skip to Main Content

Prøvekjørt: Volkswagen Golf Style eHybrid

Siste Golf ut?

Fakta:
  • Pris fra 435 600,-. Prøvd utgave: 457 500,-.
  • Motor: 1395 ccm, R4, turbo, 150 hk + elmotor 116 hk.
  • Systemeffekt: 204 hk/350 Nm
  • Drivlinje: 6A, forhjulsdrift
  • 0-100 km/t: 7,4 sek
  • Toppfart: 224 km/t
  • Forbruk fabrikktall: 0,09 l/mil
  • Elektrisk rekkevidde WLTP: 71 km
  • Dimensjoner (L/B/H): 428/179/149 cm
  • Akselavstand: 262 cm
  • Egenvekt: 1515 kg
  • Tilhengervekt: 1500 kg
  • Bagasjerom: 273-1129 L

Golf har vært en formidabel suksess for VW med over 30 millioner solgte biler siden lanseringen for 47 år siden. Åttende generasjon må finne seg i å leve i skyggen av helelektriske ID.3 og ID.4, i alle fall i Norge.

 

Siste utgave av Golf kommer både som mild hybrid, plug-in hybrid og som GTI-versjoner for entusiastene.  Vi har sett nærmere på den ene av to plug-in-modeller, Golf Style e-hybrid. Mange husker nok plug-in-hybriden GTE som kom i 2015 og som solgte bra – et aktuelt alternativ til den hel-elektriske e-Golfen som delte plattform med bensinutgaven. Slikt blir det gjerne noen kompromisser av. Rekkevidden var også begrenset. Med GTE var rekkeviddeangsten effektivt kurert, og den kunne i tillegg by på rene GT-ytelser. Med avgiftsfritak ble den dessuten prisgunstig. (Artikkelen fortsetter under bildet).

INNBYDENDE: Førermiljøet i Golf e-Hybrid hinter om premium. Gode seter og skarpe skjermer trekker opp.

Øker spenningsnivået

Dagens utgave er en videreføring av GTE fra 2015, med samme motor og drivverk, men med opptil 40 prosent lengre rekkevidde på strøm enn forgjengeren, noe som skal rekke til drøye sju mil før batteriet er tømt.

Det fikk vi ikke testet, men etter vår testtur på 10,8 mil som startet med under halvfullt batteri, endte vi med et gjennomsnittsforbruk på 0,43 l/mil på varierte veier og uten å gå aktivt inn for sparekjøring.  Det er gunstig. Som vi har påpekt før er plug-in-hybrider litt «pose og sekk». Du kjører på strøm i hverdagen og har bensin på tanken til de lange utfluktene. For dem som er flittige med å lade, kan besøk på tappestasjonen bli en sjelden foreteelse.

Demobilen fra Gumpen Auto Vest var lastet med tilleggsutstyr for 27 400 kroner og koster 457 500 kroner. Da er en transportpakke med blant annet ryggekamera og hengerfeste inkludert, samt tonede vinduer bak. Bilen er for øvrig bra utstyrt fra «bunnen av» med blant annet adaptiv cruise, city nødbrems med fotgjengeroppdagelse, skiltleser, filholder, 3-sone klima og P-sensorer foran/bak samt elektriske forseter. Det hele er toppet med stilige interiørlys som bidrar med atmosfære via 10 valgfrie farger. (Artikkelen fortsetter under bildet).

SMAK OG BEHAG: Førerdisplayet kan konfigureres etter sjåførens ønske og det meste av informasjon kan hentes frem med knapper på rattet.

Elegant og påkostet

Det første som slår oss i det vi tar plass bak rattet, er at her er mye annerledes enn i ID.4 som vi nylig har kjørt. Mens ID sitt interiør er minimalistisk og enkelt i uttrykket, virker Golfen mer påkostet og trekker mer i en konservativ retning. Et eksempel er førerdisplayet som i Golfen kan konfigureres for å vise forskjellig informasjon via trykknapper på rattet. I ID.4 (og ID.3) er det kun basis informasjon som vises. Pekeskjermen i midten har den imidlertid felles med ID, dermed er det meste av funksjoner skjermbasert. Et lite betjeningspanel under skjermen har direkteknapper for tilgang til klima, kjøreprogram og assistentstøttesystemer, og takk for det. Å lete på skjermen etter temperaturvelger er ikke å anbefale under kjøring. Glidebrytere av touch-type for å regulere volum og annet, er kanskje elegant, men vi hadde likevel foretrukket vanlige knotter. (Artikkelen fortsetter under bildet).

ROMSLIG: Både benplass og takhøyde holder godt for voksne i baksetet.

Kjøreglad

Elektriske seter kledd i alcantara er standard. De gir god støtte og føles komfortable. Førersetet er dessuten forsynt med forlengbar sittepute, noe de med lange ben vil sette pris på. Golf er kjent som en kjøreglad bil, og åttende generasjon gjør så visst ikke skam på ryktet. Den fremstår som komfortabel når kjøreinnstilling «Comfort» er valgt, og den har rikelig med krefter i «Sport».  Gjennom alle svingene i Høvåg kunne vi glede oss over sikkert veigrep på den våte asfalten. Golfen opplever vi som mer involverende å kjøre enn ID.4 som med sin SUV-form bygger i høyden, noe som ikke kan kamufleres bort. (Artikkelen fortsetter under bildet).

BESKJEDENT: Hovedbatteriet stjeler en del av volumet i bagasjerommet som er på 273 liter. Pluss for skiluke. Eget rom for ladekabel mangler, Men hvem bryr seg om om å ta med den når det er bensin på tanken?

Overbevisende i bratta

Nå var det en ting vi var spent på: Ville den bestå bakkestart-testen i vår bratte grusbakke? Det gjorde den, med glans, faktisk. Det er det ikke alle biler som gjør, som mangler 4-hjulstrekk. Golf leveres ikke med trekk på alle fire, her er det forhjulstrekk som gjelder. Det savnet vi altså ikke. Vi tror de som satser på denne kan gå vinteren rimelig trygt i møte når bilen er skodd med gode vinterdekk.

Plassforholdene i kupeen er gode, størrelsen tatt i betraktning. Undertegnede som måler 1,76 hadde god plass til bena når jeg satt bak førersetet som var justert for meg, og avstanden til taket er også godkjent.  Det som kan bli akilleshælen i hybridgolfen er bagasjerommet. Det rommer 273 liter, noe som fort kan bli i minste laget når familien skal dra på ferie og alle seter er i bruk. Med nedslåtte bakseter rommer det inntil 1129 liter. Maks hengervekt er 1500 kilo, tilstrekkelig til å trekke en middels stor campingvogn. (Artikkelen fortsetter under bildet).

EKSKLUSIVT: Elektriske alcantara-seter som klemmer på de rette stedene, hører med.

GTE-versjon

Golf plug-in hybrid leveres også som GTE eHybrid med samme bensinmotor men hvor den elektriske motoren har fått en vitamininnsprøytning, noe som resulterer i samlet ytelse på 245 hestekrefter. Sammen med litt GTI-detaljer utvendig og innvendig fremstår den litt tøffere enn bilen vi har prøvd. Den koster om lag 45 000 kroner ekstra. Vi mener at du heller kan bruke de pengene på nyttig ekstrautstyr på Style-utgaven, da den vil oppleves sprek nok for de aller fleste, vil vi tro.

Vi synes alt i alt at Golf eHybrid fører arven videre på en overbevisende måte. Likevel er det et spørsmål om tiden er i ferd med å renne ut for en snart 50 år gammel Golf turnering som ikke har manglet på suksesser, da sett i lys av Golf ikke lenger tilbys i hel elektrisk versjon. Her er det ID som regjerer på tronen.

KJENTE LINJER: Skrått bakfra er det tydelig Golf-preg som vi kjenner fra før.

 

Sorry. No data so far.

Back To Top