Eierskifte
Ford forhandler Bay Auto i Sørlandsparken blir Kverneland Bil
Eierskifter i bilbransjen er blitt en del av hverdagen. Fra nyttår er tradisjonsrike Bay Auto kommet på nye hender.
– Vi rakk 100-års jubileet med god margin i 2019 før vi ble kjøpt opp av en nesten like gammel aktør innen bransjen, fremholder Atle Myhrstad, daglig leder hos Bay – eh, unnskyld, Kverneland Bil.
Utvidet nedslagsfelt
Det er så visst ingen nykommer i bilbransjen som den lokale Ford-forhandleren i Sørlandsparken er blitt del av:
– Kverneland Bil er nesten like gammel i bilbransjen som Bay Auto, stiftet 2021, forklarer Myhrstad. Med en så stor og veletablert aktør som Kverneland er han er trygg på at overgangen vil være positiv både for ansatte og kunder.
– Nå er vi representert som Ford forhandler fra Kristiansand til Bergen slik at nedslagsfeltet vårt er betydelig utvidet. Fra før har vi jo vært Ford forhandler i Mandal, Lyngdal og Kvinesdal i tillegg til Kristiansand. Nå blir vi å finne i Sandnes, Haugesund og Bergen i tillegg. Vårt fokus er å gi et så bra tilbud til våre kunder at de skal føle seg best mulig ivaretatt uansett hvor de kommer på våre lokasjoner, enten de skal handle bil eller har behov for service og reparasjoner, fremholder Myhrstad.
Kverneland Bil er en stor aktør med flere merker i porteføljen og kan vise til en årlig omsetning på rundt 2,5 milliarder kroner og flere hundre ansatte.
– Vi blir en del av et stort konsern med de stordriftsfordeler det innebærer. Større volum på innkjøp vil gi gunstige betingelser som vi ønsker skal komme kundene våre til gode. Dessuten vil vi ble mer leveringsdyktige ved at vi kan hente inn modeller fra de andre forhandlerne om vi mangler noen hos oss, påpeker han.
– Hos oss er det Ford som gjelder, og nå gleder vi oss til at flere modeller vil bli lansert i løpet av året. Først ut er nok Ford Explorer i elektrisk utgave som vi har store forventninger til.
Fakta om Kverneland Bil:
Stiftet 31. mai 1921 av brødrene Olaus og Aadne Kverneland. Starten var forsiktig og første året var samlet omsetning to brukte biler. Først da brødrene tegnet kontrakt med Ford løsnet det. Salget tok fart med Henry Fords samlebåndsproduksjon som førte til at prisene ble redusert til en tredjedel, fra rundt 30 000 kroner til 10 000 kroner for en Ford. Samtidig var det stort behov for reparasjoner for bilene tålte ikke veldig mye og veistellet var dårlig. I dag er Ford stadig en viktig del av porteføljen hos Kverneland Bil, ved siden av en rekke andre merker.