Salgsfest hos Kroken
En sommer er over hos Kroken Caravan i Sørlandsparken hvor et stort antall bobiler og campingvogner har rullet ut av lokalene sammen med nye eiere.
– Vi har all grunn til å si oss fornøyd med sommeren. Vi har fått redusert lageret av både biler og vogner, og kundene har fått nyte godt av rause prisavslag, forteller daglig leder Halvor Barikmo.
– Det handler egentlig om en stor ryddesjau som har pågått i halvannet år der vi har klart å redusere lagerbeholdningen fra 150 enheter til 45, altså to tredjedeler. Det har i sin tur spart oss for flere hundretusen kroner i renteutgifter i måneden, påpeker han og minner om at rentenivået firedoblet seg i perioden.
Tøft etter korona
Bobiler og vogner er kapitalvarer og kan fort bli en stor belastning om lageret er fylt opp med overliggere fra år til år.
– Helst bør vi selge modellene inneværende år, eller i alle fall året etter, ellers blir det fort tap for oss.
Halvor tenker tilbake på hvordan markedet kollapset etter tiden med korona.
– «Alle» skulle handle når de ikke kunne reise utenlands. Plutselig var norgesferie eneste alternativ, og hva er mer passende enn campingferie da? Alle i bransjen handlet inn det de kunne, men så ble det nærmest bråstopp da ting var tilbake til normalen, og lagrene var fulle av overliggere.
Halvor tiltrådte som daglig leder da det var som verst etter korona, og etter å ha fått en oversikt over situasjonen, var det bare å brette opp ermene og sette i gang med å rydde.
– Vi har altså lykkes. For kundene har det vært en fest med store prisavslag, mens det rett nok har vært kostbart for oss med veldig små marginerr i det korte perspektivet, men sunt og rett i det lange, understreker han.
Caravanmesse i Düsseldorf
Nå kan han og kollegaene puste litt lettere når de ser ut av vinduet på en nesten tom gårdsplass som for ikke så lenge siden var «studd» med biler og vogner.
– Nå kan vi gå videre med blanke ark, og erfaringer fra Düsseldorf hvor den årlige caravanmessen finner sted. Det er stort format over den messen. Det tar gjerne to dager bare å komme gjennom alle utstillingshallene. Nå handler det om å fylle opp tomrommet etter salgsbonanzaen i sommer, smiler Halvor.
At Sebastian Fuhrmann kom inn som selger i vinter har vært en suksess;
– Sebastian er full av entusiasme og godt humør, det merker kundene. Han har gjort en kjempejobb, og nå føler jeg at vi er der vi skal være med hensyn til bemanning på selger-siden, der Håvard Nuland er salgssjef og jeg er med på salg så langt jeg kan ved siden av det administrative som ligger til daglig leder.
Tiden fra påske til ut juli er høysesong i caravanbransjen hvor 70 prosent av omsetningen finner sted. Det har de altså til fulle fått merke hos Kroken. Nå blir det litt roligere dager, men stadig er det kunder innom som kanskje tenker å bytte inn til noe nytt, enten det er vogn eller bobil. Det er fremdeles et greit utvalg biler og vogner, selv etter salgsfesten i sommer.



