Prøvekjørt: Mazda 6e Takumi
Linjelekker prisbombe fra Mazda
Kan en sedan med bakhjulsdrift hevde seg i kampen om kundene i Norge hvor «alle» skal ha SUV som trekker på alle fire?
Det blir spennende å se, så følg med.
Med en introduksjonspris fra godt under 400 000 kroner for en nesten fem meter lang sedan som ser ut som en limousin til en million, godt fylt med utstyr og akseptabel rekkevidde, blir vi ikke forbauset om dette blir suksess for Mazda.

Mazda 6e kommer med to batteristørrelser på enten 80 kWh eller et mindre på 68,8 kWh, det skal gi WLTP rekkevidde på henholdsvis 552 og 479 km. Størst interesse er det for utgaven med minste batteripakke og det har sammenheng med at den hurtiglader raskere (165 kW som gir 10-80% på 25 minutter) enn versjonen med største batteri som har oppgitt beskjedne 90kW som ladehastighet. Sistnevnte vil nok da ha størst appell til de som stort sett lader hjemme. Oppgitt forbruk er på 16,6 kWh/100 km etter WLTP kombinert. Vi havnet på 15,1 kWh etter en to-timers kjøretur på varierte veier, inkludert en del på motorvei.
Premium
Demobilen vi fikk disponere et par timer hos Mobile i Sørlandsparken hadde minste batteri og utstyrsgrad Takumi som er hakket under Takumi Plus. Begge utgavene fremstår som velutstyrte, med blant annet glasstak, forskjellen på de to er at Plus har elektrisk sjalusi til glasstaket og nappaskinn i setene i stedet for kunstskinn. Prisforskjellen på Takumi og Takumi Plus er rundt 20 000 kroner og demobilen havner da på 412 000 kroner inkludert metallic lakk og vinterhjul.
Bak rattet opplever vi stor grad av premiumfølelse, her er hardplasten borte og erstattet med aluminium og stofflige overflater som kjennes gode å ta på. Et tykt ratt med flat bunn i kunstskinn bidrar til positiv kjørefølelse og de elektrisk justerbare forsetene gir høy grad av komfort. De er utstyrt med varme og ventilasjon.
Stemmestyring
En 14,6 tommers berøringsskjerm dominerer på dashbordet, supplert av førerdisplay på 10,2 tommer. Et konfigurerbart Head Up Display projisert på frontruta er også med. Vi savner fysiske knappet til klima anlegget, det meste av valg foretas på skjermen eller med knapper på rattet. Stemmestyring med norsk tale er også på plass, og ikke nok med det, gestikuleringskontroll a’la BMW finnes også. Det gjør det mulig å betjene lyd og telefon og en del annet med håndbevegelser. Om det er nyttig kan nok diskuteres, men noen lar seg nok fascinere.
Med lengde på nesten fem meter og akselavstand strukket til 289 cm blir det god plass til de som henvises til baksetet. Flatt golv hjelper også, og man får litt limousinfølelse. For de med lange ben kan nok setehøyden oppleves å være noe lav slik at lårstøtten ikke er helt på topp.
Kjøremessig oppleves nykommeren som trygg og stabil på motorvei. Det meste vi kan komme på av førerassistanse er på plass, som adaptiv cruisekontroll og filholder. Med gunstig vektfordeling foran/bak på 47/53 så oppleves den som agil og forutsigbar også når svingene kommer tett, som på turen vi tok gjennom Høvåg.
Bakkestart bestått
258 hestekrefter og 320 Nm gir greit kraftoverskudd til all vanlig kjøring, uten at det oppleves hysterisk på noe vis. Bakkestarttesten bestod den med glans selv om stemmen i dashbordet var skeptisk: -Bakken er for bratt, påstod hun, men der tok hun feil… Det er mulig å koble ut ESP hvis man strever med å komme seg opp, men det var faktisk ikke nødvendig. Så vi ble imponert over at en bakhjulstrekker kan kravle seg opp så enkelt. Vi tenker da at kjøring på krevende vinterføre bør gå greit med gode dekk.
Linjelekker prisbombe satt vi som tittel, og her er kanskje de to viktigste argumentene for å velge Mazda 6e. Design er viktig for mange, og her har Mazda gjort en god jobb i sitt designstudio med å skape en slank sedan som man lett kan tro koster det dobbelte. Skjønt sedan, den har stor bakluke der bakvinduet følger med når luka løftes opp. Da er det vel mer korrekt å kalle den hatchback. Det gir god tilgang til bagasjerommet som rommer 330 liter. Det er ikke imponerende mye til å være en såpass stor bil, men det utvides til over 1000 liter ved å legge ned seteryggen bak. En frunk foran på 72 liter gir plass til ladekabler og annet. Tre isofix fester er med.
Den trekker henger på opptil 1500 kilo, noe som kan være avgjørende for mange. Vi registrerer at demobilen hos Mobile får kjørt seg, så interessen for nykommeren er påtagelig.
Fakta:
- Pris fra 375 300,- (intropris) Pris prøvd bil: 412 000,- inkl metallic og vinterhjul.
- Motor: elektrisk, 258 hk, 320Nm.
- Drivlinje: 1A, bakhjulsdrift
- 0-100 km/t: 7,6 sekunder
- Toppfart: 175 km/t.
- Batteri: 68,8 kWt
- Lading DC: 165 kW (10-80% på 25 min)
- Strømforbruk: 16.6 kWh/100 km kombinert WLTP. Testforbruk: 15,1 kWh/100 km.
- Rekkevidde: 479 km WLTP
- Dimensjoner (L/B/H): 492/215/148cm.
- Akselavstand: 289 cm
- Bakkeklaring: 12 cm
- Bagasjerom: 330/1074 liter + frunk 72 liter.
- Egenvekt: 1962 kilo.
- Totalvekt: 2387 kilo.
- Tilhengervekt: 1500 kilo




