fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Toyota bZ4X AWD Bi-Tone

Oppgradert Toyota bZ4X

Det ble en trang fødsel for Toyota sin første elbil med hjulbolter som skapte trøbbel og rekkevidde som ikke var som forventet. Nå er problemene ryddet vekk og årets utgave har fått en del nye funksjoner.

 

Inntil fire funksjoner er på plass, avhengig av utstyrsgrad. Ny varmeveksler skal gi kortere ladetid ved lave temperaturer slik at hurtiglading fra 10-80 prosent ved 0 grader nå skal kunne gjøres unna på tre kvarter mot en time tidligere, og ved minus 10 grader på en time mot halvannen time før oppgraderingen. Dette gjelder for alle versjoner; Active, Active Tech, Executive og Executive Bi-Tone.

ØKT LADEFART: Sander Blomgren, produktspesialist hos Toyota Sør kan fortelle om kjappere lading i kaldt vær for bZ4X. En av flere forbedringer på siste modell som kom til forhandler i februar.

Infrarød varme

Fra utstyrsgrad Active Tech er det nå en sikkerhetsfunksjon som aktiverer varselblinklysene hvis bilens sensorer registrerer at det kan være fare for påkjørsel bakfra, dette for å varsle sjåføren i bilen bak.
Fra Executive utstyrsgrad er det nå infrarød strålevarme for bena for fører og forsetepassasjer. Den skal varme raskere, den blåser ikke og den er lydløs. Infrarød strålevarme kan brukes i kombinasjon med setevarme.
Smart digital nøkkel med smarttelefon blir innført fra sommeren og er tilgjengelig fra Executive versjonen. I tillegg er nå alle versjoner utstyrt med fuktsensor som automatisk skal aktivere defrosteranlegget for å hindre duggdannelse.

Med hensyn til elektrisk rekkevidde så er den nå oppgitt fra 411 km (Executive Bi-Tone 4×4) til 512 km (Active, forhjulsdrift.) Trekk på alle fire, grad av utstyr samt større hjuldimensjon virker inn på rekkevidden. Årsaken til kortere rekkevidde enn forventet i starten, hadde sammenheng med en unødvendig stor buffer i batteriet som medførte at indikatoren viste «0» lenge før batteriet var tomt for strøm.

SPENSTIG: Toyota har våget seg noen skritt videre med denne utformingen av førermiljøet. Bred midtkonsoll som danner en «bro» mellom armhviler og dashbord og som avsluttes elegant i hovedskjermen. Høyt plassert førerdisplay a ’la Peugeot har vi også sans for. Men hvor har Toyota gjemt bort hanskerommet?

X-Mode imponerer

Vi prøvekjørte bZ4X da den kom til butikkene i 2022 og ble da særlig imponert over X-Mode kjøreprogrammet som leveres med utgaven som trekker på alle fire hjul.  Systemet, som er utviklet i samarbeid med Subaru innebærer en «Crawl-funksjon» som aktiveres med bryter på midtkonsollen hvor valgene er snø, søle og grus, samt en «Grip-Control» som hjelper til ved opp-og nedkjøring i bratte bakker i lave hastighet. Disse funksjonene, sammen med raus bakkeklaring på 21 cm minner om ytelsene til «storebror» Landcruiser som tar deg dit du helst ikke vil dra på tur med en innretning på fire hjul. Vi prøvde det ut i praksis i en steinete og bratt kjerrevei og ble imponert.

At bZ4X skal kunne vade i 50 cm dypt vann får oss også til å tenke at firehjulstrekkeren er eslet til turer i terrenget. Vi tror likevel flertallet i det store og hele vil kjøre på «normale» veier mesteparten av tiden.

Den modellen som selger mest her på berget er Active Tech med firehjulstrekk så det tyder på at norske kunder er opptatt av fremkommelighet på krevende føre. Prismessig så starter det på 433 800 kroner for innstegsmodellen Active med forhjulstrekk, til topputgaven Executive Bi-Tone med trekk på alle fire til 557 399 kroner.

ROMFØLELSE: Baksetepassasjerene kan drømme seg bort mens de kikker opp mot himmelen gjennom det store glasstaket som hører med i høyeste utstyrsgrad. Det kan trekkes for med mørk sjalusi om man foretrekker det.
SENTRALEN: Det meste styres fra midtkonsollen, både via pekeskjermen og fysiske knapper. Hurtigvalgtaster for blant annet regenerering, X-Mode og kameravisning finnes også. Stemmestyring er også mulig.

Fakta (Executive Bi-Tone):

  • Pris: 557 399,-.
  • Motortype: Elektrisk foran/bak
  • Samlet ytelse: 218 hk/337 Nm
  • Batteri brutto/netto: 71,4 kWt, 64 kWt
  • Lading DC/AC: 160 kW/11 kW
  • Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
  • 0-100: 6,9 sekunder
  • Toppfart: 160 km/t
  • Rekkevidde (WLTP): 411 km
  • Dimensjoner (L/B/H): 469/186/165 cm
  • Bilvekt: 2010 kilo (utstyrsavhengig)
  • Bakkeklaring: 21 cm
  • Tilhengervekt: 750 kilo
  • Bagasjerom: 452 liter

 

 

 

 

TIL SKOGS: Her ville vi ikke kjørt med en hvilken som helst bil, selv ikke med firehjulstrekk, men med solid bakkeklaring og crawl-funksjon i X-Mode gjorde vi et forsøk og ble en god erfaring rikere.
Back To Top