skip to Main Content

Ny og større sentrumsbutikk

KVADRATUREN: Kiwi i Markens gate er en saga blott. Nå har en ny og større butikk åpnet på gateplan i det nye Kvartal 14 i Kristiansand.

 

FLERE VARER: I den nye Kiwi-butikken har de flere spesialiteter.

Kiwi åpnet ny butikk i Kristiansand, nærmere bestemt i Kvartal 14 den 11. september da filialen i Markens gate ble lagt ned få dager før.
– Åpningsdagen gikk over all forventning. Folk stod i kø utenfor her, 15 minutter før åpningen. Det tok en tid før det roet seg, selv om vi ikke hadde noen spesielle åpningstilbud, forteller butikksjef, Ida Camilla Egeland (32), som delte ut roser og kake til de tidlige kundene.

Betjener et større område

Gjennom åpningshelga raporterer butikken med seks tusen kunder.
– Det bor jo mange folk på denne kanten av byen, så jeg tror vi favner et veldig stort område oppover mot Eg og den veien.

Dobbelt så stor

Den nye butikken er 1300 kvadratmeter stor hvorav 900 kvm er salgsareal, mens den gamle hadde omtrent halvparten.
– Denne nye butikken har like mange ansatte, 17 i tallet, men enkelte har fått lengre vakter fordi vi har lengre åpningstid.

Større butikk betyr også større sortiment.
– Vi har bredere sortiment her, og har økt fra én hylle til to hyller på mange ting, mens i Markens hadde vi bare grunnsortimentet. Hyllen med utenlandske spesialiteter, hadde vi ikke i Markens. Vi har også en forslagskasse slik at kundene kan foreslå varer som de ønsker at vi tar inn.

Økt storhandel

Den nye butikken selger mer, skal vi tro butikksjefen, selv om de fremdeles ikke har egen kundeparkering.
– Den største forskjellen er at vi har gått fra å fungere som en storkiosk, med dropp-inn-kunder som bare skulle innom for å små-handle, til at vi har blitt en fullverdig butikk med flere middagskunder som handler med handlevogn. Selv om vi fremdeles selger mye smått til folk som bare skal ha med seg noen småtterier på bussen, er det flere som handler for en hel uke.

Tilbakemeldingene lar ikke vente på seg.
– Kundene sier det er mer behagelig å handle her – luftig og fint, med god plass mellom hyllene. Vi som jobber her, har det også mer romslig. Selv om vi har like mange kunder, eller flere, føles det ikke som de tråkker oss på hælen her.

 

 

Back To Top