skip to Main Content

Bavaria med formidabel økning i bilsalget

Med en salgsøkning på 35.4 prosent, ble BMW det tredje mest solgte bilmerket i Arendal i fjor. Bavaria Arendal klarte i 2016 det svært få andre premiumforhandlere har klart, nemlig å bli blant de tre mest solgte bilmerkene i sitt distrikt.

– Fjoråret var et meget godt år, sier en godt fornøyd Stig Kvade, daglig leder ved Bavaria Arendal.

I 2016 skrev Kvade og hans medarbeidere 195 nybilkontrakter og 283 brukte biler. Med et samlet salg på 478 biler, ble fjoråret et solid rekordår. Bavaria Arendal endte ut som den forhandleren som kunne skilte med den største salgsøkningen i fjor.

Mange årsaker
BMW regnes sammen med Audi og Mercedes-Benz som premiummerkene i Norge. Det hører så absolutt til sjeldenhetene at en forhandler av et premiummerke ender ut som det tredje mest solgte bilmerket i sitt distrikt.

Stig Kvade peker på en rekke årsaker bak den gode salgsutviklingen. Ett er at BMW har lansert flere hybridmodeller og el-biler som har slått svært godt an. Spesielt gjelder dette den nye i3, en modell som Kvade og staben solgte 63 enheter av i fjor.

– BMW 225 XE med firehjulstrekk er en modell som mange vil ha, avgiftssystemet og kravet om miljøvennlige biler tatt i betraktning. Det å få en i3 som er en elektrisk drevet bil, med lang rekkevidde, er noe som har appellert til mange, sier han.

Populært med SUV
Et annet forhold er at stadig flere velger å gå til anskaffelse av en SUV (Sport Utility Vehicle), og når kunden først vil ha en ny SUV, velger Ola og Kari kvalitet.

– Vi vant den kalde krigen i fjor. BMW er det bilmerket som kunne skilte med den største økningen i SUV-salget, sier Kvade. I fjor solgte Bavaria Arendal 52 nye SUV, en økning på 27 prosent i forhold til 2015.

– Mange ønsker å ha en bil hvor fører og passasjer sitter høyt. Vi tror trenden med at stadig flere vil velge en SUV når man kjøper sin neste nybil vil fortsette. Det tyder alle kundeundersøkelser på, sier han.

Unik kjøreglede
En tredje årsake bak den gode salgsutviklingen, er ifølge Kvade at stadig flere har fått med seg at BMWs biler representerer en unik kjøreglede.

– I biltest etter biltest konkluderer biljournalistene med at «BMW er best på kjøreglede». Konklusjonene i biltestene er noe publikum så absolutt legger merke til. Inntrykket vårt er at publikum velger å betale litt ekstra for å få en bil med høy kvalitet, fremholder Kvade.

Et fjerde forhold som Kvade peker på, er at BMW har utviklet modeller som appellerer til nye kundegrupper. Han sier BMW gjerne har vært et bilmerke som mange i aldersgruppen 35-40+ har valgt å kjøpe.

– Nye i3 har ført til at mange unge, kvinner og par i etableringsfasen har valgt å kjøpe nettopp denne bilen, sier han.

Vil passere 200 nybiler i 2017
Stig Kvade er optimist med tanke på 2107.

– Det kommer en rekke nye modeller i tiden som kommer, modeller som ytterligere vil være med å bygge opp under BMW som merke, sier han.

– Vi jobber for å passere den magiske grensen på 200 nye BMW i 2017, og 500 biler totalt, sier Kvade.

Porsche
Bavaria Arendal er også Porscheforhandler i et distrikt som strekker seg fra Grenland i nordøst til og med Flekkefjord i sørvest. Siden Bavaria Arendal ble Porscheforhandler i 2013 har salget økt betydelig.

– Det har betydd mye at terskelen for å kjøpe Porsche er lavere nå, så salget har økt bra. I tillegg har Porsche-klubben her i distriktet gjort en flott jobb med å promotere og informere om merket. Målet vårt er at Porsche skal ha en markedsandel på 0,5. I fjor endte vi ut med en markedsandel på tett på 0,8 prosent. Vi er godt fornøyd med resultatet slik modellutvalget er nå. Når vi får de nye Porschemodellene som er i komminga, vil det bidra til et fortsatt høyt volum, sier Stig Kvade.

Back To Top