fbpx
skip to Main Content

Volvo EX90

Flaggskipet mange har ventet på

Fakta:
  • Motortype: Elektrisk
  • Twin motor 408 hk/770 Nm – Twin Motor Performance 517 hk/910 Nm
  • Batteri (brutto/netto): 111/107 kWt
  • Lading DC: 250 kWt – 10-80% på 30 minutter
  • Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
  • 0-100 km/t: 5,9/4,9 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Rekkevidde: opptil 585 kilometer
  • Dimensjoner (L/B/H): 504/196/174 cm
  • Akselavstand: 299 cm
  • Bilvekt: 2818 kilo
  • Bakkeklaring: 20,8 cm
  • Tilhengervekt: 2200 kilo
  • Bagasjerom foran: 37 liter
  • Bagasjerom bak: 310/655/1915 liter

Volvo sin elektriske sjuseter har vært på sjarmoffensiv landet rundt og vi var der da den først ble vist fram hos Frydenbø Bil i Kristiansand.

 

MINIMALISTISK: Volvo har ryddet bort det meste av fysiske knapper og tilbake er en stor informasjonsskjerm hvor det meste kan styres. Stemmestyring og knapper på rattet anbefales å bruke under kjøring, det handler om sikkerhet. Førerdisplay på rattstammen og Head Up Display er også på plass.

– Global produksjon er nå i gang i USA og de som har vært tidlig ute med å bestille bilen vil få sin mot slutten av året, opplyser Stephan Kokai, selger på nybil hos Frydenbø Bil, vel vitende om at kundene har måttet smøre seg med tålmodighet. Planlagt produksjonsstart mai 2023 har blitt utsatt fordi det ble nødvendig med mer tid til å kvalitetssikre og teste programvaren i bilen.

Men nå er den her, arvtakeren til suksessen Volvo XC90 som vi kjenner som fossilbil og som ladbar hybrid. Den store forskjellen nå er at Volvo EX90 kun kommer med elektrisk drivlinje, noe som har ligget i kortene hele veien.

Bil for storfamilien

Volvo EX90 henvender seg til samme målgruppe som XC90, familier med stort plassbehov, og altså med sju sitteplasser i konfigurasjon 2+3+2 seter.
– For rett under 900 000 kroner får du en fantastisk bil som gir plass til en stor familie, godt utstyrt og med vinterhjul inkludert, forteller Kokai som allerede har solgt flere biler som altså ennå ikke har nådd frem til kundene.

BENPLASS: Andre seterad byr på tre individuelle seter. De bygger høyt og gir god lårstøtte samtidig som flatt golv gir bra benplass.

– Og om jeg bestiller bilen her og nå?

– Da kan du regne med at du får den neste sommer.

Volvo EX90 kommer i to utstyrsnivåer, Plus og Ultra til henholdsvis 899 900 kroner og 979 900 kroner. Det gjelder utgaven med 408 hestekrefter. Den fås også i en Performance versjon med 517 hestekrefter, da bikker prisen millionen i Ultra utstyrsgrad.

Fokus på sikkerhet

Kjent er det at Volvo alltid har hatt sikkerhet høyt på agendaen. Volvo EX90 følger opp og det hevdes at nykommeren er den sikreste fra Volvo noensinne både på aktiv og passiv sikkerhet. Flere kameraer og sensorer overvåker omgivelsene og gjør bilen selvkjørende på nivå 2.

OMSVERMA: Nyheten EX90 trakk til seg mange skuelystne og flere ble så begeistret over det de så at de skrev kontrakt der og da.

Mads Olstad Johansen fra Volvo Car Norway er med på Norgesturneen og han fikk det travelt med å informere interesserte om utstillingsbilen.
– Det er en Ultra versjon med 408 hestekrefter, godt lesset med utstyr som for eksempel Bowers & Wilkins audio, 22 toms felger, elektrisk hengerfeste og ullstoff i seter. Luftfjæring er det også, det er standard hos Ultra. Den havner på 1 079 800 kroner, opplyser Mads etter å ha vært innom konfiguratoren på den store skjermen ved siden av utstillingsbilen.

Romskip

Det ble anledning til å prøvesitte bilen, og vi kan konstatere at her sitter vi høyt med god oversikt. Setene er komfortable og de foran har uttrekkbar sitteputeforlenger. Rad to byr på tre individuelle seter med god plass til bena og høy sittepute som gir god lårstøtte mens de to bakerste setene blir mer kompromiss både med hensyn til plass, og ikke minst adkomst som nok vil oppleves trang for voksne. Men til å frakte unger til trening vil det fungere helt ok vil vi tro.

RIKELIG PLASS: 37 liter volum gir plass til mer enn ladekabler under panseret.

Bagasjeplassen begrenses til 310 liter med alle seter i bruk, med bakerste seterad klappet sammen blir det 655 liter. En stor frunk foran gir plass både til ladekabler, spylervæske og annet.

Minimalistisk

Førermiljøet har mange likhetstrekk med minstemann Volvo EX30, det handler om skandinavisk minimalisme. Borte er fysiske knapper og en stor skjerm på høykant midt på dashbordet er kommandosentral hvor det meste av funksjoner kan styres. Noen vil savne fysiske knapper for å slippe å peke på skjermen. Stemmestyring skal avhjelpe i så måte, i tillegg til knapper på rattet, Et eget hjul på midtkonsollen er av/på knapp for audio samt volumkontroll.

GRILLMESTERE: Astrid og Johnny Thommesen fristet besøkende med godsaker fra grillen.

Myke overflater og innslag av bjørk på dashbordet tilkjennegir at dette er premium. Volvo sier selv at interiøret er inspirert av skandinaviske stuer samtidig som miljøfanen holdes høyt med bruk av resirkulerte materialer. Ullstoffet i setene kommer fra dyrevelferdssertifisere produsenter. Naturskinn får du ikke lenger i en Volvo.

Vi ser frem til å få prøvekjøre et eksemplar når de første kundebilene kommer i løpet av fjerde kvartal.

Back To Top