fbpx
skip to Main Content
FUTURISTISK: Ioniq 5 minner mest om en konseptbil – en fremtidsvy. Skarpe vinkler og oppsiktsvekkende lysdesign gjør at den skiller seg ut i mengden. Felgene følger opp. Samtidig er den en typisk crossover-SUV som gir høy sittestilling og bakkeklaring på 16 cm.

Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5:

Klasseledende fra Hyundai

Etterlengtede Hyundai Ioniq 5 vil neppe skuffe de som har skrevet kontrakt på kjøp. Lang rekkevidde, lynrask lading og romslig kupé gjør crossover-SUV’en med det futuristiske designet lett å like.

 

Design, ja, neppe noen vil stille seg likegyldig til linjene og uttrykket til den elektriske nykommeren fra Korea. Det er lett å tenke at dette er en konseptbil når man ser den første gang, noe som kanskje kommer i produksjon om noen år, men bilen er altså lys levende iblant oss i dag, og ikke rent få av dem har allerede rullet ut fra Mobile sitt bilvarehus i Sørlandsparken.

To timer var det vi fikk til disposisjon sammen med den ene av to demobiler. De to bilene ruller stort sett hele tiden, så interessen er stor og stemningen tilsvarende høy blant selgerne hos Mobile.

Da vi fotograferte bilen ved bobilparkeringen på Kokkenes i Lillesand, ble vi straks omringet av nysgjerrige turister som lurte på hva dette var for en fremtoning. «Kan den trekke henger?» «Er det 4-hjulstrekk?» «Hvor langt går den?» «Hva koster den?» Disse var blant spørsmålene som haglet over oss på bryggekanten. Da er det greit å kunne gi svar av den positive sorten.

På vei mot premium

Ja, den trekker henger, opp til 1600 kilo (oi, ferie med campingvogn på slep neste år..?) Ja, den trekker på alle fire og den går fint 46 mil om sommeren. Prisen? Den bikker så vidt halvmillionen, ferdig utstyrt. Det vil i Hyundai-sammenheng innebære at her skal du ikke savne mye. Vi har tidligere skrevet at Hyundai har tatt noen kvantesprang oppover stigen når det kommer til opplevd kvalitet da vi prøvekjørte Santa Fe på forsommeren. Ioniq 5 følger fint opp og bekrefter ytterligere at Hyundai holder stø kurs mot premium nivå. Elektriske justerbare forseter i skinn hvorav førersetet er utstyrt med minne, gjør det lett å finne seg til rette bak rattet som selvsagt kan justeres i alle retninger. Lyden av stillhet er påtrengende i det vi trykker på startknappen og glir uanstrengt ut gjennom rundkjøringene i Sørlandsparken og ut på motorveien til Lillesand.

Selvkjørende på nivå 2

Oi, her går det visst litt for fort… Stillheten og den uanstrengte akselerasjonen gjør at vi blir ganske så fartsblinde i 100-sona samtidig som bilen styrer stabilt og presist, og inngir trygghet. Ioniq 5 er selvkjørende på nivå 2 hvilket blant annet innebærer adaptiv cruise-kontroll og filholderassistanse. Slipper vi rattet, går det av seg selv, inntil vil blir vennlig minnet om å holde hendene på rattet. Skiltleser som kan kobles mot cruisekontrollen gjør det mulig å la bilen passe på at vi holder oss på rett side av fartsgrensen. På vår sedvanlige testrute gjennom Høvåg, opplevde vi at filholderen av og til grep vel aggressivt inn slik at det opplevdes ubehagelig. Heldigvis kan den kobles ut.

Med til sammen 306 hestekrefter fra de to elmotorene på hver sin aksel, er det overflod av krefter. Null til 100 på litt over fem sekunder sier sitt. Likevel er det ikke merkelappen «Sportslig» vi vil klistre på bilen. Vi snakker om en forholdsvis høyreist SUV som veier to tonn. Dermed blir den litt «tung i sessen» når svingene kommer tett. Stabil er den, antagelig mye takket være lang akselavstand på tre meter og lavt tyngdepunkt ved at hovedbatteriet er plassert i bunnen av bilen.

Fjæringen er vel avstemt, noe vi fikk erfare på en hullete grusvei – litt flyvende teppe-opplevelse, faktisk. Bakkestartprøven i den bratte grusbakken vår gikk for seg helt uten hjulspinn. Vinter med snø og slaps kan bare komme. Det er en egen innstilling for «Snow» i kjøreprogrammet, kanskje greit å ha når siste ubrøyta kneik opp til hytta på vinterfjellet skal forseres. Ellers er det de vanlige valgene, «Normal», «Eco» og «Sport». Det er i sistnevnte at det tar litt av om man flørter for mye med gasspedalen.

Lynlader

Regenerering i fire trinn er mulig med hendler bak rattet. I trinn fire fungerer bilen som en-pedalsbil, det vil si til full stopp når gasspedalen slippes opp, noe som fungerer greit i bykjøring. Strøm til batteriet gir det også. Hyundai opplyser at bilen er bygget på dedikert elbil-plattform (E-GMP) noe som skal gi større plass i kupeen, altså ingen klumpete batterimodul som stikker opp i bagasjerommet eller i kupeen. Dessuten skal plattformen gi lengre rekkevidde og raskere lading.

Etter hvert er det blitt slik at kjapp lading for mange er like viktig som lang rekkevidde. Her briljerer Ioniq 5 i begge disipliner. 800 volt/200 kW innebygget ladesystem skal gi 10 mil rekkevidde på fem minutter, mens lading 10-80 prosent skal gjøres unna på 18 minutter under optimale forhold. Så er det bare å håpe at det dukker opp flere lynladere langs veiene i tiden fremover. For de fleste vil uansett hjemmelading over natten være det vanlige. Med veggboks skal det ta drøye seks timer å lade opp batteriet. Med over 40 mil til disposisjon vil det nok for mange holde å lade en gang i uka eller sjeldnere for å dekke daglig kjøring.

Strømforbruket er oppgitt til 17,7 kWt/100 km. Vi endte på 16,1 kWt på vår snaue seks mil varierte prøvetur hvor vi ikke gikk aktivt inn for å spare på kreftene. Det tyder på at oppgitt fabrikktall er et nokså konservativt anslag.

Godt utstyrt

Takket være den lange akselavstanden er det romslig i kupeen, noe som særlig kommer baksetepassasjerene til gode. Her sitter man høyt med godt utsyn og det er rikelig benplass når forsetene er justert for «normale» personer. Samtidig er det fleksibelt ved at baksetet kan reguleres elektrisk 20 cm i lengderetningen for enten å prioritere benplass eller plass til bagasje.

Premium heter utgaven som selges i Norge, og da er det meste av utstyr på plass, inkludert omfattende sikkerhetspakke. Eneste tilvalg er en pakke med glasstak i kombinasjon med 20 tommer hjul (19 tommer er standard) til 25 000 kroner ekstra. Hengerfeste er også ekstrautstyr.

En utgave med trekk på bakhjulene er også tilgjengelig. Den har én, ikke to, elmotorer, og har dermed lavere effekt. Den er 30 000 kroner rimeligere. Med såpass liten prisforskjell vil vi tro at 4-hjulstrekkeren blir den mest etterspurte.

Det er neppe tvil om at Hyundai har truffet blink med Ioniq 5, noe da også interessen viser klart.

Fakta:

Pris: kr 507 400,- (demobil)
Motor: 2 elmotorer,
306 hk, 605 Nm
Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
Ytelser: 0-100 km/t: 5,2 sek Toppfart 185 km/t.
Batteri: 72,6 kWt
Forbruk: 17,7 kWt/100 km
Rekkevidde (WLTP): 460 km
Lading: 10-80%: 19,5 min (lynlader) Fra veggboks: 6 timer og 9 minutter
Dimensjoner (L/B/H): 464/189/161 cm
Bakkeklaring: 16 cm
Bagasjevolum: 527-627 liter (regulerbart baksete) + frunk 24 liter
Egenvekt: 2020 kilo
Maks henger: 1600 kilo

 

Back To Top