
Rrekord for Widerøe – Peker på én bestemt trend
Det ble passasjerrekord for juni og ny milepæl for Widerøe; over 4 millioner passasjerer på ett år. Selskapet peker på én bestemt trend.
Juni ble en rekordmåned for Widerøe – intet mindre enn et hattrick: Den beste juni noensinne, den beste enkeltmåneden i selskapets historie, og for aller første gang har Widerøe passert fire millioner reisende i løpet av rullerende 12 måneder. Internasjonale turister strømmer til Norge for såkalte «coolcations», og Widerøe setter samtidig nye kapasitetsrekorder denne sommeren.
Rekordtall i juni
Trafikktallene for juni er klare: Totalt 394 390 passasjerer reiste med Widerøe. En økning på 14 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, og 13 prosent høyere enn i mai. Dette gjør juni til den mest trafikkerte måneden i selskapets historie, og slår dermed den tidligere rekorden fra oktober 2024 (373 617 passasjerer), med en økning på 5,5 prosent.
I tillegg markerer juni et nytt kapittel i Widerøes over 90 år lange historie: For aller første gang har selskapet passert fire millioner passasjerer i løpet av et rullerende 12-månedersintervall.
– Dette er en betydelig milepæl for oss, og noe vi har jobbet målrettet mot over tid. Det er både motiverende og gledelig å se at stadig flere velger å reise med oss. Vi tolker dette som en tydelig bekreftelse på at vårt tilbud treffer godt, både når det gjelder ruteutvalg og pris, sier Espen Steiro, kommersiell direktør i Widerøe.
Sterk etterspørsel
I tillegg til rekordhøye passasjertall hadde Widerøe en kabinfaktor på 81,1 prosent i juni. Det er en økning på 4,3 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor, og vitner om både høy etterspørsel og effektiv utnyttelse av kapasiteten på tvers av rutenettet.
– At vi klarer å fylle setene så godt, samtidig som vi har god tilgjengelig kapasitet i markedet, gir oss et sterkt utgangspunkt for sommerukene som kommer. Vi har lagt opp til et attraktivt rutenett med svært god kapasitet i år, og ser at dette møter behovene til både ferie- og fritidsreisende, sier Steiro.
Coolcation-trenden
Mens store deler av Europa rammes av hetebølger og temperaturer langt over normalen, opplever Widerøe en økende interesse for såkalte coolcations. Ferier til kjøligere reisemål med mulighet for aktivitet og avslapning, uten ekstrem varme.
– Vi ser at både utenlandske turister og nordmenn velger å legge sommerferien til steder med frisk luft, kjølig vær og gode naturopplevelser. Dette passer godt med vårt rutenett. Vi forventer fortsatt høy aktivitet gjennom sommeren, men det finnes fortsatt ledige seter til flere populære reisemål i Norge, sier Steiro.
Sorry. No data so far.