance and services.
Essential cookies enable basic functions and are necessary for the proper function of the website.
Name
Description
Duration
Cookie Preferences
This cookie is used to store the user's cookie consent preferences.
30 days
These cookies are needed for adding comments on this website.
Name
Description
Duration
comment_author_email
Used to track the user across multiple sessions.
Session
comment_author_url
Used to track the user across multiple sessions.
Session
comment_author
Used to track the user across multiple sessions.
Session
Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us understand how visitors use our website.
Google Analytics is a powerful tool that tracks and analyzes website traffic for informed marketing decisions.
Contains information related to marketing campaigns of the user. These are shared with Google AdWords / Google Ads when the Google Ads and Google Analytics accounts are linked together.
90 days
__utma
ID used to identify users and sessions
2 years after last activity
__utmt
Used to monitor number of Google Analytics server requests
10 minutes
__utmb
Used to distinguish new sessions and visits. This cookie is set when the GA.js javascript library is loaded and there is no existing __utmb cookie. The cookie is updated every time data is sent to the Google Analytics server.
30 minutes after last activity
__utmc
Used only with old Urchin versions of Google Analytics and not with GA.js. Was used to distinguish between new sessions and visits at the end of a session.
End of session (browser)
__utmz
Contains information about the traffic source or campaign that directed user to the website. The cookie is set when the GA.js javascript is loaded and updated when data is sent to the Google Anaytics server
6 months after last activity
__utmv
Contains custom information set by the web developer via the _setCustomVar method in Google Analytics. This cookie is updated every time new data is sent to the Google Analytics server.
2 years after last activity
__utmx
Used to determine whether a user is included in an A / B or Multivariate test.
18 months
_ga
ID used to identify users
2 years
_gali
Used by Google Analytics to determine which links on a page are being clicked
30 seconds
_ga_
ID used to identify users
2 years
_gid
ID used to identify users for 24 hours after last activity
24 hours
_gat
Used to monitor number of Google Analytics server requests when using Google Tag Manager
1 minute
Marketing cookies are used to follow visitors to websites. The intention is to show ads that are relevant and engaging to the individual user.
Facebook Pixel is a web analytics service that tracks and reports website traffic.