fbpx
skip to Main Content
STILIG OG FUNKSJONELT: Ikke billig-preg over interiøret som byr på mange smarte løsninger, som den høyt plasserte instrumentstripen som nesten fungerer som et Head Up Dsiplay. Det vesle firkantede rattet gir godt grep og setene er byr på god komfort.

Prøvekjørt: Citroën ë-C3 MAX

Fransk komfort i kompakt format

Fakta:
  • Pris: fra 219 900,-.
  • Prøvekjørt: 249 900,- inkl levering
  • Motor: Elektrisk, 113 hk/120 Nm
  • Drivlinje: 1A, forhjulsdrift
  • 0-100 km/t: 11 sek
  • Toppfart: 135 km/t
  • Batteri (netto/brutto): 40/44 kWt
  • Lading DC: 100 kW
  • Ladefart 20-80 %: 26 min
  • Forbruk (oppgitt): 16,2 kWt/100 km
  • Rekkevidde WLTP: 324 km
  • Dimensjoner (L/B/H): 401/181/158 cm
  • Akselavstand: 254 cm
  • Bakkeklaring: 16,3 cm
  • Bagasjerom: 310 liter
  • Taklast: 80 kilo
  • Egenvekt med fører: 1549 kilo
  • Nyttelast: 361 kilo
  • Tilhengervekt: 550 kilo

Citroën sin elektrifiserte C3 kan bli din for 219 900 kroner og blir blant de billigste elbilene i Norge. Legg til 30 000 kroner og du får en godt utstyrt småbil som i tillegg byr på fransk komfort.

 

Varme i ratt og seter, ryggekamera, filholderassistent, klima anlegg, navigasjon og ladeplate for mobil hører med i MAX utgaven som man regner med blir den som vil bli etterspurt i det norske markedet. Med på kjøpet får du Citroëns patenterte demperteknologi som gjør den vesle bilen til en komfortmester i sin klasse. Nettopp komforten gjør at ë-C3 føles som en langt større bil å kjøre, og at den er noe mer enn bare en bybil. Oppgitt rekkevidde på 324 kilometer (WLTP) med det 44 kWT store batteriet tenker vi er et godt kompromiss i denne klassen. At den hurtiglader fra 20-80 prosent på 26 minutter gir også et godt utgangspunkt for de lengre utfluktene.

STILIG OG FUNKSJONELT: Ikke billig-preg over interiøret som byr på mange smarte løsninger, som den høyt plasserte instrumentstripen som nesten fungerer som et Head Up Dsiplay. Det vesle firkantede rattet gir godt grep og setene er byr på god komfort.

Krefter nok

Vi hentet ut en demobil hos Mobile i Sørlandsparken for en 3-timers prøvetur. MAX-utgaven byr på komfortseter som justeres manuelt. Vi finner oss lett til rette bak det vesle rattet som er tilnærmet firkantet og som kan reguleres i alle retninger. Takk og pris for fysiske knapper for betjening av klima anlegget og for instrumentskjermen som er plassert som en stripe opp under frontruta og som nærmest fungerer som et Head Up Display. Fiks løsning.

På motorveien opplever vi at den er stabil og med godkjent støynivå. 113 hestekrefter gjør ikke ë-C3 til noen racerbil, men kreftene den byr på vil nok oppleves som fullt ut tilstrekkelig for den kundegruppen som bilen henvender seg til. Den er ikke satt opp med valgbare kjøreprogrammer. Litt spesiell løsning er det at med en knapp på girvelgeren kan en velge bort en mild regenerering effekt som bilen er satt opp med i utgangspunktet. Smak og behag.

PLASS NOK: Til å høre til i småbilklassen byr ë-C3 på overraskende bra plass i baksetet.

Flyvende teppe

På litt rufsete grusvei kom det avanserte demperoppsettet med støtputer til sin rett, det ble nesten litt «flyvende teppe» følelse, noe som jo forbindes med Citroën fra gammelt av, vi må tenke tilbake til storheter som DS og CX. Arven fra disse er vel ivaretatt i ë-C3.

Bakkestart testen i vår bratte grusbakke bestod den uten hjulspinn, smått imponerende for en forhjulstrekker. Vi tror den vil gjøre god figur under krevende vinterlige forhold.
Med lengde på så vidt over fire meter hører ë-C3 med i småbilklassen. Sammenliknbare biler med hensyn til størrelse kan være Toyota Yaris og Volkswagen Polo, men de har andre drivlinjer.  Akselavstanden er strukket til 254 cm, noe som gir brukbar plass i baksetet. Med forsetet justert for mine 176 cm fikk jeg greit plass. Takhøyden er raus og det er plass til å stikke føttene under stolene foran.

GODKJENT: 310 liter rommer det i bagasjeavdelingen. Bakseterygge deler 60/40 mens skiluke savnes.

Trekker henger

Bagasjerommet måler 310 liter, det må sies å være godkjent i klassen. Skulle det bli for lite så kan det lastes inntil 80 kilo på taket. At den kan trekke henger er overraskende i denne klassen, riktignok begrenset til 550 kilo, men det kan nok være kjærkomment for mange når turen går til bossplassen – eller til Ikea.
Bladet Motor (NAF) har kåret Citroën ë-C3 til årets beste bilkjøp. Vi forstår hvorfor. Selvsagt handler det om pris, men også, og ikke minst, om høy grad av komfort med demperoppsettet som er Citroën sin paradegren. Rekkevidde og ladefart peker også i retning av at dette kan bli etterspurt vare for en kundegruppe som er opptatt av pris og som klarer seg uten firehjulsdrift og overflod av hestekrefter.

KOMPAKT: ë-C3 tar seg godt ut også fra denne vinkelen. Vi ser tydelig SUV-preg med høy bakkeklaring. Legg merke til den store logoen på bakluka, her skal ingen behøve å være i tvil om at det er en Citroën.
Back To Top