skip to Main Content
Kompakt og selvsikker: Fronten formelig roper «her kommer jeg» med sin markante grill med skarpe vinkler. Legg merke til kjørelysene som har form som pilspisser.

Første Lexus med stikkontakt

08Lexus UX 300e:

Lexus forbinder nok de fleste med selvladende hybridbiler med et anstrøk av luksus. Nå er helelektriske UX 300e kommet til forhandler. Premiumfølelsen er intakt mens rekkevidden er på det jevne.

Dermed er UX 300e første helelektriske modell fra Toyota-konsernet. Lexus er Toyota sitt modellprogram i luksussegmentet.

Det innebærer at UX 300e bygger på velkjent Toyota-arkitektur med TNGA-plattformen i bunn (Toyota New Global Architecture). Den er altså ikke konstruert fra bunnen av som ren elbil, uten at vi kan se at det skal ha noen negative utslag. Nykommeren er lett å like, kunne vi kort oppsummere etter drøye to timer bak rattet i demobilen, en Luxury-versjon til 465 000 kroner, hvilket er høyeste av tre utstyrsgrader. Innstegsmodellen, Comfort, starter på 379 000 kroner.

Rekkevidde på det jevne
Hvor langt går den, er gjerne det første kunder spør om hos forhandleren. Rekkeviddeangst kureres best med solid kjørelengde og mulighet for lynrask lading. Nykommeren briljerer ikke i noen av disiplinene, men ligger mer på det jevne blant konkurrentene. Drøyt 300 km etter WLTP-standarden er ikke klasseledende, men antagelig greit nok for mange, i alle fall for å få hverdagen til å gå opp. Med AC-lading tar det i overkant av åtte timer å lade fra 0-100 prosent, mens maks fart med DC er 50 minutter fra 0-80 prosent. Rent praktisk betyr det at den lades opp i løpet av natten hjemme, mens det på langtur kan være greit å legge inn middagspause underveis. En kort kaffestopp blir i korteste laget.

Konservativt oppsett
Vi har tidligere kjørt UX 250 hybrid som 300e bygger på, og vi kjenner oss lett igjen i det vi tar plass bak rattet. Her er det premium både med hensyn til komfort og eksklusive materialer. Elektrisk justering av sete og ratt gjør det enkelt å finne en god sittestilling med god oversikt og med alle knapper og hendler innen rekkevidde. Apropos det siste; her er Lexus litt konservative i forhold til mange konkurrenter, med fysiske knapper både til klimaanlegg og andre mye brukte funksjoner. Det applauderer vi. Samtidig kjenner vi igjen den velkjente touch-paden i midtkonsollen til å navigere på multimediaskjermen. Kanskje ikke helt optimalt, men vi tror det blir en vanesak etter en tids bruk.

Stillhet og komfort
Støy fra dekk og vindsus merkes gjerne ekstra i en elbil som ikke har motorstøy. I Lexus’en er det tyst, enten vi kjører i byen eller på motorvei. Dermed ligger det til rette for å nyte musikken fra de 13 høyttalerne i Mark Levinson lydanlegget, som er standard i Luxury utgaven. Vi stilte inn på NRK Jazz og fikk en musikalsk opplevelse som om vi skulle være til stede i konsertsalen. Kjøremessig er det lagt mest vekt på komfort fremfor det sportslige. Den går stabilt og styringen er lett og presis. Avfjæringen sluker effektivt ujevnheter på hullete grusvei slik at komforten ivaretas også her. Gjennom svingene i Høvåg opplever vi et lavt tyngdepunkt takket være batteriets plassering i gulvet, gir god balanse i bilen. Litt vel fintfølende bremsepedal, men det er en vanesak. Spaker på rattet gir mulighet for å regenerere og dermed bremse i nedoverbakker og inn mot kryss. Vi synes imidlertid det var lite motstand å spore ved å bruke disse.

Elektrisk kjøreopplevelse
Kjøreoppsettet tilbyr «Eco», «Normal» og «Sport» slik vi finner i mange biler i dag. «Normal» gir tilgang til krefter i overflod til hverdags. For å toppe opplevelsen velger du «Sport», da er samtlige 204 hester i stallen med på moroa. Det merkes, selvsagt mest fra stillestående, det umiddelbare momentet som kjennetegner elbiler, kommer momentant, men også fra 90-100 km/t er det bra drag videre oppover, så her er det bare å koble inn fornuften og roe ned. Toppfarten er oppgitt til 160 km/t. «Eco» er spareblusset som kan velges om rekkeviddeangsten slår inn, men faktisk fungerer det greit nok til vanlig kjøring i hverdagen. UX 300e er en kompakt SUV som strekker seg 4,5 meter i lengde. Plassen i forsetene er raus, mens de som henvises til baksetet nok sliter litt med benplassen om forsetene er justert for voksne med «normal» høyde. Takhøyden er grei, og sittekomforten ellers, er god.

Bagasjerommet sluker 367 liter, det er faktisk 47 liter mer enn hybridutgaven, som fikk ganske mye kritikk på grunn av begrenset plass bak. Egentlig burde det vært motsatt siden elbilen har mye større batteri enn hybriden. Forklaringen ligger i at hybriden trekker på alle fire, mens elbilen har forhjulstrekk. Der ligger plassbesparelsen.

Omfattende utstyrspakke
Listen over standardutstyr er omfattende allerede fra laveste utstyrsnivå. Topputgaven, Luxury, kan skilte med ting som head-up-display, Mark Levinson lyd, ryggekamera og p-sensorer, nøkkelfri adgang og start, skinn, trådløs lader samt en omfattende sikkerhetspakke, Lexus Safety System+. Denne er på plass i alle tre utstyrsversjoner. En ekstrapakke bestående av 18 tommere, soltak og mørke ruter bak er tilgjengelig for de to øverste versjonene til 17 600 kroner.

Lexus er kjent for å ha de mest fornøyde kundene flere år på rad ifølge Auto Index sin store spørreundersøkelse, så her må Lexus og forhandlernettet ha gjort mye riktig. At de nå kan føye til en helelektrisk bil i modellprogrammet vil neppe legge noen demper på suksessen.

 

Stilig: Baklysene er trukket i stripe tvers over bakluka og gir bilen særpreg. Kraftige hjulbuer hinter om at det er en SUV vi har med å gjøre selv om den mangler firehjulstrekk og mulighet for hengerfeste.

 

Trivselsplassen: Her tilbringer vi gjerne mange timer bak rattet. Det er komfort på høyt nivå med myke overflater, mye skinn og logisk betjening med fysiske knapper.

 

Begrenset: Ikke all verdens med beinplass for voksne i baksetet. Sittekomforten ellers er god og takhøyden tilstrekkelig for de fleste.
Trivselsplassen: Her tilbringer vi gjerne mange timer bak rattet. Det er komfort på høyt nivå med myke overflater, mye skinn og logisk betjening med fysiske knapper.

Sorry. No data so far.

Back To Top