Ny trend i næringslivet: Ansetter bærekraftsansvarlig
Etisk handel og bærekraft er mer enn bare fyndord i festtaler og reklametekst. Kristiansandsbedriften Norwegian Concept er et av mange firma som ansetter bærekraftansvarlig.
Norske bedrifter begynner å skjønne at de ikke kan ignorere deres samfunnsansvar hva gjelder klimaavtrykk og arbeideres rettigheter. Forbrukerne begynner å etterlyse varer uten palmeolje og mikroplast, og virkeligheten er hard mot dem som utnytter arbeidere i den tredje verden. I mai trådte Silje Skullerud og Marte Ellingsen Tyldum inn i nyopprettede stillinger som direktører for bærekraft i Kongsberg Gruppen, henholdsvis Kongsberg Defence & Aerospace og Kongsberg Maritime.
Satsningsområde
Helene Drange (26) blir bærekraftsansvarlig for fritidstøyprodusenten Norwegian Concept. Med Helene som fulltidsansatt, satser nå kristiansandsbedriften for alvor på bærekraft.
Siden oppstart i 2006, har Norwegian Concept hatt som mål for øyet å fokusere på bærekraft. Tross at tekstilbransjen ikke anses som en miljøvennlig bransje, ønsker selskapet å ta sin del av samfunnsansvaret og ansetter nå 26-år gamle Helene Drange fra Kristiansand som skal vie sin fulle oppmerksomhet til bærekraft. Tom Erik Mykjåland, daglig leder i Norwegian Concept er svært fornøyd med ansettelsen:
– Det er ingen tvil om at vi er i en bransje med et stort klimaavtrykk. Det er derfor bærekraft er en så viktig del av vår strategi, og som gjorde at vi ønsket å finne en kandidat dedikert til bærekraftsrollen på fulltid. Å få et fremadstormende talent innen bærekraft og nytenkning som Helene med på laget, er jeg sikker på vil styrke vårt arbeid betydelig. Jeg ser frem til å få til mye spennende sammen fremover, sier han.
Vil utgjøre en forskjell
Som utdannet siviløkonom og erfaring med bærekraft fra et traineeprogram i veibransjen og innen fornybar energi, er Helene Drange klar for å ta fatt på arbeidsoppgavene i Norwegian Concept. Helene tar også med seg erfaringer fra et opphold som frivillig i Kambodsja, hvor hun var tett på tekstilbransjen. Nå håper Helene at hun kan være med å utgjøre en forskjell i klesindustrien på hjemmebane.
– Tekstilbransjen har dessverre mange skyggesider, og for min del var det en skikkelig tankevekker å få se dette på nært hold. Jeg skjønte da at jeg vil utgjøre en forskjell i arbeidet mitt innen bærekraft, og da var stillingen i Norwegian Concept en mulighet jeg ville gripe med begge hender. Ikke minst er det utrolig gøy å få jobbe i en sørlandsbedrift i hjertet av hjembyen, forteller Drange.
I vekst
Norwegian Concept AS har designet og utviklet tur-, fritids- og barneklær siden 2006 gjennom merkene Twentyfour og Gullkorn Design. I dag teller Norwegian Concept AS 38 ansatte i Norge, med hovedkontor og showroom i Kristiansand, samt et showroom i Oslo. De er også medlemmer av Etisk Handel Norge og RISE.
De siste fem årene har Norwegian Concept tatt det norske turmarkedet med storm, og 2020 var nok et rekordår for selskapet som kan se tilbake på en 9,5 prosent vekst. Hittil i år, peker de på en imponerende vekst på 55 prosent.