
Bussene må kunne stoppe midt i byen!
Det har vært mange reaksjoner på Arbeiderpartiet og posisjonens ønske om å gjøre Arendal sentrum bilfritt.
Så får jo tiden vise hva de egentlig legger i dette begrepet og hvordan kjøremønstrene i byen etter hvert vil bli. Foreløpig synes det bare å være konkrete planer om å gjøre Jaktekaia om fra parkering til grøntområde.
I forarbeidene til posisjonens mål om å gjøre byen bilfri, har fagfolk også ytret ønsker om en mer effektiv og bedret kollektivtrafikk. Agderposten hadde for et par uker siden et førstesideoppslag om at man ønsker å flytte taxier og busser til Barbu.
Dette er jeg sterkt imot! Bussene hører hjemme midt i byen!
En effektivisering av kollektivtrafikken er vel og bra, men å ønske å fjerne den fra gatene i byen er et stort feilspor. For meg blir det å flytte denne trafikken bort fra det innerste sentrum det samme som å bryte hovedintensjonene i gatebruksplanen om å skape mer folkeliv i byens gater. For det skapes mye folkeliv og handel innenfor passasjerenes vente- og transittid.
Byens store utfordring de siste tiårene har vært at flere og flere ikke behøver å reise til sentrum for å fa tak i det de ønsker å handle. Det vil derfor heller ikke være gunstig for byen at folk ikke trenger å bevege seg inn i sentrum for å bytte buss, vente på buss eller når de skal oppsøke noe i ytterkanten av byen. Vi er heller ikke tjent med at skoleelever og yrkesaktive trekkes til utsiden av byen før de reiser hjem for ettermiddagen.
Jeg frykter at posisjonens generelle ønske om å skape landets første bilfrie by vil gå på bekostning av handel og folkeliv i byen.
Vi ønsker selvfølgelig å ferdes i attraktive bymiljø med mye grønt og fint rundt oss, men dette er ikke alltid ensbetydende med livlig handel. I iveren etter å lage den ideelle grønne by, må man ikke glemme realitetene. En ting er hva folk ønsker, noe annet er hvordan de blir ledet.
Mine innvendinger mot en bussfri by baserer seg vel så mye på rollen som butikkdriver som bystyrepolitiker. Jeg ser daglig i hvilken grad kollektivtrafikken genererer folkestrømmer i byens gater, og skaper møteplasser og handel.
Overganger og ventetid skaper faktisk stor aktivitet. Transittplassene i Peder Thomassensgate, ved «Kloa» i Vestregate og ved AMFIs inngang ved Vesterveien er faktisk to av de største møteplassene i byen. Busspassasjerene er viktige for byens kafeer og kiosker som for eksempel McDonalds, Subway og Narvesen.
Det er stor politisk enighet om at det skal bygges mange boliger i og rundt Arendal sentrum. I tillegg må vi legge til rette for at folk fraktes helt inn i sentrum. Jeg håper derfor at det vil bli politisk enighet om at bussene hører hjemme midt i sentrum. Vi må gi klare signaler til fagfolk at vi støtter en effektiv kollektivtrafikk så lenge den tar utgangspunkt i byens sentrum!
Busser er store kjøretøy i byens relativt trange gater, men det er nettopp størrelsene på dem som frakter mange til byens sentrum. Gatebruksplanen må derfor bygges opp rundt kollektivtrafikken. Noen tror at det er plystrende syklister som skal snu handelsutviklingen i byen. Så enkelt er det ikke!
Roar Gundersen
Bystyret (H)